Dm 160513 30fro30ojmiatrailer2964 widescreen 1497460725

De rise & fall van een legende

• OJ: Made In America
    • 9/10

Een gedetailleerd verslag van één van de meest krankzinnige rechtszaken in de geschiedenis aller rechtszaken.

Eerder dit jaar maakte FX zich er lekker makkelijk vanaf en goten zij het verhaal van O.J. Simpson in een serie. Geef ze eens ongelijk. Op zoek naar een nieuw format kun je een kamer vullen met de meest briljante scenarioschrijvers ter wereld en zelfs dan kom je niet in de buurt van de krankzinnigheid rondom de rise & fall van één van Amerika’s grootste sportmensen. Zelfs Donald Trump beschikt niet over voldoende superlatieven om deze totale waanzin passend onder woorden te brengen. Gelukkig heb je daar trailers voor.

Gifbeker
    Daar waar FX de eindcredits al liet lopen na O.J.’s vrijspraak, gaat in de vijfdelige docureeks van ESPN de gifbeker tot op de bodem leeg. Aan de hand van nagenoeg alle betrokken krijgen we, naast de rechtszaak, ook te zien hoe het de voormalige running back van de Buffalo Bills verging nadat de mediastorm was gaan liggen. Interessant, want ik denk dat de meeste van ons daar niet een heel erg duidelijk beeld van hadden. Klein tipje van de sluier, het werd er allemaal niet beter op. Integendeel. Ze hadden deze docu net zo goed OJ: Stain On Stain On Stain kunnen noemen. De tering.

Applaus
    Applaus voor ESPN dat ze praktisch alle hoofdrolspelers, al dan niet in ruil voor een flinke zak geld, voor de camera hebben weten te krijgen. Zelfs diegene die het liefst nooit meer aan deze ongekende clusterfuck herinnerd wilden worden, doen met het schaamrood tot ver achter de kaken hun verhaal. Ook applaus voor het feit dat de tijd is genomen om de rechtszaak in een bredere context te plaatsen. De jaren ’90 kenden nog geen Twitter, maar als de inwoners van Amerika destijds beschikking hadden gehad over 140 karakters, dan was de hashtag Black Lives Matter onafgebroken trending geweest. En terecht. Een zeer belangrijk gegeven in het uiteindelijke verloop van de rechtszaak. Tot slot applaus, omdat ESPN niet alleen een hele informatieve, maar ook een retespannende docu in elkaar heeft weten te knutselen. Ondanks dat je het verhaal in grote lijnen kent, blijf je namelijk tot het einde van de rit op het randje van je Klippan zitten. Het is tragisch, meeslepend, frustrerend en beschamend, maar bovenal is het godsgruwelijk fantastisch.

• Gumstarr Scores 9ESPN (2016)
    • Een documentaire over één van de meest bizarre rechtszaken ooit.
    • 90 minuten per aflevering