Prins: Vjeze Fur en Lil’ Kleine in een van de stijlvolste Nederlandse films ooit

• Prins
    • 8/10

Vraag je mij naar favoriete Nederlandse films, dan staat Prins hoog op het lijstje. Een heerlijk rauwe, komische en eigenzinnige coming-of-age-film vol gestileerde shots, dampende beats, innemende straatschoffies, gestoorde shit én Vjeze Fur. En je ziet hem zaterdag op NPO 3!

prins 5

Ik weet nog dat ik Prins op het Nederlands Film Festival zag en bijna uit m’n bioscoopstoel werd geblazen. Ja, de hypergestileerde film doet qua shots, montage en retro soundtrack erg denken aan films als Drive en Spring Breakers. En nee, niet elk verhaallijntje wordt even bevredigend of diepgaand afgemaakt. Maar Sam de Jong heeft (met behulp van producent Vice) met een klein budget, grotendeels onervaren cast en een dun plot een heel verrassend en vermakelijke speelfilmdebuut neergezet. Check hem en roep daarna nog maar dat Nederland alleen maar clichématige romcoms en drama’s voortbrengt… ;-)

prins 2

‘Neem energy drink’

Prins speelt zich af in Amsterdam-Noord waar straatschoffie Ayoub (Ayoub Elasri) worstelt met patserige pestkoppen, zijn identiteit en een verre van ideale thuissituatie. Hij wordt verliefd op het mooiste meisje uit de buurt (Sigrid ten Napel), maar zij heeft helaas al een boy. Een superirritante etterbak. En dus wil Ayoub alles op alles zetten om het meisje van z’n dromen te imponeren. Hij denkt de oplossing te vinden bij de grootste crimineel uit de buurt: de geschifte drugsdealer Kalpa (Vjeze Fur). Maar je raadt het al, dat loopt compleet uit de hand. Beter doe je geen zaken met een engerd die in een paarse Lamborghini rondrijdt en energy drink uitdeelt.

prins 4

Smaakt naar meer Sam

Prins kijkt weg als een superstijlvolle videoclip van zeventig minuten vol geschifte personages, bizarre toestanden in kelderboxen en uitvergrote clichés. En die blijft tot het einde boeiend door het leuke spel van de cast en de nodige tragiek die Sam de Jong subtiel door de film weeft. Plottechnisch had er zeker meer in gezeten als je het mij vraagt. Maar daar stoor je je door de geringe lengte en stijlgrepen gelukkig niet aan. De film is ook niet voor niets beloond met twee Gouden Kalveren en een Kristallen Beer-nominatie op het filmfestival van Berlijn. Prins doet vooral uitkijken naar meer werk van deze jonge filmmaker. On that note: Sam de Jongs nieuwste film Goldie draait vanaf dit najaar in de bioscoop. Veel kijkplezier!

Prins zie je zaterdag 15 juni om 23.35 uur op NPO 3. Gemist? No worries, hij staat ook op NPO Start!

Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit

• Quiz