Captain Marvel: vrouwelijke superhelden scoren wél

• Captain Marvel
    • 7½/10

Het wordt voor Marvel en Disney weer flink cashen dit jaar met maar liefst drie nieuwe superheldenfilms. De kick-off is voor Captain Marvel en die smaakt naar meer.

Er gaat voor m’n gevoel geen week voorbij of Marvel tovert weer een nieuw spektakel uit z’n superheldenhoed. Captain Marvel is inmiddels de 21e film uit het Marvel Cinematic Universe in slechts elf jaar tijd. Maar mij hoor je niet klagen hoor. De films worden alleen maar leuker en Captain Marvel heeft een extra bijzonder randje. Niet eerder stond een vrouwelijke superheld centraal in een MCU-avontuur. Wat DC Comics kon met Wonder Woman, kunnen wij ook, dacht concurrent Marvel (hoewel het idee natuurlijk wel al in ontwikkeling was nog voordat Wonder Woman ook echt een kaskraker werd, moet toch even gezegd). Maar hoe fijn: de superheldengigant stelt met deze nieuwste Avenger-telg niet teleur.

Captain-Marvel st 7 jpg sd-low ©-Marvel-Studios-2019

Captain Marvel, aka Carol Danvers

We ontmoeten de stoere Captain Marvel (Brie Larson) op het moment dat ze nog deel uitmaakt van Starforce, de militaire elite-eenheid van het buitenaardse alien-ras de Kree. Door een samenloop van omstandigheden komt ze op de aarde terecht, waar ze al een verleden blijkt te hebben. Een heel andere naam ook: Carol Danvers. Beetje bij beetje komen de herinneringen terug, alleen wordt de trip down memory lane bruut verstoord door verschillende vijanden, waaronder Kree-aardsvijanden de Skrulls. En tja, als je niet precies weet wie je bent, hoe weet je dan wie je kan vertrouwen? Gelukkig krijgt de sympathieke superheld de hulp van (heeee daar is-ie) Shield-agent Nick Fury (Samuel L. Jackson).

Captain-Marvel st 23 jpg sd-low ©-Marvel-Studios-2019

Digitale botox

En dat brengt me meteen op een van de bijzondere visual effects in dit gelikte superheldenspektakel. Doordat het verhaal zich in de jaren negentig afspeelt, moest Nick Fury natuurlijk ook even flink verjongd worden. De inmiddels 70-jarige Samuel L. Jackson speelt dankzij digitale technieken een 30 jaar jongere versie van zichzelf en dat ziet er ver-bluf-fend echt uit. De nineties-setting levert overigens ook een heerlijke portie nostalgie en jeugdsentiment op: van videotheken en gameboys tot grappen over traag internet en een soundtrack vol bekende negentigknallers als Waterfalls (TLC) en Smells Like Teen Spirit (Nirvana). Overigens werken die nummers niet in iedere scène even lekker. Zo haalde Just a Girl van No Doubt mij uit de actiebeleving van een intense vechtscène. De muziekkeuze voelt hier als een geforceerd feministisch statement dat de film niet nodig heeft. Al leek de rest van de bioscoopzaal er wel lekker op te gaan…

Captain-Marvel st 5 jpg sd-low ©-Marvel-Studios-2019

Vaarwel Stan Lee

Verder bevat Captain Marvel alles wat je van een Marvel-film hoopt: kick-ass actie, heerlijke humor, spectaculaire visual effects, een A-list cast (met onder andere Jude Law, Ben Mendelsohn en Annette Benning) en een paar leuke verrassingen. Zo onthult de film eindelijk het verhaal achter het ooglapje van Nick Fury. Het is bovendien ook het laatste avontuur met een Stan Lee-cameo (al gaan er geruchten dat hij ook verschijnt in Avengers: Endgame) en de makers openen de film dan ook met een passend eerbetoon aan de overleden Marvel-vader. Mijn favoriete Marvel-film is het niet geworden, daarvoor doet hij mij net iets minder dan voorgangers als Black Panther en Avengers: Infinity War en bevatte het scenario te veel clichés en overbodige sociaal-maatschappelijke uitstapjes. Maar al met al is Captain Marvel toch een geslaagde en vermakelijke popcornfilm geworden. Met een heel leuke kat (meer vertel ik niet;-) En de superstoere powerchick Brie Larson is een zeer welkome nieuwe telg in het Avengers-team.

Captain-Marvel st 17 jpg sd-low ©-Marvel-Studios-2019

Of je deze film kunt kijken als je geen van de andere Marvel-avonturen hebt gezien? Zou ik niet doen. No worries: je hoeft nu geen vakantie op te nemen om ze alle 21 te gaan zien. Maar kijk in ieder geval Iron Man, Captain America en alle Avengers-films. Ben je beter voorbereid en kun je met de rest meekomen (en lachen) als de film verwijst naar de andere Marvel-avonturen.
    Oh enne, niet vergeten: blijf zitten tot de ALLERlaatste letters van de aftiteling!

• Captain Marvel (2018)
    • Actie, avontuur, sci-fi