Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit

• Quiz
    • 6/10

In de Dick Maas-thriller Quiz draaien de rollen om wanneer een bekende quizmaster zelf de vragen moet beantwoorden. Doet-ie dat niet, dan leggen zijn ontvoerde vrouw en dochter het loodje. Benieuwd hoe dat afloopt? Je ziet het vrijdagavond 25 oktober op NPO 3 en NPO Start!

quiz barry atsma

Het idee van Quiz is sterk: de bekende quizmaster Leo (Barry Atsma) bezoekt z’n favoriete restaurant waar vrouw en dochter later zullen aanschuiven. Maar in plaats daarvan verschijnt een raar mannetje (Pierre Bokma) aan zijn tafel. En dat rare mannetje heeft een vreemd ‘verzoek’: of Leo even mee wil doen aan zijn quiz en tien vragen binnen een bepaalde tijd beantwoorden. Doet de quizmaster dat niet, dan zal hij zijn vrouw en dochter niet meer ademend terugzien. En om zeker te weten dat Leo mee zal doen, heeft de ontvoerder de afgezaagde vinger van vrouwlief mee. Eet smakelijk.

quiz barry en pierre

Klopt dit wel?

Atsma doet het in zijn rol als arrogante quizmaster Leo aardig, maar Quiz is toch echt de show van Bokma. Die is als de enge doorgedraaide ontvoerder helemaal in z’n element en zó geloofwaardig creepy dat je hem niet op straat tegen zou willen komen. De plotwendingen volgen elkaar in een lekker tempo op waardoor Quiz de complete 85 minuten vermakelijk blijft. Maar geloofwaardig? Mwah. Daarvoor zijn het accent van de Italiaanse restaurantmanager, de amateuristische werkwijze van de politie en een uitbarsting van Leo’s hysterische maîtresse (Hanna Verboom) echt te nep. En écht heel spannend wordt de ‘thriller’ ook nergens. Gelukkig maakt een lekkere vechtscène op het restauranttoilet veel goed. En het spel van Bokma is zoals gezegd werkelijk om van te smullen. Deze Dick Maas-film zal niet je lijst van favoriete thrillers aller tijden halen, maar je komt er een late vrijdagavond prima mee door.

Quiz zie je vrijdagavond 25 oktober om 23.10 op NPO 3.
    De film is daarna vier dagen beschikbaar op NPO Start.

• Quiz