Pokémon Detective Pikachu: retevoorspelbaar feestje der herkenning

• Pokémon Detective Pikachu
    • 7/10

Voor een verrassend verhaal kun je je moneys beter besteden aan een andere film. Maar als fan van de megasuccesvolle franchise zal je je met de pratende Pikachu prima vermaken. Als je Ryan Reynolds een beetje trekt tenminste…

Ik keek en speelde zelf nooit Pokémon, dus ging dit live action-avontuur compleet blanco in. Maar dat geldt natuurlijk niet voor hordes fans die met de fictieve diertjes zijn opgegroeid en die ze as we speak nog in Pokémon GO achterna zitten. Alleen dat al zal de makers van dit live action-avontuur met veel druk hebben opgezadeld. Dat de film ook nog gebaseerd is op een uniek Nintendo 3DS-spel waarin Pokémon en mensen samenleven en Pikachu kan praten: extra spannend! Over het spel waren de fans namelijk al erg verdeeld, laat staan de eerste trailer van de film. Pikachu met de stem van Ryan ‘Deadpool’ Reynolds: wtf?

Pok-mon-Detective-Pikachu-OV- st 4 jpg sd-low ©-2019-Warner-Bros-Ent-All-Rights-Reserved

Even wennen

Ook voor een Pokémon-groentje als ik bleek het gek Reynolds te horen wanneer het schattige gele knuffeleekhoorntje voor het eerst z’n mond opentrekt. Maar je went er gelukkig aan. En de sympathieke acteur ‘vertolkt’ Pikachu met genoeg charme en cuteness om de film uit te kunnen zitten. Gelukkig maar, want het verhaal is dun. Flinterdun. Tiener Tim (Justice Smith) komt erachter dat zijn papa (privédetective Harry Goodman) niet dood is, maar verdwenen. Wanneer zijn voormalige partner Pikachu opduikt, overtuigt hij Tim om samen op zoek te gaan naar Goodman. Dat brengt ze naar de drukke straten, shady clubs en donkere steegjes van Ryme City, waarin Pokémon en mensen gewoon gezellig naast elkaar leven. En het levert een hele reeks aan geliefde Pokémon-karakters, supervlakke bijrollen, laffe grapjes en voorspelbare situaties op.

pokemon 2

Kinderspel

Maar! Pokémon is bovenal een film voor kinderen en fans. En voor hen bevat het live action-avontuur volgens mij genoeg om blij van te worden. Dat kon ik althans merken aan een paar diehard-fans met wie ik in de screeningruimte zat. Zelf was ik vooral onder de indruk van het kleurrijke Ryme City, de superleuke Pokémonstertjes met hun unieke krachten en de chemie tussen Reynolds en Smith. Die laatste acteert bovendien erg leuk: hij geeft de wat meer emotionele momenten genoeg diepgang zonder te vergeten dat z’n belangrijkste tegenspeler een geanimeerde eekhoorn is (toch? het is een eekhoorn?). En laten we vooral ook niet uit het oog verliezen dat Pokémon Detective Pikachu een verfilming van een videospel is. In die categorie heb ik menig slechtere poging gezien... Al met al een dikke prima denk ik voor iedereen die nog altijd lekker gaat op het Pokémon-universum.

• Pokémon Detective Pikachu (2019)
    • Animatie, actie, avontuur
    • Duur: 1u, 44min