Wie is er niet gek op Scandinavische series? Nou? Nou? Zeg dan! Nou? Precies, niemand. Na Lego, goedkope boekenkasten en uitzonderlijk goede voetballers zijn nagelbijtend spannende series exportproduct nummer één. En laten wij van de NPO er nou weer eentje voor je hebben!

Abraham weet waar hij de mosterd haalt en als die mosterd Scandinavische series is, dan haalt hij die bij NPO Start plus. Met onder andere Borgen, Greyzone en The Bridge staat de streamingdienst van de Publieke Omroep ramvol met smullers van onze noorderburen en vanaf 22 november komt daar met Okkupert er weer eentje bij. Hoe nice is dat?! Jo Nesbø - toch een beetje de Tommy Wieringa van het Noorse schrijversgilde - schudde het script van deze Noorse thriller uit zijn mouw, dus dan weet je dat het spannend wordt. Kijk de trailer maar, dan snap je wat ik bedoel.

Stukje context naar de mensen toe

Lekker hoor, met je Volvo XC90 door de Noorse bossen crossen, maar het is zo slecht voor het milieu. Premier Jesper Berg vindt het dan ook de hoogste dat er nu eindelijk eens een fatsoenlijk alternatief komt voor het gebruik van fossiele bandstoffen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want door de aanhoudende onrust in het Midden-Oosten is Noorwegen de Saoedi-Arabië van het Westen geworden en niet iedereen is het er helemaal mee eens dat ze straks geen toegang meer hebben tot het zwarte goud uit de Noorse Zee. Als Berg aankondigt dat de kranen definitief dicht gaan en Europa zich maar moet richten op een nieuw soort kernenergie, zijn de Russen wel klaar met dat world saving behaviour van Berg en schuiven ze over het Risk-bord wat troepen westwaarts om de duimschroeven aan te draaien. Aangezien Amerika inmiddels in haar eigen energiebehoefte voorziet en de rest van de NATO-leden hun te kleine geslacht graag willen blijven compenseren met veel te grote auto’s, staat Noorwegen er helemaal alleen voor. Nou Berg, get your Obama on en laat de wereld zien uit welk hout je gesneden bent.

Occupied staat vanaf 22 november op NPO Start Plus. Tot die tijd je tanden in een ander Scandinavisch gebakje zetten? Dat kan. De hele Scandinavische menukaart op NPO Start Plus vind je hier.

Nieuwe Series In December

• 8/10