Van soldaat naar huurmoordenaar

• Quarry
    • 8-/10

Soldaat komt terug na twee tours Vietnam en ondervindt dat Amerika eigenlijk niet echt op hem en zijn oorlogstrauma's zit te wachten.

Dat je tot twee keer toe je leven hebt gewaagd in een compleet nutteloze oorlog en dan bij thuiskomst ook nog eens wordt uitgekotst door de massa. Dat je een medal of honor wel op je buik kunt schrijven en al blij moet zijn als je bij de lokale McDonalds een naambordje opgespeld weet te krijgen. Een baan die je waarschijnlijk nog dezelfde dag verliest, omdat het geluid van de burgers op de gril je te veel doet denken aan de sissende kadavers na een napalmaanval. Je zou kunnen stellen dat oud-marinier Mac Conway z’n leven na twee tours Vietnam iets anders had voorgesteld. Eenmaal terug in het Memphis van begin jaren ’70 moet hij alle zeilen bijzetten om zijn oude leven weer een beetje op de rit te krijgen.

Dirrrty South vibe
    Quarry is er één die eigenlijk een beetje door de mazen van ‘t net is gekropen. Je hoort er nagenoeg niemand over en dat is jammer. Niet dat dit de beste serie is die je ooit gaat zien, maar voor mensen die lekker gingen op de sluimerende sudder van het eerste seizoen True Detective is dit er één die best bekeken mag worden. Er is gewoon iets met die Southern vibe die zo prettig is om naar te kijken. True Detective had ‘t, Treme had ‘t, Queen Sugar is ermee doorspekt en ook in Quarry kun je de zwart geblakerde ribs met barbecuesaus bijna proeven.

Perfect Pilot
    Na ‘t zien van de eerste aflevering had ik ‘t gevoel dat dit zo maar eens één van de beste series van 2016 kon worden. Prachtige fotografie, een cast vol ruige, uitgewoonde koppen, de struggles van een sympathieke antiheld en dat allemaal uit de koker van de zender die eerder ook al overtuigde met Banshee en The Knick. Helaas kakt de boel na een aflevering of drie wat in om pas aan het eind van de rit weer gereanimeerd te worden. Na afloop blijft thuis op de bank dus vooral het gevoel achter dat hier meer in had gezeten. Flink meer. Ik hoop dan ook van harte dat Mac een tweede kans krijgt om zich te revancheren. Er is materiaal genoeg, want in navolging van series als Bosch, Game Of Thrones en True Blood, is ook Quarry gebaseerd op een boekenreeks. Handen uit de mouwen dus en produceren met die handel!

• Gumstarr Scores 8-Cinemax (2016)
    • Het leven van een veteraan gaat niet over rozen

• 8-/10