Avengers endgame widescreen 1556106874

Avengers: Endgame - de allerallerbeste Marvel film ooit!

• Avengers: Endgame
    • 9/10

Avengers: Endgame maakt alle hoge verwachtingen waar en overtreft ze zelfs! Dit ‘Marvelicious’ vervolg op Infinity War is een kippenvelspektakel dat je zelfs na 181 minuten doet verlangen naar een beetje meer. En water :-)

*Mini-spoiler-alert*

Van de grote finale van 22 Marvel Cinematic Universe-films en 4 Avengers-avonturen verwacht je veel en hoop je het beste. Want ook een filmnerd als ik gaat niet voor haar lol drie uur (zonder te drinken, want kleine blaas) in een bioscoop zitten voor een tegenvaller. Gelukkig is er goed nieuws voor iedereen die ook maandenlang met samengeknepen billen uitkeek naar dit gloednieuwe Marvel-avontuur: het beste is voor het laatst bewaard. Regisseurs Anthony en Joe Russo leveren een briljant slotstuk af dat je vol adrenaline de bioscoopzaal uit laat stuiteren en je tegelijkertijd soms behoorlijk naar de strot grijpt. Zakdoekjes zijn dus geen overbodige luxe. Ik herhaal: zakdoekjes zijn geen overbodige luxe.

Gotta catch ‘em all!

Maar even kijken, waar zaten we ook alweer? Endgame gaat door waar Infinity War ophield. Daarin roeide de oppermachtige Thanos met behulp van de zogenaamde infinity stones de helft van het universum uit, inclusief een groot deel van de Avengers. In dit vervolg besluit het overgebleven deel van de superheldensquad nog één keer in actie te komen om hun dierbaren (en zo’n 3 miljard andere mensen) terug te halen. Daar hebben ze nu gelukkig de hulp bij van de nieuwste en sterkste telg Captain Marvel (Brie Larson) en Ant-Man (Paul Rudd), die met het idee komt om door middel van wat tijdreisjes de magische stenen te verzamelen voordat Thanos dat doet. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ‘terug-in-de-tijd-Thanos’ krijgt dit plan natúúúúrlijk in de smiezen en doet er alles aan om de toekomst te laten zoals hij is. Of: was? Zou moeten zijn? Wordt? Snap je hem nog? No worries, de makers houden je goed bij de tijdreis-les.

Captain America vs. Captain America

Dat tijdreizen levert een hoop geweldige momenten op waarin je opnieuw belandt in welbekende scènes uit oude Avengers-films. Maar dan met een aantal heel vermakelijke twists. Captain America (Chris Evans) die per ongeluk oog in oog komt te staan met Captain America, bijvoorbeeld. Die ontmoeting levert gelijk een van de tofste gevechten uit de film op. Maar we zien ook een piepjonge Michael Douglas (die digitale technieken, man man man) en aandoenlijke momentjes tussen een aantal Avengers en hun ouders. Nu was ik even bang dat Endgame een overvolle film zou worden; z’n voorganger Infinity War neigde daar met alle subplots en personages behoorlijk naar. Maar applaus voor de schrijvers: de film vindt een perfecte balans tussen humor, drama en timing en verliest nergens z’n vaart. Lekker!

Jammer van die baard...

Is er dan nog iets aan te merken op Avengers: Endgame? Ach ja, ik vond het persoonlijk jammer dat Chris Evans geen baard meer heeft; ik moest niet om íédere grap keihard lachen en de muziek: die was soms lichtelijk pathetisch (‘hier moet je huilen, nu’). Maar afgezien van die verwaarloosbare details kwam ik he-le-maal aan mijn filmtrekken. Het verhaal staat als een huis, heeft een veel serieuzere toon dan z’n voorgangers en is weinig voorspelbaar. De cast (zeg maar gerust half Hollywood) is subliem, of ze nou veel of weinig screentijd hebben. En de visuele effecten zijn on fleek. Alle puzzelstukjes vallen in Endgame perfect op hun plek en de makers hebben een aantal mooie en ontroerende verrassingen in petto. Enne, bonuspunten voor het het girlpower-gehalte van deze film: wauw... Meer zeg ik niet;-)

Het heeft overigens weinig zin om naar deze film te gaan als je niet minstens The Avengers (2012), Avengers: Age of Ultron (2015), Captain America: Civil War (2016) en Avengers: Infinity War (2018) hebt gezien. Een Marvel-maagd moet dus nog wel even wat huiswerk doen. Maar geloof me, het is het dubbel en dwars waard! Avengers: Endgame is bioscoopentertainment van het hoogste niveau.

• Avengers: Endgame (2019)
    • Cijfer: 10
    • Actie, avontuur, fantasy
    • Duur: 3u, 1min
    • Regie: Anthony Russo, Joe Russo
    • Cast: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Don Cheadle, Paul Rudd, Brie Larson, Karen Gillan, Danai Gurira, Bradley Cooper, Josh Brolin en vele anderen

Regular noajohannes1  5a5ecce0a5

Take me somewhere nice st 1 jpg sd low photo by emo weemhoff widescreen 1558363030

Ena Sendijarevic: “We moeten vaker omarmen dat we niet altijd heppie de peppie zijn”