Keuringsdienst van Waarde

Riviera tile d131b461 widescreen 1503311326

Duistere geheimen aan de Franse kust

• Riviera
    • 6/10

Nadat haar man om het leven is gekomen duikt Georgina in zijn geheime leven en schrikt van wat ze daar allemaal aantreft.

Monaco is dat stukje geannexeerde Franse kustlijn waar je vijftigduizend euro betaalt voor een vierkante meter en minstens twintig euro voor een broodje oude kaas met zo’n knijpzakje mosterd. Het is de plek waar Max Verstappen, opgerold onder z’n Michael Schumacher dekbed, uithuilt, nadat hij zijn Red Bull voor de zoveelste keer hevig rokend naast de baan heeft moeten parkeren én het is de plek waar de schatrijke bankier Christos Clios en zijn miljoenenjacht vol supermodellen door een flinke lading springstof uit het water worden geblazen. Dat laatste feitje klinkt je waarschijnlijk minder bekend in de oren en dat kan kloppen, want dat is namelijk het startschot van de nieuwe Sky1-serie, Riviera.

Wie ben jij?!
    Als ze het krokant geflambeerde lichaam van Christos uit de haven van Monaco hengelen heeft het er in eerste instantie nog alle schijn van dat er sprake is van een noodlottig ongeval. Wanneer zijn vrouw, Georgina, probeert te achterhalen wat hij daar allemaal in het vooronder van die sloep heeft lopen uitspoken, beginnen de lijken in een redelijk vlot tempo uit de kast te kletteren. Je zou kunnen zeggen dat ieder goed huwelijk recht heeft op wat smeuïge geheimen, maar Christos blijkt het wel heel erg bont gemaakt te hebben. Hoe dieper Georgina in het geheime leven van haar man duikt, hoe duidelijker het wordt dat die keigrote vuurbal aan de kust van Monaco niet het gevolg was van een kleine kortsluiting bij de gasflessen van de barbecue. Op zoek naar de onderste steen raakt ze verstrikt in een wereld vol ellende en moet ze alle zeilen bijzetten om zichzelf, en haar licht disfunctionele gezin, te beschermen tegen figuren die je ‘s avonds laat liever niet in een slecht verlichte steeg tegen zou willen komen.

Riviera is pure middelmaat met Julie Stiles als lijdend voorwerp.

Middelmaat
    Het idee van een spannende speurtocht door de donkere, diepe krochten van iemands leven is zeker niet nieuw, maar altijd leuk om naar te kijken, mits goed gedaan. En bij dat laatste kun je bij Riviera wel wat vraagtekens plaatsen. Dik gedrukte vraagtekens, gevolgd door de nodige uitroeptekens. Met series als The Smoke, The Five en Stan Lee’s Lucky Man heeft Sky1 bewezen best degelijke series te kunnen maken, maar Riviera valt helaas niet in die categorie. Het is pure middelmaat met Julie Stiles (Georgina) als lijdend voorwerp. Met haar houterige acteerwerk heeft Stiles nog het meest weg van een hele matige Claire Danes – je weet wel, Carrie uit Homeland – uitvoering. Ze dreunt haar teksten emotieloos, bijna plichtmatig, op en zet daarmee de toon voor de rest van de cast. Ook haar transformatie van keurige kunstverzamelaar naar bikkelharde tough girl is net zo onwaarschijnlijk als de overige plotwendingen in het verhaal. Een verhaal dat waarschijnlijk beter uit de verf was gekomen als ze het aantal afleveringen hadden teruggebracht naar een stuk of zes. Nu blijf je als kijker te vaak zitten met de vraag: waarom kijk ik hier naar en hoe is dit relevant voor het verhaal? Er zijn slechtere series dan Riviera, dat zeker, maar gevraagd of je hier een paar uur van je kostbare tijd voor vrij moet maken, zou ik met opgehaalde neus stellig ‘nee’ knikken. Als je zo graag de Riviera wil zien, dan kun je die uren beter gebruiken om lekker naar het Zuiden te rijden. Maar goed, wat weet ik er nou eigenlijk van?

• Sky1 (2017)
    • Drama zonder spanning met een slap aftreksel van Claire Danes

328708 5 widescreen 1508145364