• Kort
  • Programma's
  • Nieuws
  • Film & serie
  • 3LAB
  • Club Hub
  • Sites
    • 101Barz
    • 3 op Reis
    • 3LAB
    • BEAM
    • NOS op 3
    • PowNed
    • BNNVARA
    • Spuiten & Slikken
    • 101Barz
    • 3 op Reis
    • 3LAB
    • BEAM
    • NOS op 3
    • PowNed
    • BNNVARA
    • Spuiten & Slikken

    Film & Serie

    Popcorntijd: Arrival, Toni Erdmann en Infiltrant

    • Film
    • Arrival

    In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week Arrival, Toni Erdmann en Infiltrant

    Arrival
    Science fictionfilms waarin buitenaardse wezens de aarde bezoeken zijn doorgaans actiefilms waarin die aarde verdedigd moet worden. Meestal is dat bloedserieus (zie: War of the Worlds), soms erg geestig (Mars Attacks!) en af en toe allebei (Independence Day – het origineel uit 1996 dan). Pogingen tot wederzijds begrip worden niet zelden verstoord door triggerhappy militairen die een ‘shoot first, ask questions later’-strategie hanteren. Just to be safe, you know!

    In Arrival biedt één vrouw dapper weerstand tegen deze schietgrage types, die er bij voorbaat van uitgaan dat buitenaardse wezens het slechtste met ons voor hebben. Die ene vrouw is doctor Louise Banks (Amy Adams), een briljante taalkundige die na de dood van haar dochter getraumatiseerd door het leven gaat. Zelfs wanneer op een dag de aarde ineens wordt bezocht door een dozijn ruimteschepen reageert ze nauwelijks. Kort na hun ‘arrival’ krijgt ze een hooggeplaatste militair op bezoek, Colonel Weber (Forest Whitaker), die haar verzoekt mee te helpen de ‘taal’ – een soort elektronisch gekraak - van de aliens te vertalen. Een bijna onmogelijke opdracht, die Brooks eerst afwijst, maar uiteindelijk krijgt haar nieuwsgierigheid toch de overhand. Ze reist mee naar het ovale ruimteschip dat ergens in Montana boven een veld hangt als een huizenhoge knuffelkei.

    Daar begint de lastige taak te taal van de aliens te ontcijferen, met behulp van wetenschapper Ian Donnelly (Jeremy Renner). De aliens blijken een soort zevenpotige inktvissen die spreken in inktcirkels: aan Banks en Donnelly de taak deze rorschachtest in Engels te vertalen. En liefst snel een beetje, want er is haast bij: andere landen – China en Rusland uiteraard – verliezen hun geduld en willen de ruimteschepen die boven hun landen hangen het liefst uit de lucht schieten.

    Arrival is een intelligente sf-film, die herinneringen oproept aan de klassieker Close Encounters of the Third Kind, waarin met muziek werd geprobeerd met buitenaardse wezens te communiceren. Ook doet de film van de Franse regisseur Denis Villeneuve (Sicario) denken aan Contact (1997) en het meer recente Interstellar, waarin ook vrouwelijke wetenschappers contact probeerden te leggen met buitenaardse wezens.

    Je zit toch een uur lang naar een veredelde taalcursus Buitenaardse Inktpatronen te kijken.

    Maar Arrival is eerlijk gezegd ook een béétje saai: je zit toch een uur lang naar een veredelde taalcursus Buitenaardse Inktpatronen te kijken. Halverwege de film kan je je het ongeduld van de Russen en Chinezen plus de triggerhappy Amerikanen voorstellen: gebeurt er nog wat!? 

    Arrival is meer een filosofische sf-film die – net als Interstellar – een nogal zweverige afloop kent. Een feministische sf-film met new age-achtige trekjes dus: het is weer eens wat anders. Maar het succes van Gravity leerde al dat daar zeker ook een markt voor is, ook al had die film wel meer actiescènes. 

    Toni Erdmann
    Speciale aandacht deze week ook voor een film die gemakkelijk kan ondersneeuwen in het bioscoopaanbod. Want kan een Duitse komedie die bovendien ruim twee uur duurt wel grappig zijn? Jawohl! In Toni Erdmann valt een sociaal onaangepaste vader (Peter Simonischek) die van verkleedpartijen houdt zijn neurotische dochter (Sandra Hüller) op haar werk en privé voortdurend lastig met bizarre vermommingen. De film is een aaneenschakeling van ongemakkelijke scènes en daardoor onweerstaanbaar grappig voor wie van droge humor houdt. Hadewych Minis speelt een bijrol als verveelde expat in Boekarest. Een aanrader, deze ontregelende komedie.

    Kijktip: Infiltrant 
    Nasrdin Dchar, die een Gouden Kalf won voor Wolf, speelt in dit misdaaddrama een politieman die als zoon van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder tussen twee culturen zit. Die kloof wordt vergroot wanneer hij als politieman undercover gaat in een Marokkaanse drugsbende maar zich als infiltrant steeds meer betrokken gaat voelen bij de Marokkaanse cultuur.


    Infiltrant: vrijdag 11 november om 21:50u  NPO3