Patrick Melrose: deftige Trainspotting vanaf 25 juni op NPO2

• Patrick Melrose
    • 8+/10

Vanaf 25 juni zie je bij de VPRO op NPO2 de aangrijpende miniserie Patrick Melrose. Een vertelling over drank, drugs en een zeer traumatische jeugd. Gezellig!

Cumberbatch strikes again!

Humperdinck Butterscotch is bij het grote publiek voornamelijk bekend vanwege zijn rol als Sherlock, in de zeer succesvolle, gelijknamige serie van de BBC. Wereldwijd keken miljoenen mensen naar de avonturen van Belvedere Thundersnatch en zijn hondstrouwe sidekick, Dr. Watson. Terecht, want Sherlock maakt onderdeel uit van het lespakket voor iedere beginnende seriekijker. Het is verplicht kijkvoer. Toch? Vind ik wel. Maar Dombledorf Clusterfuck steelt niet alleen de show in Sherlock, je kunt hem ook kennen van films als: The Imitation Game, Doctor Strange en The Fifth Estate. Hij is zo lekker veelzijdig. Meer dan eens heeft Contraband Dinkietoy bewezen dat hij prima uit de voeten kan met niet alledaagse typetjes. Contactgestoord, narcistische trekjes, sociaal ongemak, nervositeit, hij heeft het allemaal in z’n repertoire. Ook voor zijn nieuwste kunststukje, Patrick Melrose, heeft Cumberdict Bumblebee alles uit de kast gehaald en dat heeft een serie opgeleverd die je eigenlijk gewoon móét kijken. Moet, ja.

Niemand hangt de vuile was graag buiten.

Autobiografisch
    De meeste mensen maken van hun autobiografie een aaneenschakeling van succesverhalen. Beetje interessant lopen doen over hun loft met uitzicht op Central Park en pochen over alle wereldsterren die op hun verjaardag Beluga komen lepelen uit de navel van één of ander super model. Begrijpelijk. Het is ook aanlokkelijker om het te hebben over de glitter and glamour. Niemand hangt de vuile was graag buiten. Tuurlijk lees je wel eens wat over een faillissement of een uit de hand gelopen vechtscheiding, maar écht donker, écht pijnlijk eerlijk wordt het meestal niet. Hoe anders is dat voor het levensverhaal van Edward St Aubyn? Verstopt in zijn vijfdelige Patrick Melrose-boekenreeks doet de schrijver een boekje open over zijn uitermate traumatische jeugd en de weerslag die dat heeft gehad op zijn volwassen leven. Hij spaart niemand. Niet zijn familie, niet zijn omgeving en zeker niet zichzelf. Prima materiaal voor een lekker beklemmende miniserie, dus.

Drank & Drugs
    Patrick Melrose groeit op in een nogal disfunctioneel, Brits upper-class gezin. Zijn moeder verwaarloost hem en heeft daardoor niet in de gaten dat de kleine Patrick wel heel erg vaak gesommeerd wordt om naar zijn vader’s slaapkamer te komen. Wat zich daar afspeelt, kun je wel raden. Hoe kunnen mensen zo zijn?! Het is dan ook niet heel erg vreemd dat Patrick onderweg de nodige emotionele littekens oploopt. In een poging om het trauma uit zijn jeugd te onderdrukken, snuift, spuit en zuipt hij alles wat los en vast zit. Wanneer zijn vader overlijdt, is het tijd om zijn demonen onder ogen te komen. Dit kan zo niet langer. Er is werk aan de winkel.

Patrick Melrose2

Zo zie je maar weer, lezen maakt soms meer kapot dan je lief is.

Deftige Trainspotting
    Ik ben geen lezer en daarmee dus niet de uitgelezen persoon om jou te vertellen of deze nieuwste van Showtime en Sky Atlantic recht doet aan het werk van St Aubyn. Internet zegt dat ze de nihilistische, pikzwarte, Britse galgenhumor niet helemaal hebben kunnen vangen, maar als notoire niet-lezer merk je daar volgens mij niet zo heel veel van. Ik vind juist dat ze humor op een uiterst subtiele manier hebben gebruikt om alle ellende nog een beetje dragelijk te maken. Zo zie je maar weer, lezen maakt soms meer kapot dan je lief is. Met name de manier waarop Melrose’s trips in beeld worden gebracht, is op z’n zachtst gezegd fascinerend. Het deed mij bij vlagen denken aan een soort deftigere versie van Trainspotting. Dombledorf Barbeque is weergaloos in zijn rol als Patrick Melrose en doet eigenlijk geen moment denken aan Sherlock (iets waar ik op voorhand een beetje bang voor was). Patrick Melrose is allesbehalve een luchtig tussendoortje, maar de moeite van het kijken meer dan waard. Het nestelt zich dan ook moeiteloos tussen andere Showtime- en Skyknallers als The Affair, Gomorra, Ray Donovan en The Last Panthers. Ook niet allemaal de gezelligste thuis, maar stuk voor stuk aanraders van de bovenste plank. Dus, waar wacht je nog op?! Kijken!

• Showtime/Sky Atlantic (2018)
    • Een deftigere versie van Trainspotting

Patrick Melrose zie je vanaf 25 juni, iedere maandagavond om 22:55 uur, bij de VPRO op NPO2. Door het squashen of een ouderavond een aflevering gemist? Niks aan de hand. Je kunt de afleveringen terugkijken via npostart.nl

On Becoming A God In Central Florida: kleurloze zwarte komedie

• On Becoming A God In Central Florida
    • 6½/10