Tidelands widescreen 1543596645

Nieuwe Series In December

Nieuwe maand, nieuwe series. Zélfs in december. Zie deze post dus maar als een vervroegd sinterklaas- of kerstcadeau.

Het jaar loopt bijna ten einde, maar we krijgen op de valreep toch nog even een flinke dosis nieuwe series voorgeschoteld. Lekkerrrrr! Waarschijnlijk zijn de zenders en streamingdiensten bang dat we ons anders tijdens de feestdagen helemaal kapot vervelen. Zit wat in. Wie weet zit er voor jou ook wel wat tussen. Zou best eens kunnen.

Nightflyers

Nightflyers

(SyFy/Netflix, 2 december)

Als je dacht dat George R. R. Martin alleen maar schreef over Westeros en Khaleesi met d'r draken, dan heb je het mis. George is niet te beroerd om zo nu en dan een klein uitstapje te maken, een uitstapje in outer space bijvoorbeeld. Zelf noemt hij Nightflyers een haunted house show, met het enige verschil dat het spookhuis deze keer een ruimteschip is. Prima serie voor mensen met lichte claustrofobie dus.

Trailer

Dogs Of Berlin

Dogs Of Berlin

(Netflix, 7 december)

Na Dark is Dogs Of Berlin alweer de tweede Netflix Original van - je raadt het al - Duitse bodem. Detectives Birkan en Grimmer onderzoeken de moord op een soort fictieve Mesut Özil. De Turk-Duitse topvoetballer is dood aangetroffen en aan de lijst met mogelijke daders komt maar geen einde. Waren het de nazi's? Was het zijn verziekte familie? Waren het de fans, de maffia? Of schuilt er achter de moord een samenzwering waar de honden geen brood van lusten?

Trailer

Killing Eve

Killing Eve

(NPO3, 9 december)

Cristina Yang, voor Grey's Anatomy-groupies een bekende naam, is terug op je scherm en ditmaal als agente bij de Britse veiligheidsdienst MI5. Het is haar taak om de geraffineerde huurmoordenarin Villanelle achter tralies te krijgen, maar gedurende haar onderzoek ontwikkelt ze een nogal ongezonde obsessie voor de elegante hitgirl. Killing Eve is niet alleen lekker spannend, maar ook nog eens flink een potje vilein grappig.

Trailer

Tidelandss

Tidelands

(Netflix, 14 december)

Iets met een afgelegen dorpje vol agressieve zeemeerminnen met een Australische tongval. In het anders zo rustige Orphelin Bay spoelt het lichaam van een lokale visserman aan en wanneer Cal McTeer - zelf ook niet geheel vrij van zonden - op onderzoek uit gaat, komt ze erachter dat haar geboortedorp wordt bewoond door een zooitje mysterieuze hybrides.

Trailer

Gevoel voor tumor

Gevoel Voor Tumor

(NPO3, 16 december)

Gevoel Voor Tumor is een absolute moetkijker. Verplicht huiswerk. Het verhaal van een jongen die worstelt met kanker lijkt misschien niet meteen het gezelligste onderwerp voor een serie, maar onze zuiderburen hebben voor dit pareltje de perfecte combinatie gevonden tussen humor en drama. Gevoel Voor Tumor is niet alleen lief, ontroerend en aandoenlijk, maar ook confronterend en verrassend grappig tegelijk. Wat mij betreft één van de betere series van 2018. There, I said it.

Trailer

Over Water

Over Water

(Één, 16 december)

Over Water vertelt hoe gevallen televisiester John Beckers van zijn vrouw en hun twee kinderen een allerlaatste kans krijgt om zijn leven weer op de rails te krijgen en hun vertrouwen terug te winnen. Na een zoveelste verblijf in rehab gaat John met vernieuwde moed aan de slag bij de firma van zijn schoonvader. De tv-vedette gaat in de haven werken en dat gaat met vallen en opstaan. Tot de dag komt waarop hij de haven voor hém laat werken.

Trailer

Versailes

Versailles

(NPO Start Plus, 21 december)

Hij luistert naar meer namen dan P Diddy, verleende zijn naam aan een stoel lang voordat Philippe Starck dat deed en staat in het Guiness Book of Records als de langstzittende monarch van een groot Europees land. Zelfs de taaie Queen Elizabeth gaat haar kunstgebit stukbijten op zijn indrukwekkende heerschappij van 72 jaar en 110 dagen. Zomaar wat antwoorden op mogelijke Triviant-vragen over Lodewijk XIV A.K.A. Lodewijk de Grote A.K.A. de Zonnekoning. Wat hij nog meer op z'n kerfstok had? Je ziet het in Versailles.

Trailer

Little Drummer Girl

The Little Drummer Girl

(NPO Start Plus, 21 december)

The Little Drummer Girl is alweer het tweede boek van John le Carré dat in de afgelopen jaren werd verbouwd tot serie. Begrijpelijk, want de man schrijft belachelijk spannende verhalen. Eerder al gingen de BBC en AMC aan de haal met The Night Manager en nu is het dus de beurt aan The Little Drummer Girl. Zonder het te weten wordt de actrice Charlie voor het karretje gespannen van een charmante officier van de Israelische geheime dienst. Hij wil haar diensten gebruiken om een Palestijnse terrorist in de kraag te vatten. Mannen, ze zijn simpelweg niet te vertrouwen.

Trailer

Das Parfum

Perfume A.K.A. Das Parfum

(ZDF/Netflix, 21 december)

Een hedendaagse vertolking van het wereldberoemde boek van Patrick Süskind. Dit keer dus geen Parijs van begin 18e eeuw, maar het Duitsland van vandaag de dag. Een aantal brute moorden leiden naar een groep jongens die menselijke geuren proberen te gebruiken om mensen te manipuleren. Gezellig!

Trailer

Poldark

Poldark

(NPO Start Plus, 21 december)

Liefhebbers van kostuumdrama's kunnen hun lol op, want vanaf 21 december zie je bij NPO Start Plus de eerste twee seizoenen van Poldark. Ross Poldark heeft aan de andere kant van de oceaan gevochten in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Wanneer hij terugkeert in Engeland is niks meer zoals het was. Zijn vader is overleden, zijn landgoed één grote puinhoop en zijn kalverliefde, Elizabeth, is met zijn neef Francis in de koffer gedoken. Welkom thuis, Ross! Veel plezier met je nieuwe leven!

Trailer

Cold Feet

Cold Feet

(NPO Start Plus, 28 december)

De periode rond Kerst en Oud & Nieuw is traditiegetrouw de tijd van wentelen in licht nostalgische en melancholische gedachten. Bij ons thuis wel in ieder geval. Geheel in lijn met deze gevoelens geeft NPO Start Plus jou dan ook de eerste vijf seizoen van de dramadie Cold Feet. Het is inmiddels al meer dan twintig jaar geleden dat we kennismaakten met Adam, Rachel, Pete, Jenny, David en Karen, maar de dagelijkse beslommeringen van de drie stellen zijn nog even vermakelijk als toen. Cold Feet, voor wie onder de stervende kerstboom wil mompelen dat vroeger alles beter was.

Trailer

En ook in december komen een aantal gouwe ouwe met een nieuw seizoen:

2 december: Berlin Station Epix (seizoen 2)