Pride: 5 prachtige LHBTI+ films op NPO Plus

In het ruime aanbod van de films op NPO Plus en Start vind je ook verschillende LHBTI+ must sees. Deze roze films zijn natuurlijk het hele jaar door de moeite van het kijken waard, maar in het kader van de Pride zetten we er een aantal even extra in het zonnetje. Ook op NPO 3!

1. God’s Own Country

De nieuwste aanwinst in de lijst is de wereldwijd geprezen en bekroonde God’s Own Country. Hierin volg je de jonge Johnny Saxby (Josh O’Connor uit The Crown) die de boerderij van z’n zieke vader runt in Yorkshire. Hun relatie is verre van ideaal en pa beperkt zich vooral tot het uiten van kritiek. Geen wonder dat Johnny zijn dagelijkse routine nogal gefrustreerd ondergaat en het af en toe graag op een zuipen en oppervlakkige seks zet. Maar dan wordt in het voorjaar een Roemeense boerenknecht aangenomen die even oud is als Johnny. Er heerst aanvankelijk spanning tussen de twee, maar de argwaan maakt plaats voor een intense verhouding met grote gevolgen… TRAILER
    God’s Own Country is op vrijdag 31 juli om 22.25 uur ook te zien op NPO 3

2. Pride

Deze ontroerende Britse comedy is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de zomer van 1984. Margaret ‘The Iron Lady’ Thatcher is aan de macht en de Nationale Unie van Mijnwerkers (NUM) staakt. Als een statement naar de overheid besluit een groep van Londense homoseksuele en lesbische activisten geld in te zamelen voor de families van de mijnwerkers. Maar er is één probleem: de ‘macho’ Unie schaamt zich voor deze ‘gay steun’. De actievoerders laten zich echter niet uit het veld slaan. Dat de twee groepen er uiteindelijk achter komen veel met elkaar gemeen te hebben (duh) zal natuurlijk geen verrassing zijn. Maar laat het aan de Britten over om van een redelijk voorspelbaar verhaal iets bijzonders te maken. Mét een topcast bestaande uit onder andere Bill Nighy, Imelda Staunton, Dominic West en George MacKay. TRAILER
    Pride is op maandag 27 juli om 21.15 uur ook te zien op NPO 3

Cas 1

3. CAS

Ook een aanrader van eigen bodem, de One Night Stand film Cas! Dit lichtelijke komische en ontroerende liefdesdrama draait om het stel Peppijn en Sjors. Alles in hun onbezorgde leven en relatie loopt op rolletjes: ze plannen een reis naar Samoa en ze willen een kindje. Maar dan komt de charmante Vlaming Cas logeren, die op zoek is naar een studentenkamer. Zijn aanwezigheid maakt een hoop los bij Peppijn en Sjors. Spanning, maar ook het pijnlijke besef dat ze misschien niet meer op dezelfde lijn zitten… Cas wordt nergens zwaar drama, eerder een fijn kabbelende korte film over herkenbare relatiestruggles. Met naturel acteerwerk van de leuke hoofdrolspelers én een paar scènes waar je het behoorlijk heet van krijgt. TRAILER

4. A Single Man

De liefde van je leven overlijdt, maar je mag geen afscheid nemen omdat jullie relatie niet wordt geaccepteerd. Je kunt je wel voorstellen dat deze fucked up situatie de Britse professor George Falconer (Colin Firth) tot waanzin drijft. Hij woonde jaren gelukkig samen met zijn Jim (Matthew Goode) in het Californië van de jaren zestig. Maar als hij plots overlijdt en een afscheid George niet gegund is, vindt de professor het leven niets meer waard. In A Single Man volg je George gedurende de dag dat hij besluit er een einde aan te maken. Dat klinkt zwaar, maar het briljante script en sterke spel van Colin Firth boeien en ontroeren van begin tot eind. Daarnaast tilt regisseur Tom Ford (ook een van ’s werelds beste modeontwerpers) het drama naar een hoger level met zijn briljante gevoel voor stijl. Ieder shot, iedere compositie en ieder kostuum: perfectie. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende muziek en het spel van Julianne Moore en Nicholas Hoult. Kijken! TRAILER

5. Una Mujer Fantástica

Actrice Daniele Vega schreef met Una mujer fantástica geschiedenis door als eerste transvrouw een Oscar te winnen. Fantastico! In deze beklijvende film van regisseur Sebastián Lelio speelt ze Marina Vidal, een transseksueel die werkt als serveerster en zingt in een nachtclub. Ze is al een tijdje superhappy met haar oudere vriend Orlando. Maar hij komt plots te overlijden, en Marina heeft vanaf dat moment met meer te dealen dan alleen het verdriet om zijn verlies. Een hoge dosis discriminatie en asociaal gedrag van Orlando’s familie, bijvoorbeeld. De titel verraadt het echter al, deze fantastische vrouw laat zich niet klein krijgen en zal hoe dan ook afscheid nemen van haar amor. Una Mujer Fantástica is een prachtfilm waarbij een tissue trouwens geen overbodige luxe is. TRAILER

Je vindt al deze films én andere roze must sees terug op NPO Start en Plus. Meer filmtips? Bekijk dan ook deze toplijst.

God’s Own Country: ontluikende liefde op het ruige platteland

• God's Own Country