Queen & Slim: van mislukte Tinder-date naar verzetssymbool. Én prachtfilm

• Queen & Slim
    • 8½/10

Zo zit je midden in een awkward first date etentje, en zo sla je samen op de vlucht voor de politie. Queen & Slim worden ongewild Bonnie en Clyde 2.0, met steun uit vele hoeken. Maar er is ook weerstand. Én een premie voor degene die ze pakt.

"Thank you for this journey, no matter how it ends..."

‘Ik had een slechte dag, geen zin om alleen te zijn en je had zo'n zielige blik op je Tinder-foto’… au! Het is niet bepaald liefde op het eerste gezicht tussen de scherpe advocate Queen (Jodie Turner-Smith) en de goedzak Slim (Daniel Kaluuya). De sfeer wordt nog pijnlijker wanneer hij z’n date naar huis rijdt en wordt aangehouden door een racistische agent. Queen kan het niet laten zich met de agressieve aanhouding te bemoeien en wil de twijfelachtige aanhouding filmen. Ze krijgt de kans niet, de agent schiet haar neer. Slim krijgt het wapen te pakken en schiet ter zelfverdediging terug.

queen and slim diner

Op naar cuba

De twee slaan in paniek op de vlucht. Terwijl ze beginnen aan een lange autorit van Ohio naar Florida, gaat een video van het dodelijke incident viral. De beelden geven de vluchtpoging van Queen en Slim een extra spannend randje, maar kweken tegelijk veel sympathie in een land waar de wonden van (racistisch) politiegeweld vers zijn. Overdonderd door de gebeurtenissen groeien Queen en Slim hartstochtelijk naar elkaar toe. Misschien, heel misschien, lukt het de jonge geliefden zelfs om met alle hulp uit onverwachte hoek de oversteek naar Cuba te maken…

Schitterende beeldtaal

Denk nu niet een film te gaan zien vol clichématige wilde achtervolgingen en rondvliegende kogels. Debuterend filmregisseur Melina Matsoukas (ze deed hiervoor onder andere Lemonade en Formation van Beyoncé) focust vooral op de twee voortvluchtigen en hun groeiende chemie. Matsoukas doet dat met waanzinnig mooie composities, warme sprekende kleuren, een fijne pulserende kalmte en een eclectische soundtrack waarin zwarte classics moeiteloos samengaan met de muziek van nieuwe generaties. De film is in dat opzicht om door een ringetje te halen. Kan ook niet anders, voor een (clip)regisseur met zo’n cv.

Smaken verschillen

Maar Matsoukas maakt ook uuuhh... opmerkelijke keuzes. Een moment waarop een seksscène en een Black Lives Matter-protest bijvoorbeeld door elkaar zijn gemonteerd. Je ziet het en vraagt je af wat hiervan de diepere betekenis is. En zoals dat gaat met een uitgesproken keuze: hij grijpt je of hij grijpt je niet. Mij niet. Begrijp me niet verkeerd, Kaluuya en Turner-Smith zien er prachtig uit tijdens dit broeierige en liefdevolle moment, maar het haalt de emotie uit een urgent protest.

Acteren doe je zo

Door bijna de hele film zo dicht op de huid van Queen & Slim te blijven, ga je als kijker wel volledig mee in hun emotionele reis en ontluikende liefde. Ook door de beklijvende acteerprestaties van Turner-Smith en Kaluuya by the way; ze doen niet voor elkaar onder en hun chemie is tot je tenen voelbaar. Aandoenlijke scènes waarin ze eventjes dansen alsof die onrechtvaardige wereld niet bestaat, of uit het autoraam hangen om op de wind mee te zweven, spelen na het zien van de film nog door in je hoofd...

Meer van dit please

Hoewel onrecht overduidelijk een grote rol speelt, lijken Matsoukas en schrijver Lena Waithe (Master of None) geen nadrukkelijk politiek uitroepteken te plaatsen. Het grijpende drama confronteert je eerder met grijze gebieden en moeilijke vraagstukken dan pasklare antwoorden en conclusies. Er is echter geen twijfel over de ambitie en zelfverzekerdheid waarmee de makers achter hun liefdesduo staan, net als dat stijlvolle, elegante decor waarin ze hen plaatsen. Dat neight naar een gevalletje 'style over substance', maar Matsoukas en Waith blijven in balans. Ze versmelten een puur liefdesverhaal met een soort zwart radicalisme én oogstrelende beeldtaal zoals ik dat nog nooit eerder zag. En dat doet smaken naar meer.

• Queen & Slim
    • Cijfer: 8,5
    • Drama, Crime, Romance