I Feel Pretty: schoonheid zit tussen je oren. Toch?

• I Feel Pretty
    • 6/10

Ja, het script is een tikkie ongeloofwaardig en ietwat inconsequent. En ja, die #loveyourself-boodschap kennen we al. Maar voor een gezellige girl’s night out biedt I Feel Pretty best voldoende vermaak.

Alle ophef rondom die arme prinses Amalia bewijst het maar weer eens: bodyshaming is aan de orde van de dag. Helaas! En daar weet stand-up comedian en actrice Amy Schumer alles van. Dat ze niet moeders állermooiste is en geen maatje Barbie heeft, belet haar echter niet om vol vertrouwen met haar vetrollen de beroemde Pirelli-naaktkalender te sieren of zielige haters op social media aan te pakken. You go Amy, zou je zeggen. Toch valt deze New Yorkse voorvechter voor een gezond lichaamsbeeld niet bij iedereen goed in de smaak. Te schaamteloos. Te grof. Te ranzig. Zonde, want dirty Amy heeft soms best wel een punt. Zo ook in haar nieuwste film, die qua thematiek perfect in haar feministische straatje past.

Zelfverzekerdheid is key
    In de comedy I Feel Pretty speelt Amy de leuke, maar onzekere Renee die tijdens een spinning-les van haar fiets flikkert. Door de harde klap ziet ze zichzelf plotsklaps als de mooiste vrouw op aarde door een megaboost aan zelfvertrouwen. Alles lijkt ineens te lukken: ze krijgt promotie bij het grote cosmeticabedrijf waar ze tot voorheen in de donkere kelder werkte, flirt er succesvol op los en krijgt zelfs een vriendje. Een heel leuk vriendje! De grap is: haar uiterlijk is helemaal niet veranderd. Niks geen cliché-makeovers in deze comedy; het is Renee’s zelfverzekerdheid waar iedereen voor valt. Leuk gevonden.

Drama queen Michelle
    Een van haar new best friends is Avery LeClaire. Zij is de cosmeticamagnaat waar Renee voor werkt én het andere grote pluspunt van deze comedy. In haar eigen onzekere zoektocht naar erkenning en succes vindt ze in Renee een perfecte consultant. Een heerlijke vertolking van een bijna onherkenbare Michelle Williams, die vooral bekendstaat om sterke en dramatische rollen (check zeker Manchester by the Sea, Blue Valentine en Brokeback Mountain). In I Feel Pretty zien we haar nu eens van haar komische kant, inclusief een zwaar irritant babystemmetje, lange blonde lokken en smashing outfits. Erg verfrissend. Zo overtuigend zelfs dat La Williams op acteergebied dik de show steelt van Amy.

Mooi, dus bitch?
    Hoe vermakelijk ook, I Feel Pretty vliegt op een aantal punten behoorlijk uit de bocht. Wanneer Renee bijvoorbeeld in een ontroerende scène thuiskomt van een teleurstellend avondje uit, zich uitkleedt en met walging naar haar spiegelbeeld in corrigerende granny pants kijkt, voel je nog met haar mee. Bijna iedere vrouw herkent die onzekerheid. En laten we eerlijk zijn: hoe vaak we ook politiek correct beweren dat echte schoonheid van binnen zit… we weten allemaal dat good looks ertoe doen. En ook dat haalt Renee terecht aan. Het is daarom des te jammer dat haar zelfvertrouwen razendsnel omslaat in een bitchy arrogantie waarmee ze alle sympathie verliest. Wat meer nuance en opbouw naar deze moodswing was hier wel op z’n plek geweest. En uuh…, zijn mooie mensen niet lief en meelevend?

Guilty pleasure
    Daarnaast begaan de makers de fout om zichzelf op een belangrijk (en heul erg Dove-geïnspireerd) moment nogal tegen te spreken. Omdat ik nu bij de slotscène ben aanbeland, zal ik niet spoilen. Maar jongens, jongens, was daar nog even kritisch met de corrigeerpen doorheen gegaan. Bovendien neigen sommige momenten in de film naar fat shaming. Huh...? Wat dat betreft kun je op twee manieren naar deze film kijken. Óf je gaat helemaal mee in die ‘oh-zo-herkenbaar’ en ‘fuck-beautystandaarden’-flow, óf je haakt meteen af door de plotgaten en inconsequenties in het verhaal. Afgaande op de uitgelaten reacties tijdens de voorpremière, gok ik dat de meeste kijkers zich prima zullen vermaken en deze fails voor lief nemen.  #feelpretty #guiltypleasure

• I Feel Pretty (2018)
    • Comedy
    • Duur: 1u, 50min