• 7½/10

Jesse Owens ging de geschiedenis in als de Afro-Amerikaanse topatleet die vier Olympische medailles won in Hitler’s Berlijn. Over zijn bitterzoete overwinning en de moeilijke weg ernaartoe, zie je vrijdag 4 oktober de film Race op NPO 3 en NPO Start.

Jesse Owens staat in 1936 voor een groot dilemma. Hij mag meedoen aan de Olympische Spelen in Berlijn, waar op dat moment het racistische regime van Hitler aan de macht is. Als zwarte meedoen aan de Spelen én winnen zou een mooie middelvinger aan het adres van het pro-Arische regime betekenen. In z’n thuisland Amerika is de situatie er voor minderheden echter niet veel beter op. En op zijn eigen universiteit heeft Owens dagelijks te dealen met racistische docenten en mede-studenten. Zou de atleet de Spelen niet gewoon moeten boycotten en sympathiseren met de onderdrukten in Duitsland?

race 3

Behind the scenes

Gelukkig wordt Jessy (Stephan James) bijgestaan door coach Larry Snyder (Jason Sudeikis). Hij helpt het jonge talent door al het verbale geweld, dreigingen, twijfels en politieke geneuzel van het Amerikaanse Olympisch Comité heen. Dat de moedige atleet er uiteindelijk voor koos om toch naar de Spelen te gaan, is inmiddels geschiedenis. Daar won hij vier gouden medailles tot grote frustratie van Hitler en z’n kameraden. Hoe die weg ernaartoe precies verliep en wat zich achter de schermen afspeelt, brengt regisseur Stephen Hopkins boeiend in beeld. Onze eigen Carice van Houten speelt trouwens ook een rol in Race. Zij is te zien als Leni Riefenstahl, de omstreden filmregisseur van de Nazi's.

klopt dit wel?

Ondanks alle misstanden waarover je je flink kan opwinden, komt Race in het begin vrij geromantiseerd en cliché over. De pijn van Owens blijft wat aan de oppervlakte, de muziek is soms net iets te zoet en je kunt het verhaal grotendeels uittekenen. Ook gaan sommige sprongen net iets te snel. Wanneer de atleet in de aanloop naar de Spelen aan een thuiswedstrijd meedoet, joelt het blanke publiek dat hij van het veld af moet. Maar slechts een paar rondjes rennen en het verbreken van een wereldrecord later geeft diezelfde joelende menigte hem een staande ovatie. Of dit in het echt ook gebeurde, weet ik niet. Maar de omslag voelt net iets te snel.

Ja dit klopt

Tegelijk is de film wel zo eerlijk om Owens niet als een complete heilige te portretteren door bijvoorbeeld z’n affaire aan bod te laten komen. Ook worden de Duitsers niet eendimensionaal afgeschilderd. Tijdens de Olympische Spelen krijgt Owens op een belangrijk moment hulp van zijn Duitse concurrent Luz Long. Sterker nog: de twee ontwikkelen een vriendschap. Waar je misschien zou verwachten dat juist hier behoorlijk uitgeschoten is met de romantiseerpen, blijkt dit gewoon echt gebeurd. Net als de treurige thuiskomst voor Owens, die wel een feestelijke parade kreeg, maar geen hand van zijn eigen Amerikaanse president en z’n eigen officiële overwinningsdiner alleen via de dienstingang mocht betreden. De hoofdingang was namelijk alleen voor blanken.
    ‘De geschiedenis onthoudt alleen de winnaars’ merkt een personage in het waargebeurde drama treffend op. Gelukkig zijn er films en docu’s voor een bredere context, hoe tragisch deze soms ook is.

Race zie je vrijdag 4 oktober om 22.20 uur op NPO 3 en op NPO Start/Plus.

• Race (2016)