Pride Filmweek: 7 mooie LGBTQ films en docu's bij de NPO

Van 27 juli tot en met 4 augustus vindt in Amsterdam de Pride Week plaats! En om dat te vieren zendt NPO 3 iedere avond een mooie, vermakelijke, toffe, ontroerende LGBTQ film uit.

De hele week de beste LGBTQ films en docu's op NPO 3! Heb je tijdens deze avonden al andere leuke dingen op de planning staan (een gezellig feestje hier en daar), no worries: al deze must sees zijn namelijk ook terug te zien op NPO Start/Plus. Veel kijkplezier!

Pride 2

Pride: zaterdag 27 juli 22.00 uur

Deze ontroerende Britse comedy is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de zomer van 1984. Margaret ‘The Iron Lady’ Thatcher is aan de macht en de Nationale Unie van Mijnwerkers (NUM) staakt. Als een statement naar de overheid besluit een groep van Londense homoseksuele en lesbische activisten geld in te zamelen voor de families van de mijnwerkers. Maar er is één probleem: de ‘macho’ Unie schaamt zich voor deze ‘gay steun’. De actievoerders laten zich echter niet uit het veld slaan. Dat de twee groepen er uiteindelijk achter komen veel met elkaar gemeen te hebben (duh) zal natuurlijk geen verrassing zijn. Maar laat het aan de Britten over om van een redelijk voorspelbaar verhaal iets bijzonders te maken. Mét een topcast uiteraard, bestaande uit onder andere Britse smaakmakers als Bill Nighy, Imelda Staunton en Dominic West. TRAILER

Halfgoden

Halfgoden: zondag 28 juli 23.20 uur

In deze 3LAB-documentaire reist transgender-model Valentijn De Hingh naar India. Valentijn kan zich niet vinden in de klassieke westerse ideeën rondom gender en is gefascineerd door de zogenaamde 'hijras' in de Hindoestaanse cultuur. In India worden transgenders namelijk erkend als het derde geslacht en maken deel uit van een oeroude gemeenschap die binnen de samenleving verbonden is aan rituele praktijken. Maar hoewel 'hijras' hun religieuze rol al eeuwenlang uitvoeren, worden zij vandaag steeds vaker naar de marge verdrongen. Gedurende haar reis naar Mumbai, Delhi en Allahabad komt Valentijn er dan ook achter dat transgenders in India regelmatig te maken krijgen met hevig geweld en misbruik. TRAILER

gewoon vrienden

Gewoon Vrienden: maandag 29 juli 22.15 uur

Joris (Josha Stradowski) en Yad (Majd Mardo), de twee hoofdpersonen van deze romantische comedy, zijn allesbehalve vrienden. Het zijn twee twintigers die op slag verliefd worden wanneer ze elkaar voor het eerst zien bij de oma van Joris. Oma Ans (Jenny Arean) is blij voor de love birds, maar andere familieleden van de jongens staan niet zo te springen. Joris en Yad komen namelijk uit twee verschillende werelden en een relatie zou geen kans van slagen hebben. Maar of dat ook echt zo is? Deze televisiefilm oversteeg al snel de Nederlandse grens, en werd in Australië zelfs bekroond met de publieksprijs van het Perth International Queer Film Festival. Vooral het gegeven dat de coming-out van Joris en Yad geen prominente, problematische rol in de film heeft, werd als heel verfrissend ervaren. TRAILER

three generations 3

Three Generations: woensdag 31 juli 20.30 uur

Hallo zeg, wat een cast! Elle Fanning, Naomi Watts én Susan Sarandon als zoon, moeder en grootmoeder in het filmdrama Three Generations. Als jongen in het lichaam van een meisje ligt Ray (Elle Fanning) compleet overhoop met z’n genderidentiteit. Hij wil een geslachtsverandering, maar stuit op verzet en onbegrip. Zijn single moeder Maggie (Naomi Watts) probeert de biologische vader van Ray te vinden om de papieren te tekenen voor Ray’s transitie. En ondertussen heeft Maggie’s lesbische moeder en muziekmanager Molly het nogal moeilijk met Ray’s beslissing om een geslachtsoperatie te ondergaan. Ook is ze er niet zo blij mee dat dochter Maggie haar ouderlijk huis maar niet kan verlaten. Poeh, een hoop drama dus. Maar Three Generations heeft een verrassend lichte toon en er is ruimte voor comic relief. Check de trailer maar even, die is fijn. En de film verfrissend kort. TRAILER

moonlight

Moonlight: donderdag 1 augustus 21:45 uur

‘Meesterlijk’, ‘onvergetelijk’, ‘game-changer’: filmjournalisten wereldwijd kwamen superlatieven tekort na het zien van het Oscar-winnende drama Moonlight. En terecht! Moonlight is in de eerste plaats een prachtige film over het vinden van, worstelen met en uitkomen voor je identiteit. En dat in combinatie met fraaie bewegingen van de camera, prachtige kleuren en een geslaagde mix van hiphop en klassieke tunes. In een drieluik volg je de gevoelige en tengere Chiron als kind, als tiener en als volwassen man. Hij groeit met z’n drugsverslaafde moeder op in de achterbuurten van Miami, komt vervolgens te wonen bij zijn surrogaatvader Juan (Mahershala Ali, wow) en ‘maakt het’ later zelf als drugsdealer. Chiron wordt door drie verschillende acteurs vertolkt, die ondanks hun uiterlijke verschillen alle drie naadloos voor hun gedeelde personage doorgaan: knap! Een film die je grijpt en niet meer loslaat. TRAILER

man in an orange shirt 2

Man in an Orange Shirt: vrijdag 2 augustus 23.20 uur

Wanneer Michael (Oliver Jackson-Cohen) en Thomas (James McArdle) elkaar tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het front ontmoeten, is het liefde op het eerste gezicht. Maar voor homoseks draaide je in Engeland tot vijftig jaar geleden nog de bak in. En dus kan Michael niet anders dan trouwen met z’n jeugdvriendin Flora. Als zij het bestaan van de affaire ontdekt, heeft dit een hoop verdriet en ruzies tot gevolg. En die laten flinke sporen na in het tweede gedeelte van de film: Flora is inmiddels weduwe en brengt veel tijd door met haar geliefde kleinzoon Adam (Julian Morris). Deze 34-jarige is net als zijn opa gay, maar komt daar niet voor uit. Hij sekst er via zijn datingapp lekker op los, maar zijn oma weet niet dat hij op mannen valt. Op het moment dat hij dat aan Flora (nu gespeeld door Vanessa Redgrave) opbiecht, herleeft zij alle pijnlijke herinneringen aan haar tijd met Michael. TRAILER

chez nous

Chez Nous: zaterdag 3 augustus 23.30 uur

In Chez Nous dreigt het homovriendelijke café Chez Nous verkocht te worden aan een grote horecamagnaat. Tja, wat doe je dan als je die verkoop koste wat het kost wilt voorkomen? Dan plan je met je meest trouwe bezoekers toch gewoon een kraak tijdens de Amsterdamse Gay Pride? De groep heeft het gemunt op een diamanten collier dat miljoenen waard is en in het ‘Koninklijk Museum’ in Amsterdam ligt. En de drukke roze botenparade moet ervoor zorgen dat de amateur-dieven ongezien wegkomen. Zou het ze lukken? Chez Nous is alleen al de moeite van het kijken waard om Thomas Acda in nietsverhullend Gay Pride-kostuum te zien. En ook de rest van de cast (met onder andere Alex Klaasen, Peter Faber, Isa Hoes en Achmed Akkabi) is errug leuk. TRAILER

Je ziet al deze films, docu's en meer ook terug op NPO Start/Plus.

Tarantino filmmaand op NPO 3 en NPO Start!

Utøya 22. juli: dit is de hel die de Noorse terrorist Anders Breivik aanrichtte