Nieuwe films in oktober

Put on a happy face, want dit is de maand waarin Joker de bioscopen verovert. En Instinct gaat in première, het regiedebuut van Halina Reijn met Melisandre en ‘sexy Jafar’, uuuhhh… Carice van Houten en Marwan Kenzari. Check hier alle filmfavorieten van oktober.

We schuiven weer langzaam richting het natte maar hete awardseizoen en dat betekent dat het aanbod aan Oscar-kanshebbers groter wordt. Ook draait het Nederlands Film Festival in oktober op volle toeren, waar mooie nieuwe films van eigen bodem in première gaan. Enne, ga je goed op de muziek van Aretha ‘The Queen of Soul’ Franklin? Sweet baby Jesus, have I got news for you!

Instinct ps 1 jpg sd-low Fotograaf-Kris-Dewitte3 oktober: Instinct

Halina Reijn is on fire! Met haar regiedebuut Instinct maakt ze internationaal een verpletterende indruk. Zo won de film op het Locarno International Film Festival de Variety Piazza Grande Award en draaide hij ook op het prestigieuze filmfestival van Toronto. In Instinct speelt Carice van Houten de psychologe Nicoline die aan een nieuwe baan begint in een tbs-kliniek. Ze ontmoet daar de aantrekkelijke, maar gevaarlijke Idris (Marwan Kenzari): een zedendelinquent die een aantal ernstige misdrijven op zijn naam heeft staan. Hij staat na vijf jaar behandeling op het punt om op onbegeleid verlof te gaan. Maar niet als het aan Nicoline ligt; die vertrouwt Idris voor geen meter. Er ontstaat een spannend machtsspel tussen de twee, wie o wie zal er als winnaar uitkomen? TRAILER

Joker ps 1 jpg sd-low ©-2019-Warner-Bros-Entertainment-Inc-All-Rights-Reserved-Photo-Credit-Niko-Tavernise3 oktober: Joker

Er is nogal wat te doen om de nieuwe Joker-film met Joaquin Phoenix (spreek uit: ‘wa-kien fie-niks’). Regisseur Todd Phillips mocht op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw voor Beste Film in ontvangst nemen, en is daarmee alvast tot Oscarfavoriet bestempeld. Hulde. Maar er zijn ook mensen die zich zorgen maken om de mate waarin dit duistere drama kan aanzetten tot geweld. Joker is namelijk niet je typische superheldenfilm. Integendeel. Phillips levert een rauwe en intense karakterstudie af waarin je ziet hoe Arthur Fleck door trauma’s, tegenslag en wreedheid langzaam verandert in de Joker. Gevangen in een vicieuze cirkel vol apathie en wreedheid neemt hij één verkeerde beslissing die een kettingreactie van escalerende gebeurtenissen tot gevolg heeft… Zal ‘Wa-kien’ ons de geweldige Joker-vertolking van Heath Ledger doen vergeten? TRAILER

De-Belofte-van-Pisa ps 1 jpg sd-low ©-Diederick-Bulstra10 oktober: De belofte van Pisa

De verfilming van deze bestseller van Mano Bouzamour beleeft op 5 oktober z’n première tijdens het Nederlands Film Festival. Het verhaal draait om Sam, een schoffie uit Amsterdam Noord die heel goed trompet kan spelen. Zijn oudere (criminele) broer Mo zorgt ervoor dat Sam auditie mag doen op het Muzieklyceum Zuid. En hij laat z’n kleine broertje, net voordat hij de gevangenis in moet, de belofte doen dat hij zich volledig in zal zetten op z’n nieuwe school. Alleen is en hij daar nogal een vreemde eend in de bijt; de enige Marokkaans-Nederlandse leerling. Zo goed en zo kwaad als het kan probeert Sam zich staande te houden in de twee verschillende werelden waarin hij leeft, maar het wordt steeds lastiger om zich aan zijn belofte te houden. De hoofdrol wordt mooi gespeeld door Shahine El-Hamus die daarover op NPO3.nl alles vertelt! TRAILER

17 oktober: Portrait of a Lady on Fire

Of als je hem op z’n Frans wilt: Portrait de la jeune fille en feu. Een kostuumdrama over verliefd worden, verlangens en onmogelijke relaties aan het einde van de 18e eeuw. Maar dan wel met twee verliefde vrouwen, en - oh la la - dat was in die periode wel even een ‘dingetje’. Kunstenares Marianne (Noémie Merlant) krijgt in Portrait of a Lady on Fire de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. Deze eigengereide edelvrouw staat alleen niet te springen om het huwelijksbootje in te stappen, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert de kunstenares haar model uitvoerig om ’s nachts stiekem aan het schilderij te werken. Diezelfde gezellige wandelingen zorgen er ook voor dat de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen groeit en uiteindelijk niet meer te houden is. Maar met welke gevolgen? De film won tijdens het filmfestival van Cannes de prijs voor Beste Scenario en de Queer Palm. TRAILER

31 oktober: Amazing Grace

R.E.S.P.E.C.T! De oktobermaand sluit muzikaal af met een documentaire over The Queen of Soul Aretha Franklin. De vorige jaar overleden zangeres nam in 1972 in de New Temple Missionary Baptist Church in Los Angeles ‘Amazing Grace’ op: het meest succesvolle gospelalbum aller tijden. De beelden die destijds werden geschoten zijn nooit eerder vertoond aan het publiek. Tot nu. Waarom nu pas, denk je misschien. De jonge regisseur Sydney Pollack (die later Oscars zou winnen voor de klassieker Out of Africa) was blijkbaar z’n clapper boards vergeten, die nodig zijn om beeld en geluid op elkaar af te stemmen. En toen de techniek het jaren later mogelijk maakte om de film alsnog toonbaar te krijgen, wilde mevrouw Franklin dat zelf niet meer. Dankzij haar familie, die na de dood van de zangeres instemde met een release, kunnen we eind oktober alsnog genieten van deze unieke beelden van de soullegende. Amen! TRAILER

Nog meer films in oktober:

9 oktober - WhitestarHelemaal lijp van paarden én van Britt Dekker? Dan is deze film familiefilm voor jou.
    10 oktober - The GoldfinchDe verfilming van de Amerikaanse bestseller met The Fault in Our Stars-ster Ansel Elgort. Fun fact: ook voor deze film reisde Elgort af naar onze hoofdstad.