16-jarig studente ontdekt zichzelf, seks én kannibalisme in Raw: vrijdag op NPO 3

• Raw
    • 8/10

Toen het veelbesproken en bekroonde coming-of-age horrordrama Raw zijn première beleefde, vielen sommige bezoekers flauw. Is ‘ie écht zo heftig?

Ja, Raw is heftig. En je kunt je na het zien van dit unieke Frans-Belgische horrordrama lichtelijk voorstellen dat een aantal kijkers tijdens de première op het filmfestival in Toronto even onderuitging. Geen film voor de gevoelige en preutse kijker dus. Of de pechvogel die net voor het kijken een slechte batch chili of mosselen naar binnen heeft gewerkt. Maar laat je vooral niet afleiden door een paar slechte ervaringen (mietjes). Het filmdebuut van de jonge Franse regisseur Julia Ducournau is namelijk in de eerste plaats een ijzersterke. Ik daag je dus graag uit om Raw (of Grave zoals hij oorspronkelijk heet) aanstaande vrijdagavond te checken als hij wordt uitgezonden op NPO 3!

Vegetariër wordt kannibaal
    De film volgt de superslimme (en tikkeltje irritante) 16-jarige Justine (Garance Marillier) vanaf het moment dat ze vol enthousiasme aan haar nieuwe opleiding begint. Net als haar ouders en zus wil deze diehard vegetariër veearts worden. Alleen moet ze tijdens de ontgroeningsweek eerst nog even door een aantal uuuh… uitdagende opdrachten heen. Zoals het verplicht opeten van konijnenniertjes. En vanaf daar gaat het faliekant mis: deze ranzige ontgroeningsopdracht wekt bij Justine een onstilbare trek in vlees op. Mensenvlees. En daarmee wordt dat arme kind niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook iedereen om haar heen.

Zo mooi kan ranzig zijn
    Het is bijzonder knap hoe realistisch Ducournau Justine’s bizarre transformatie in beeld brengt en hoe ze empathie kweekt voor dit ‘monstertje’. Door het meisje te volgen vanaf de ontgroeningen, en mee te gaan in ál haar persoonlijke ontdekkingstochten (studentenleven, ontluikende seksualiteit, verlangen naar mensenvlees), voelen alle stappen naar het moment dat ze de kannibaal in zichzelf ontdekt vrij logisch. Ducournau speelt ook sterk met het suggestieve, waardoor de kijkervaring heel beklemmend wordt. Het mooie en sfeervolle camerawerk van Ruben Impens (vaak dicht op de huid én vlees…) draagt daar sterk aan bij. Net als het indringende geluid, de indrukwekkende sets en de kleurenpracht; kleurrijke ontgroeningsfeesten en dieprood bloed tegen een achtergrond van een grauwe fabriek-achtige campus.

raw party

'Kipvingers’ en bikiniwax
    Dat hoge suggestieve gehalte betekent overigens niet dat heftige en expliciete beelden je bespaard blijven. Ha ha! Neem bijvoorbeeld Justines eerste kennismaking met mensenvlees: ze kluift aan een vingertje alsof ze na een nachtje flink stappen het lekkerst gekruide kippenpootje EVER eet. Of de scène net hiervoor, waarin een poging van haar zus om Justine’s behaarde vajayjay te waxen compleet mislukt. En dacht je dat het uitkotsen van eten en drank een vieze bende was? Wacht maar tot je Justine een kilo aan lange haren uit haar keel ziet trekken.

Yup: Raw is een intense kijkbeleving. Maar door de geweldige manier waarop hij gemaakt is en het sterke spel van de acteurs, zoooooveel meer dan een shocking kannibalenfilm. Eerder een arty coming of age, meets bodyhorror, meets familiedrama, meets zwarte humor. Een absolute aanrader als je het mij vraagt. En geloof me: ik ben het type filmliefhebber dat niet echt lekker gaat op horror.

P.S. Bedenk even wat je van tevoren eet en stem ook je snacks goed op de film af ;-)

Raw (Grave)
    Vrijdag 24 augustus 23.10 uur op NPO 3 en daarna op NPOStart