Nieuwe series in mei

Nieuwe maand, nieuwe series. Nou ja, een paar nieuwe series dan. Maar wel interessante. Sommige althans.

Mei is niet de maand van de nieuwe series. Het is vooral de maand, waarin zenders hun bikini inpakken voor wat maanden welverdiende rust. Geef ze eens ongelijk. In de zomer ligt iedereen op het strand in plaats van op de bank. Gelukkig zijn er, voor die paar verregende weekenden die geheid gaan komen, toch nog een paar nieuwe titels te melden en ook een aantal oude bekenden drukken deze maand hun neus weer tegen het raam.

Cobra Kai (YouTube Red, 2 mei)

Wax on, wax off
    . De karate kid is terug en wel in een nieuwe Original van YouTube Red. Hùh, maken die ook series? Ja, dat doen ze. Sterker nog, ze wisten de comeback van Daniel LaRusso voor de neus van seriegignaten als Netflix, Amazon en Hulu weg te kapen. Het bewijs dat aanbieder van grappige kattenfilmpjes en vlogs van zelfbenoemde beauty queens zich steeds serieuzer begint te bemoeien met de seriemarkt. Interessante ontwikkeling!

Trailer

The Rain

The Rain (Netflix, 4 mei)

In hun aanhoudende drang naar world domination zijn Netflix nu in Scandinavië neergestreken. Na onder andere Duitsland (Dark), Italië (Suburra) en Frankrijk (Marseille) droppen zij deze maand de eerste Netflix Original van Deense bodem. Een tienerserie over een Denemarken dat gebukt gaat onder een nogal hardnekkige zure regen. Je gaat er namelijk dood van. Niet best dus en de overlevende moeten alle zeilen bijzetten om ook daadwerkelijk in leven te blijven.

Trailer

Safe
    Safe
    (Netflix, 10 mei)

We zagen hem nog even opduiken in The Crown, maar verder is het redelijk rustig geweest rond Michael C. Hall (Dexter). Nu is hij terug en wel met een strak aangemeten Brits accent. In deze nieuwe Netflix Original speelt hij een ongeruste vader die op zoek gaat naar zijn vermiste dochter. Niet het meest originele verhaal, maar dat wil niet zeggen dat we Safe op voorhand moeten afschrijven. Niet in de laatste plaats, omdat dit het buitenlandse debuut is van de Franse Audrey Fleurot, die eerder al indruk maakte in Engrenages.

Trailer

Patrick Melrose
    Patrick Melrose (Showtime/Sky Atlantic, 12 mei)

Voor het grote publiek werd hij bekend als die ietwat merkwaardige Sherlock Holmes en nu speelt hij de hoofdrol in een boekverfilming over het leven van de schrijver, Edward St Aubyn. Het verhaal van opgroeien in een ontwricht gezin, het verliezen van je ouders, drank, drugs en uiteindelijk toch opkrabbelen.

Trailer

Reverie (NBC, 30 mei)

Wat als je het zo naar je zin hebt in de virtuele realiteit, dat je weigert om nog uit je betaalde droom te komen? Dan huurt het bedrijf Reverie een veel te knappe gijzelingsonderhandelaar in om al die recalcitrante figuren uit hun vrijwillige coma te kletsen. Voor de doorgewinterde filmliefhebbers, een soort mix van Total Recall en The Cell dus. Maar dan als serie.

Trailer

En dan in de categorie terug van weggeweest:

2 mei: Colony USA Network (seizoen 3)