Marriage Story: Adam Driver en Scarlett Johansson schitteren in liefdevolle break-up film

• Marriage Story
    • 9½/10

Dat Scarlett Johansson en Adam Driver topacteurs zijn, wisten we. Maar in het ontroerende en ijzersterke Marriage Story zien we de beste performances uit hun carrière. Neem zakdoekjes mee, want hun echtscheiding zal je tot tranen roeren. Én een beetje laten lachen, gelukkig.

“Strafpleiters zien slechte mensen op hun best; scheidingsadvocaten zien goede mensen op hun slechtst”.

Het zijn de treffende woorden van een advocaat die Charlie (Adam Driver) inschakelt voor de voogdijzaak om zijn zoontje. Je hebt het jezelf vast weleens afgevraagd: hoe kan het dat twee geliefden die ooit dolgelukkig waren elkaars grootste vijanden worden? Deze mooi gebalanceerde en voor velen pijnlijk herkenbare film van regisseur Noah Baumbach maakt dat perfect invoelbaar. Dat Baumbach hiervoor inspiratie haalde uit z'n eigen scheiding van actrice Jennifer Jason Leigh en gesprekken met vele vrienden, kennissen en advocaten draagt daar waarschijnlijk in belangrijke mate aan bij.

Marriage-Story st 6 jpg sd-low

'Ik wil naar L.A. en ons kind gaat mee'

In Marriage Story belanden de New Yorkse toneelregisseur Charlie en actrice Nicole (Scarlett Johansson) in een slopende echtscheidingszaak. Wanneer ze beseffen dat hun huwelijk over is, proberen ze in eerste instantie alles met z'n tweetjes op te lossen. Maar zodra Nicole tijdens een acteerklus in haar hometown Los Angeles in contact komt met een echtsscheidingsadvocaat (én beseft dat ze daar wil blijven) is de shit aan. Noodgedwongen neemt ook Charlie een advocaat in de arm. Hij wil in New York blijven, z'n zoontje blijven zien en vindt het bovenal belangrijk dat z'n zoontje weet dat z'n vader voor hem gevochten heeft. Het proces waar de ex-geliefden vanaf dat moment in belanden, haalt het slechtste in ze naar boven.

Marriage-Story st 3 jpg sd-low

Geen slechte mensen

Charlie en Nicole beseffen dat ook. En dat is misschien nog wel het meest verdrietige aan Marriage Story: deze ex love birds zijn geen slechte mensen. De liefde voor hun kind is eindeloos, en onder alles voel je het respect én de genegenheid die de twee nog altijd voor elkaar koesteren. Zelfs tijdens hun ergste ruzies en verwensingen. Het is een effectieve zet van Baumbach om de film te openen met twee scènes waarin Charlie en Nicole beschrijven wat ze mooi vinden aan elkaar. Een opdrachtje van hun mediator. En wij voelen direct wat er verloren gaat... iets heel bijzonders tussen twee bijzondere mensen.

Marriage-Story st 2 jpg sd-low

Driver en Johansson: Oscar material

Hoewel Baumbach dus uit een eigen pijnlijk ervaring putte, weet de regisseur zijn film heel neutraal te houden. Baumbachs script is zo gebalanceerd dat je voor beide slachtoffers van dit liefdesdrama begrip opbrengt. Net zo imponerend zijn de weergaloze acteerprestaties van Driver en Johansson. Ze spelen hun lange dialogen, verdriet en conflicten vol herkenbare verwijten zo geloofwaardig, dat je het idee hebt te kijken naar een echt verdrinkend stel. De goed voorbereide en superintense draaidagen zijn gelukkig niet voor niets geweest. De rest van de cast staat Driver en Johansson als advocaten, collega’s en familieleden overigens heel sterk en gelaagd bij.

Marriage-Story st 5 jpg sd-low

er valt ook wat te lachen

Mocht je van plan zijn naar de bios af te reizen voor Marriage Story, dan is een klein zakdoekje geen overbodige luxe. Wees overigens niet bang gedeprimeerd te raken van de film; hij bevat genoeg lichtheid, comic relief en warmte om achteraf nog gezellig een biertje te kunnen drinken. Hoewel je misschien een paar minuutjes nodig hebt om te schakelen…
    Marriage Story draait vanaf 28 november in de bioscoop en is vanaf 6 december op Netflix te zien. Doe jezelf een plezier: ga voor het grote scherm.

• Cijfer: 9,5
    • Marriage Story (2019)