Geen homerun

• Pitch
    • 6/10

Opeenstapeling van clichés over een meisje dat zich tegen alle verwachtingen in weet op te boksen tot het hoogste honkbalniveau.

Staat in Ballers American Football centraal en focust Survivor’s Remorse zich op Michael Jordan’s nalatenschap, in Pitch is honkbal the name of the game. Als je de recente World Series overwinning van de Chicago Cubs al uitzonderlijk vond, stel je dan eens voor dat de beslissende out gegooid zou zijn door een vrouw. Daar waar Hillary Clinton vorige maand nog roemloos tegen het glazen plafond te pletter sloeg, schrijft Ginny Baker in Pitch geschiedenis als de eerste vrouwelijke pro in de testosteron gutsende Major League Baseball. Go Ginny!

Er zijn RTL8 woensdagavondfilms die minder tenenkrommende dooddoeners herbergen.

Woensdagavondfilm bij RTL 8
    Het zou natuurlijk geweldig zijn om hier nu te kunnen zeggen dat dit een enorme aanrader is, maar dat zou iets te veel eer zijn. Mits goed gedaan is er weinig mis met hier en daar een cliché’tje, maar Pitch maakt het wel erg bont. Een meisje dat, onder aansporing van haar streng doch rechtvaardige vader, tegen alle verwachtingen in haar grote droom weet te realiseren in een wereld vol alfamannen die niet met sterke vrouwen om kunnen gaan. Er zijn RTL8 woensdagavondfilms die minder tenenkrommende dooddoeners herbergen. Het is een opeenstapeling van prekende peptalks, die zo uit Little House On The Prairie hadden kunnen komen. Kúnnen komen, want die Ingalls dochters hadden natuurlijk helemaal geen tijd om een balletje te slaan, omdat ze de hele dag in een tochtige schuur met hun blote klauwen liters melk stonden te karnen.

Sky Radio
    Alsof de overdaad aan wandtegelwijsheden nog niet storend genoeg is, wordt praktisch iedere scène ook nog eens begeleid door een rits aan moralistische songteksten die er veel te dik bovenop liggen. Is het niet iets in de trant van I’ve got the heart of a lion of See me fight like a champion, dan is ‘t wel dat zeikerige No Fear van één of andere John Legend wannabe. Zelf Sky Radio zou dit niet rond de Kerstdagen programmeren.

Alternatief
    Het is zeker niet zo dat Pitch volkomen onkijkbaar is, maar het is gewoon niet zo goed. We worden de afgelopen jaren helemaal murw gebeukt door een spervuur aan nieuwe series en dan ga je het met moralistische middelmaat niet redden. Vind ik tenminste. Mocht je tóch verlegen zitten om een lekkere pathetische all American serie die een ode brengt aan de haast dwangmatige Amerikaanse prestatiecultuur, dan kan ik Friday Night Lights van harte aanraden. Is ook zoete kledder waarvan ‘t glazuur spontaan van je vreetstenen barst, maar dan lekker.

• Gumstarr Scores 6Fox (2016)
    • Pathetische all American succes story over een meisje die survivet in een mannenwereld

• 8/10