Skyscraper dwayne johnson widescreen 1531394689

Skyscraper: all you need is ducttape en een kunstbeen

• Skyscraper
    • 6/10

Je gezin redden uit een brandende wolkenkrabber? Dwayne ‘The Rock’ Johnson heeft daarvoor niet meer nodig dan ducttape en een kunstbeen. Wat een baas.

Voormalig worstelaar Dwayne Johnson is on fire! De populaire actieheld is een van de hardst werkende acteurs in Hollywood én een van de best betaalde. Voor zijn rollen in Baywatch, Fast & Furious 8 en Jumanji werd z’n bankrekening in 2017 eventjes aangevuld met een slordige 65 miljoen dollar. Het geheim achter z'n succes? Een combinatie van ‘hard werken, dankbaarheid, focus en je ego achterwege laten’, aldus de sympathieke Johnson. En hij lijkt vooral goed te weten wat z’n publiek wil: vette actie, lekker aangedikt sentiment en een ‘fun ride’ waarna je opgewekt de bioscoopzaal verlaat. Kwalitatief hoogstaand? Niet altijd. Vermakelijk? Vaak wel.

Held op kunstbeen
    Voor zijn nieuwste actiespektakel kruipt Johnson in de huid van Will Sawyer, een voormalig oorlogsveteraan en FBI-agent die na een tragisch werkongeval (resultaat: kunstbeen) aan een nieuwe carrière begint. Hij specialiseert zich in het beveiligen van wolkenkrabbers en dat voert hem en zijn gezin naar China, waar een ambitieuze miljardair de hoogste en meest geavanceerde skyscraper uit de grond heeft gestampt. Helaas wordt Wills opdrachtgever het doelwit van een nietsontziende criminele bende die het gebouw in lichterlaaie zet als afleidingsmanoeuvre voor een roof. En oeps: Wills vrouw en kinderen bevinden zich nog op een van de bovenverdiepingen. Tot overmaat van ramp wordt daddy Will ook nog aangemerkt als hoofdverdachte van de brand (ik begin een Die Hard meets The Fugitive te voelen hier…). Zal het hem met de Chinese politie op z’n hielen lukken zijn gezin te redden en zijn naam te zuiveren? Zal het, zal het?

“If you can’t fix it with duct tape…”
    Ik zal niet megaspoilen door te verklappen dat hem dat lukt. Belangrijker is of de weg naar de uiteindelijke reddingspoging de moeite van het kijken waard is. Voor een avondje hersenloos popcornvermaak: mmm… jawel. Maar je zult een shitload aan eendimensionale rollen, clichés, supercheesy oneliners en uiterst ongeloofwaardige acties voor lief moeten nemen. Dat Will Sawyer de brandende wolkenkrabber binnenkomt door een duik te nemen vanaf een naastgelegen hijskraan, zijn kunstbeen meermaals handig inzet als extra hulpmiddel (je kunt er snel dichtslaande deuren nog nét mee open houden) en later nog eens het gebouw beklimt met slechts wat ducttape om z’n handen en voeten… dat schetst wel zo’n beetje het niveau. Daartegenover staan een paar spectaculaire actiescènes, fraaie visuele effecten en een erg overtuigende Neve Campbell als Wills stoere vrouw. En ja, die Dwayne ‘The Rock’ Johnson is zo sympathiek dat je hem een hoop vergeeft. Maar daar zit ook een grens aan! Neem voortaan gewoon even de tijd, Dwayne: minder films en meer kwaliteit. Je kan het en je kan het lijen.

• Skyscraper (2018)
    • Actie, crime, drama
    • Duur: 1u, 42min
    • Regie:  Rawson Marshall Thurber
    • Cast:  Dwayne Johnson, Neve Campbell, Pablo Schreiber, Chin Han

Regular 32 noa1

Cinefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan doet ze q&a’s voor het Nederlands Film Festival en IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl, bij Riza op NPO Radio1 en bij Club Hub. Hoe leuk is dat?!

Loro st 10 jpg sd high widescreen 1541578716

Het regent MDMA, prostituees en foute mannen in de nieuwe bioscoophit Loro

• Loro