Shazam! Lekker luchtig superheldenavontuur

• Shazam!
    • 7/10

Picture this: je bent 14 en komt in het lichaam van een volwassen superheld terecht. Wat doe je dan? In het vermakelijke en luchtige superheldenavontuur Shazam! krijgt de puber Billy Batson de kans om dat uit te vinden.

Wat Pepsi is voor Coca Cola, en Adidas voor Nike, is DC Comics voor Marvel: het zijn allebei hofleveranciers van stripboeken en superheldenfilms, maar er zijn ook grote verschillen! Zo is DC Comics over het algemeen serieuzer en meer mythisch (denk Batman, Superman, Wonder Woman) en de Marvel familie (denk alle Avengers, Deadpool, de X-Men) humoristischer en menselijker. En dat is misschien ook een van de belangrijkste redenen -naast betere scripts en cast- waarom filmcritici en bioscooppubliek over het algemeen lekkerder gaan op de Marvel-films. Met de komst van superheld Shazam! lijkt DC nu eindelijk een waardige concurrent met een goede dosis humor in huis te hebben. Hoe verfrissend!

Shazam- st 1 jpg sd-low ©-2019-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

Selfie kopen?

Die concurrent is de 14-jarige Billy Batson (Asher Angel). Deze pleegjongen uit Philadelphia wordt vanwege zijn 'zuivere hart' door een oude tovenaar (popelend om met pensioen te gaan) uitgekozen om zijn krachten over te nemen. Het enige wat Billy hoeft te doen om in een volwassen superheld (Zachary Levi) te veranderen is ‘Shazam!’ roepen. Awesome! Zo denkt ook deze puber die ineens een compleet superkrachtenpakket én megagespierd lichaam tot z’n beschikking heeft. Samen met z’n nerdy pleegbroer en stripboekexpert Freddy (Jack Dylan Grazer) gaat Billy daar helemaal mee los: spectaculaire YouTube-filmpjes maken, bier kopen, stripclubs bezoeken, telefoons van random voorbijgangers opladen en selfies maken met fans. Tsja, boys will be boys, ook al heb je ineens cape om je nek. Maar wanneer de gevaarlijke bad guy Dr. Thaddeus Sivana (Mark Strong) ten tonele verschijnt, moet Billy -uuuhhh- Shazam toch echt serieus aan de bak.

Shazam- st 3 jpg sd-low ©-2019-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

Smaakt naar meer

Shazam! is met z’n 2 uur en 12 minuten aan de lange kant en had hier en daar best een verhaallijntje en overbodig personage kunnen missen. En ja, de film is wat voorspelbaar, bevat onlogische wendingen en heeft zeker niet de scherpe humor van Deadpool. Maar afgezien van deze minpuntjes is dit superheldenavontuur verrassend vermakelijk en simpelweg leuk. Asher Angel doet het bovendien heel aardig als de rebelse Billy, zijn pleegbroer Freddy is meer dan de cliché geeky sidekick en de charmante Zachary Levy is de perfecte Shazam. Knap hoe geloofwaardig deze acteur een volwassen superheld neerzet die van binnen nog maar 14 is. Dat de vergelijking met Tom Hanks in Big veel wordt gemaakt, is dan ook zeer terecht. Kortom: voor iedereen die superheldenfilms lust, is Shazam! een prima avondje bioscoop.

• Shazam! (2019)
    • Actie, avontuur, comedy
    • Duur: 2h, 12min