City on hill widescreen 1559140687

Nieuwe Series In Juni

Nieuwe maand, nieuwe series. Ja, ook in juni. Terwijl iedereen om je heen de caravan aan het inpakken is voor drie weken Normandië, kun jij gewoon languit op de bank blijven liggen, want er is meer dan genoeg om te kijken!

The CryThe Cry (NPO Start Plus, 1 juni)

Na The Missing heeft de BBC er nu weer één waarbij een kind van het ene op het andere moment in het niks lijkt te verdwijnen. Gezellig! Tijdens een bezoek aan Australië raakt de drie maanden oude baby van Joanna en Alistair vermist. Het hele land is in rep en roer en de radeloze ouders moeten niet alleen om zien te gaan met de hemeltergende onzekerheid, ook hun relatie komt door deze traumatische ervaring zwaar onder druk te staan. Heb je geen NPO Start Plus, dan is The Cry vanaf 14 juni ook wekelijks te zien op NPO1 Extra.

Trailer

Perpetual Grace LTD (Epix, 2 juni)

Epix is misschien niet de grootste zender, maar ze hebben wel een lekkere grote broek aangetrokken. Met Godfather of Harlem en Pennyworth zitten er twee interessante series in de pijplijn en ook Perpetual Grace heeft niet bepaald de kenmerken van je wekelijkse guilty pleasure. Sowieso een dikke +1 voor de line-up. Als je Ben Kingsley voor je karretje weet te spannen, dan is de helft van het zware werk al gedaan. Als hij dan ook nog eens een temperamentvolle pastoor met schijt aan alles speelt, dan is mijn interesse wel gewekt.

Trailer

American Princess

American Princess (Lifetime, 2 juni)

Wanneer ze haar toekomstige man - een uur voor de bruiloft - aantreft met één van de bruidsmeisjes in z'n kruis, besluit Amanda het over een compleet andere boeg te gooien. Ze laat de chocomoccafrappuccino's van Manhattan achter zich om ergens op het platteland te gaan larpen met wat mensen die zijn blijven hangen in de Renaissance. Wie verzint deze verhaallijnen in hemelsnaam?!

Trailer

Nos4a2

NOS4A2 (AMC, 2 juni)

Als Stephen King zegt slapeloze nachten gehad te hebben na het zien van de eerste afleveringen, dan weet je in principe genoeg. Als je gemakshalve even vergeet dat hij niet helemaal objectief is, aangezien NOS4A2 is ontsproten aan het brein van zijn zoon, Joe Hill. Hoe dan ook, dit is er één die leidt tot poep in de broek. Als het goed is. Een onsterfelijke klootzak die zich in een andere dimensie voedt met de zielen van onschuldige kinderen is in ieder geval een goed begin. Denk ik.

Trailer

jägarna the hunters

Jägarna A.K.A. The Hunters (NPO2, 6 juni)

Met The Killing, Mammon en The Bridge hebben onze noorderburen inmiddels wel bewezen dat je nagelbijtende detectives prima aan hun over kunt laten. Goed nieuws dus, dat je vanaf 6 juni op NPO2 opnieuw een Scandinavische speurder aan het werk kunt zien. Erik Bäckström is eigenlijk met pensioen, maar als een groep net iets te enthousiaste milieudemonstranten een plaatselijke mijnbouwer belagen, besluit hij toch de handen uit de mouwen te steken. Voor de ongeduldigen onder jullie: het hele seizoen van Jägarna is al te zien op NPO Start Plus.

Trailer

Tales Of The City

Tales Of The City (Netflix, 7 juni)

Als je dacht dat de seizoenen van Game of Thrones lang op zich lieten wachten, dan heb je waarschijnlijk nog nooit van Tales Of The City gehoord. De serie begon in 1993, kreeg in 1998 en 2001 een vervolg en nu - achttien jaar later - is daar seizoen vier. Over een lange adem gesproken. Tales Of The City is gebaseerd op de gelijknamige boeken van Armistead Maupin en viert diversiteit in San Francisco. Als jij dingen zegt als: "ik begrijp niet waarom ze tijdens de Pride zo te koop moeten lopen met hun seksualiteit", dan is dit niet de serie voor jou en kun je je tijd beter spenderen aan het programmaboekje van de SGP.

Trailer

Jinn

Jinn (Netflix, 13 juni)

Bij mijn weten de eerste Arabische Netflix Original. Een eigentijds high school drama met een bovennatuurlijk randje. Een beetje klooien in andere dimensies, daar houden ze bij Netflix wel van. Deze keer is er een nogal rancuneuze geest ontsnapt en hij doet er alles aan om de mensheid weg te vagen. Gezellig! Het is aan een groep jonge studenten om de wereld van de ondergang te redden. Over leerzame buitenschoolse activiteiten gesproken.

Trailer

Leila

Leila (Netflix, 14 juni)

Een soort Indiase versie van The Handmaid's Tale. Gezellig gaat het dus niet worden, maar spannend des te meer. Nadat haar man is vermoord door ongure types gaat Shalini opzoek naar haar ontvoerde dochter, iets wat nog niet meevalt in een dystopische wereld onder een totalitair regime.

Trailer

Jett

Jett (Cinemax, 14 juni)

Als de thuishaven van Banshee, The Knick en Warrior een serie maakt, dan ben je daar op voorhand overdreven opgewonden over. Ik wel tenminste. Niemand komt met meer onverbloemd geweld, onfunctioneel naakt en compleet pretentieloze dialogen, dan Cinemax. Love it. De vraag is of ze in hun nieuwste kunststukje met dezelfde ingrediënten koken. Het verhaal biedt in ieder geval goede hoop. Daisy "Jett" Kowalski is een veroordeelde meesterdievegge die - na het uitzitten van haar straf - onder lichte dwang van ander geboefte haar werk maar weer besluit op te pakken.

Trailer

Los Espookys

Los Espookys (HBO, 14 juni)

Soms kijk je een trailer en vraag je jezelf hardop af: wie zit er in godsnaam op deze serie te wachten? Ik begrijp dat iedereen z'n fetisj heeft, maar ik verwacht niet dat losespookysfanclubnederland.nl snel geclaimed zal worden. Deze Spaanstalige quasi-komedie heeft alles weg van zo'n typisch HBO high-brow project. Vooral handig als je voor het eind van het jaar een trip naar Mexico hebt geboekt en je Spaans nog een beetje bij wilt spijkeren.

Trailer

Too Old To Die Young

Too Old To Die Young (Amazon, 14 juni)

Iets met een politieagent die terechtkomt in een (onder)wereld vol huurmoordenaars, Yakuza-strijders, Russische maffiabazen, rivaliserende drugkartels en bloeddorstiger tienergangs. Ja luister, ik verzin dit ook niet. De trailer is een verzameling ultrakorte snippets, maar het is meer dan genoeg om een sfeer neer te zetten en heel veel zin te krijgen in deze.

Trailer

City On A Hill

City On A Hill (Showtime, 16 juni)

Je moet series nooit vergelijken met The Wire, want dan kan het alleen maar tegenvallen, maar kijk deze trailer en vertel mij dan maar eens dat jij hier niet enorme McNulty-Stringer Bell-vibes van krijgt. Verder zit Kevin Bacon hierin en die kan bij mij, nadat ik ooit deze commercial van hem zag, niet meer stuk. Deze staat met stip op mijn kijklijst. Dan weten jullie dat.

Trailer

Euphoria

Euphoria (HBO, 16 juni)

Geen documentaire over het Eurovisie Songfestival van 2012, maar een high schooldrama uit de koker van HBO. Ik denk dat we dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat dit geen pyjamaparty wordt, waarop onschuldige, wereldvreemde tieners in hun roze pyjama’s liedjes van Grease playbacken.

Trailer

Grand Hotel

Grand Hotel (ABC, 17 juni)

Persoonlijk vind ik het leven te kort voor een serie als deze, maar er zijn vast mensen die goed gaan op een soap over een familiehotel aan de kust van Florida. Er kijken ook dagelijks een miljoen mensen naar GTST, dus over smaak valt niet te twisten. Als je een echte die hard bent, dan kijk je het origineel. Al moet je dan misschien wel eerste even iets aan je Spaans doen. Niet geboren met een talenknobbel, dan heb je aan ABC's versie van Grand Hotel wellicht een goeie guilty pleasure.

Trailer

Ambitions

Ambitions (OWN, 18 juni)

Oprah Winfrey en haar OWN slingeren mondjesmaat series de wereld in, met wisselend succes. Queen Sugar was - wat mij betreft - een voltreffer, maar over Greenleaf en Love Is zal waarschijnlijk niet heel er lang worden nagepraat. Ook Ambitions lijkt me niet een serie die serieland op haar grondvesten zal doen laten schudden. Als tegengeluid in de zee aan witte series is het misschien een welkome toevoeging, maar dat maakt deze soap nog niet meteen goed. Ik ga 'm zeker checken, maar de lat ligt niet al te hoog.

Trailer

Trinkets

Trinkets (Netflix, 21 juni)

Soms ben je vriendinnen, omdat je allebei even gek bent op One Direction. Soms ben je vriendinnen, omdat je samen urenlang voor de spiegel kan aanrommelen met eyeliners en foundations. Soms is manisch cupcakes bakken de reden voor een hechte vriendschap. Kan allemaal. Tabitha, Elodie en Moe zijn vriendinnen, omdat ze er alle drie van houden om alles te jatten wat lost en vast zit. Is weer eens een andere deler.

Trailer

Mr Iglesias

Mr. Iglesias (Netflix, 21 juni)

Ik begrijp dat er na het stoppen van de Big Bang Theory ruimte is voor een nieuwe sitcom, maar ik denk niet dat Mr. Iglesias de serie is die dat gat gaat vullen. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Als je al met kromme tenen een trailer van twee minuten uit moet zitten, dan wordt een hele aflevering helemaal een opgave. Laat staan een heel seizoen. En lachbanden, laten we de gezamenlijke kracht van de EU nou eens gebruiken om die een halt toe te roepen. Mijn God.

Trailer

Bulletproof

Bulletproof (NPO3, 29 juni)

Bulletproof is een ode aan een filmgenre dat in de jaren ’80 en ’90 mateloos populair was, de buddy cop-film. In blockbusters als 48 Hours, Lethal Weapon en Rush Hour lieten twee kibbelende politievrienden vaak een spoor van vernieling achter in de klopjacht op één of andere Russische bad guy. Meestal resulteerde dit in een rood aangelopen hoofdcommissaris die met kloppende aders in z’n nek om hun badge schreeuwde. Dat zijn ook zo'n beetje de ingrediënten van Bulletproof, al speelt dit komische politiedrama zich af in Londen. Is weer eens wat anders.

Trailer

The Rook

The Rook (Starz, 30 juni)

Wakker worden met een kater is vervelend, maar compleet verward wakker worden naast een aantal levenloze lichamen is helemaal ellendig. Toch? Lijkt mij wel. Het wordt alleen nog maar erger als je er vervolgens achter komt dat iemand je op de hielen zit, omdat je beschikt over bovennatuurlijke krachten. Doe mij dan maar zes wodka 7-up's en niet iets te weinig slaap.

Trailer

The Loudest Voice

The Loudest Voice (Showtime, 30 juni)

Roger Ailes. Hij was de adviseur van alle grote republikeinse presidenten - inclusief Trump - en de man achter de zender FOX zoals we die vandaag de dag kennen. Russell Crowe heeft zichzelf voor deze rol in een fat suit gehezen en al die moeite moet beloond worden met onze volle aandacht. Dit zou namelijk zomaar één van de betere series van 2019 kunnen worden. Samen met City on a Hill - wat mij betreft - dé series om deze maand juni in de gaten te houden.

Trailer

Terug van (even) weggeweest:

2 juni: Burden of Thruth CBC (seizoen 2)