Le grand bain: bierbuiken en midlifecrises op 't WK synchroonzwemmen

• Le grand bain
    • 7½/10

In het waargebeurde Le grand bain vindt een groep depri mannen hun mojo terug in het synchroonzwemmen. Ze trekken zelfs hun speedos uit de kast voor het WK. Geen parel, wel hartverwarmende feelgood.

Sideways, American Beauty, Grown Ups: vraag me niet waarom, maar ik heb iets met films over mannen in midlifecrisis. En die vind ik nóg aandoenlijker als de sombere en mopperende guys buiten hun comfortzone stappen om het onmogelijke mogelijk te maken. Een marathon rennen, bijvoorbeeld (De marathon). Of meedoen aan een stripwedstrijd (The Full Monty).

Le-Grand-Bain st 7 jpg sd-low

‘Uuuhh… dat is toch voor vrouwen?’

Le grand bain draait om acht monsieurs die ook allemaal zo hun eigen struggles hebben. Mislukte carrières, huwelijksperikelen, eenzaamheid, slecht vaderschap… the usual. Maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze gaan iedere week naar het gemeentelijke zwembad voor een lesje synchroonzwemmen. Heel afgetrainde lijven krijgen ze er niet van, maar het levert ze in ieder geval afleiding en un petit peu male bonding op. En uitlachsalvo’s natuurlijk: van het macho waterpoloteam, maar ook van hun eigen familie. Eikels. Desondanks besluiten de mannen om zich op te geven voor het WK, wat natuurlijk een enorme uitdaging blijkt. Afzien voor hen, leuk voor ons.

Le-Grand-Bain st 8 jpg sd-low

Beeeeeetje vlak

Deze feelgoodfilm is met meer dan vier miljoen bezoekers een van de grootste filmhits van het afgelopen jaar en sleepte in Frankrijk maar liefst tien César-nominaties (de Franse Gouden Kalveren) in de wacht. Dat hij er uiteindelijk maar eentje verzilverde, kan ik mee leven. Le grand bain deed me namelijk niet 'de ballen uit m'n speedo' lachen zoals The Full Monty dat deed (echt, ga deze zien). En voor een redelijk voorspelbare formulefilm duurde hij me met twee uur net te lang. Als die tijd nou was benut om ieder personage echt goed uit de verf te laten komen, soit. Maar juist daar laat Le grand bain wat steken vallen.

Le-Grand-Bain st 11 jpg sd-low

La grande finale

Maar dan… dan is er dat onverwacht schitterende slotstuk! Ondanks de lange aanloop en korte duur van de WK-show grijpt deze toch naar de strot. De kwetsbaarheid, de drive, de nostalgische klanken van Phil Collins en de wijze waarop de camera de kunstzwemperformance vastlegt… de mopperende mannen geven álles voor hun moment en dat is hart-ver-war-mend. Net als de mooie scène die daar direct op volgt, waarin ook bij hen het besef indaalt wat ze hebben geflikt. Dat wanneer je in staat bent je gedachten ergens toe te zetten, je eigenlijk heel veel kunt flikken. Tel daarbij het goede acteerwerk en de fijne chemie van Franse toppers als Mathieu Amalric (The Diving Bell and the Butterfly) en Guillaume Canet (Joyeux Noël, Last Night) bij op en je komt uit op prima vermaak met een sentimenteel randje.

• Le grand bain (2018)
    • Comedy, drama, waargebeurd
    • Duur: 2h, 2min