Oprah's tweede liefdesbaby

• Queen Sugar
    • 8+/10

Twee zussen en een broer gaan samen de rietsuikerboerderij van hun vader runnen, nadat deze zijn laatste adem heeft uitgeblazen.

De laatste tijd lijken zenders weer in te zien dat het aanbod wel wat diverser kan. Na de hoogtijdagen in de nineties is black television aan een ware revival bezig en het einde is nog niet in zicht. Gelukkig maar. Zo is Idris Elba samen met John Ridley, de man achter 12 Years A Slave, bezig met Guerilla, een serie over de Londonse black power movement van de jaren ’70, en is Queen Latifah momenteel te zien in Star. Mooie dingen. Ook Oprah Winfrey is opvallend druk op het seriefront. Kwam zij begin vorig jaar nog met het wat tegenvallende Greenleaf, nu is op haar zender OWN ook de verfilming van Natalie Baszile’s boek Queen Sugar te zien en dat is wél een echte aanrader.

It’s all in the family
    OWN heeft voor hun tweede Original een beproefd recept uit de kast getrokken. Een familie komt vanwege een wedding of een funeral na jaren weer samen en dan blijkt aan de eetkamertafel opeens dat er nogal wat lijken in de kasten van het ouderlijk huis verstopt zitten. Wat dat betreft kun je Queen Sugar prima scharen in het rijtje Arvingerne, Bloodline en Thicker Than Water. Ook dit keer is de dood van een familielid de aanleiding voor een buitensporig lange familiereünie. Vader Bordelon heeft er de brui aan gegeven en laat zijn rietsuikerboerderij in het zuiden van Louisiana achter aan z’n zoon Ralph Angel en z’n twee dochters Nova en Charley. Zijn zij in eerste instantie nog van plan om die hoop klei voor een leuk bedrag van de hand te doen, uiteindelijk besluiten ze toch om de handen vuil te maken en te kijken of ze met tuinieren de huur kunnen betalen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en zodra het even pittig wordt komen ze er weer achter waarom ze elkaar al die jaren een beetje uit het oog verloren waren.

queen sugar

Bitter sweet
    Was Greenleaf nog een soort van Bold & The Beautiful, Queen Sugar voelt een stuk echter. In navolging van haar film Selma is director Ava DuVernay er ook deze keer in geslaagd om die vaak beklemmende dirty South vibe te pakken te krijgen. Je weet wel, dat sudderende wat ook in een serie als Treme zat. Lekker, maar op de achtergrond voel je altijd die zwarte bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis. Deze spagaat is in Queen Sugar ook duidelijk voelbaar en dat maakt het een even gelaagde, als spannende serie om naar te kijken. De cast bestaat, op de vriendin van Sookie Stackhouse na, voornamelijk uit relatief onbekenden gezichten, maar ze leveren allemaal. Nou ja, op het zoontje van Ralph Angel na dan. Niet te doen dat ventje. Fokking robot. Queen Sugar is wat mij betreft één van de betere series van 2016 en blijkbaar vinden meer mensen dat, want OWN heeft inmiddels bekendgemaakt dat de show is verlengd met een tweede seizoen. En terecht.

• Gumstarr Scores 8+OWN (2016)
    • Lekkere dramatische familie-ellende

20 must see miniseries.