Gierende hormonen op een tennisbaan

• Red Oaks
    • 7/10

Jongen wil bij de lokale country club nog even z'n rekening spekken voordat hij aan 't studeren slaat, maar z'n hormonen spelen hem parten.

Netflix is inmiddels niet de enige meer die de door hunzelf geproduceerde series in één keer met de wereld deelt. Ook Amazon slingert tegenwoordig met enige regelmaat een zes-, acht- of tienluik het internet op en doet dat in z’n geheel niet onverdienstelijk. Zo gaven zij ons met Bosch een ijzervretende detective die nergens voor terugdeinst, kregen we met The Man In The High Castle een kijkje in een alternatieve geschiedenis en schotelen ze ons met Red Oaks een 80’s coming-of-age komedie voor, vol Duran Duran en te hoog aangesneden badpakken.

It was the summer of ’85
    Het is de zomer van ’85 en David heeft net een dikke punt gezet achter zijn middelbareschooltijd. Voor een extra zakcentje, als assistent-tenniscoach, nog even een paar maanden Jeep Cherokee rijdende huisvrouwen fatsoenlijk leren volleyen bij de plaatselijke Red Oaks Country Club en dan begint het echte leven. Studeren. Tijdens obscure huisfeestjes ondersteboven, door een slangetje en trechter, halve liters Budweiser wegslurpen, op je studentenkamer tussen de lege pizzadozen in slaap vallen en uitslapen tot de zon al weer bijna ondergaat. Dat werk. Maar voor het zover is, staat hij dagelijks, als een soort Ivan Lendl, in z’n veel te korte witte broekje op de tennisbaan en probeert hij zijn gedesoriënteerde hormoonhuishouding zo goed en zo kwaad als het gaat een beetje in bedwang te houden.

Red Oaks bedient zich van alle stereotypen die we kennen uit het tiener-worstelt-zich-door-zijn-late-pubertijd genre.

Herhaling van zetten
    Red Oaks bedient zich van alle stereotypen die we kennen uit het tiener-worstelt-zich-door-zijn-late-pubertijd genre. De nerd die valt op het net iets te knappe meisje met de net iets te gespierde vriend; de recalcitrante dochter die zich afzet tegen haar dominante vader; de niet zo slimme gast die wél baardgroei heeft en er daarom met alle meiden vandoor gaat; de jongen die tot allerlei nieuwe inzichten komt door het aangaan van ongewone vriendschappen, het zit er allemaal in en het is weinig verrassend. Daarbij hoef je voor een goeie coming-of-age je hoofdpersoon, á la Boyhood, niet twaalf jaar lang te volgen, maar dat hele verhaal dat je leven in één zomer veranderde is nu ook wel vaak genoeg herkauwd. Inhoudelijk brengt Red Oaks dan ook weinig nieuws en dat is jammer. Vind ik dan. Vooral jammer omdat de vibe van Red Oaks wel heel lekker is en het met een iets uitdagender verhaal een hele goeie serie had kunnen zijn. Nu is het niet meer dan een prima tussendoortje met een cast die in het verleden al heeft bewezen tot grootsere dingen in staat te zijn. Amazon heeft aangekondigd dat er een tweede seizoen komt, dus misschien kunnen ze er in ronde twee een schepje bovenop doen.

• Amazon (2015)
    • Soort coming of age gedurende een zomer op de country club
    • 25 minuten per aflevering