Parasite: sensationele duistere klassenstrijd in een van de beste films van het jaar

• Parasite
    • 9½/10

Parasite is volgens velen de beste film van het jaar én een perfect voorbeeld van ‘entertainment meets inhoud’. En telkens wanneer jij denkt te weten welke kant het verhaal op gaat, vliegt deze heerlijke rollercoaster onverwacht de andere kant op. Briljant!

Parasite is met al z’n verrassende plotwending zo’n film waarover je vooraf het best zo weinig mogelijk kan lezen. Ik houd het daarom kort: mis deze eigenzinnige en beklijvende winnaar van het Cannes Film Festival niet. Koop een bioscoopkaartje en laat dit unieke meesterwerk gewoon over je heen komen.

Parasite st 5 jpg sd-low

De arme Kims en de rijke Parks

Oké, iets meer dan dat. In de film van de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho (The Host, Snowpiercer, Okja) volg je het arme gezin Kim. Arm als in: leven in een krappe smoezelige kelderwoning; geld verdienen met het vouwen van pizzadozen; wifi ‘lenen’ van de buren en geen moneys voor de opleidingen van tienerdochter Ki-jung en tienerzoon Ki-woo.

Parasite st 3 jpg sd-low

'Ik weet nog wel iemand...'

Maar dan doet zich een unieke mogelijkheid voor. De slimme Ki-woo krijgt de kans om bijles te geven aan de dochter van de superrijke familie Park in hun imponerende strakke villa. Wanneer de wat naïeve moeder Park hem na een aantal bijlessen vertelt dat ze op zoek is naar een kunstdocent voor haar zoontje, brengt dit Ki-woo op een idee. Zoals hij zich met een fake diploma voordoet als student, kan zijn getalenteerde artistieke zus dat natuurlijk ook. En voor je het weet staat ook Ki-jung op de loonlijst van de familie Park. Zelfs pa en ma Kim weten hun weg naar binnen te werken wanneer de ‘onbekwame’ chauffeur en huishoudster moeten worden vervangen. Dankzij slimme leugens en manipulaties van zoon- en dochterlief, of course.

Parasite st 2 jpg sd-low

Het lachen vergaat je

De goedgelovige Parks zijn geen nare rijke stinkerds, maar je lacht toch smakelijk om de vermakelijke wijze waarop de arme Kims van de welgestelde familie weten te profiteren. Het lachen vergaat jou en de Kims alleen snel wanneer zich ineens een totaal onverwachte situatie voordoet. En daar verandert Parasite van een komische satire via een thriller in een tragedie.

Parasite st 1 jpg sd-low

Is meer écht beter?

Het is ontzettend knap hoe regisseur Bong Joon-ho wisselt tussen deze genres zonder uit de bocht te vliegen of geloofwaardigheid te verliezen. En hoe hij onderweg belangrijke en genuanceerde kanttekeningen plaatst. Wie zijn uiteindelijk de echte parasieten? Is meer écht beter? En hoe ver kun je gaan in de strijd om een beter bestaan? Houd bij het zien van de film in je achterhoofd dat deze geëngageerde regisseur zich grote zorgen maakt om de groeiende kloof tussen arm en rijk in kapitalistische maatschappijen. In thuisland Zuid-Korea én wereldwijd.

Parasite st 8 jpg sd-low

Oscar-favoriet

Een film met een universele boodschap dus. Strak verteld, prachtig geschoten, rijk aan details en met een waanzinnige cast. Een film als Parasite heb je waarschijnlijk nog nooit gezien en is alleen daarom al de moeite van het zien waard. Vertrouw me als ik zeg dat je geen spijt van je bioscoopkaartje zal hebben. En mocht dat (of die Gouden Palm) je nog niet overtuigen: Parasite won de publieksprijs op het Parool Film Fest en zal zeeeeeker weten meedingen naar een Oscar. Let maar op.

• Cijfer: 10
    • Parasite (2019)
    • Drama, comedy, thriller