Nieuwe films in mei

Nieuwe maand, nieuwe films! Nog even niet in de bios, maar gelukkig valt er vanaf je comfy bank ook veel tofs te zien. Hier een tiplijst met vers kijkvoer en recente bioscoophits die in mei online gaan. Inclusief die freaky nieuwe film van Game of Thrones-hunk Michiel Huisman.

The-Other-Lamb st 4 jpg sd-low

30 april: The Other Lamb

Oké, officieel valt deze nieuwe titel nog in de maand april. Maar een freaky film met Michiel Huisman in de hoofdrol slaan we niet over. Wie stiekem weleens fantaseerde over een intiem onderonsje met deze acteur, ergens in een afgelegen boshutje ofzo, komt daar na het zien van The Other Lamb wel op terug. In dit psychologische horror-ish drama speelt Huisman de rol van sekteleider Shepherd: mentor, leraar en lover van een groep vrouwen. Leuk voor hem, minder leuk voor de jonge Selah (Raffey Cassidy) die last krijgt van twijfels en bloederige visioenen. The Other Lamb zie je op online filmtheater Picl. TRAILER

1 mei: The Half of It en All Day and a Night

Behoorlijk wat nieuwe titels op Netflix deze maand, met op de eerste dag van mei meteen twee Originals van het streamingsplatform zelf. Voor een fijne dosis feelgood kijk je naar de lgbtq-romcom The Half of It. Hierin helpt de introverte studiebol Ellie de charmante jock Paul bij het versieren van de populaire Aster. Maar terwijl Ellie de onhandige Paul voorziet van tips, tricks en zoete woordjes, wordt ze zelf ook verliefd op zijn crush. Welk duo er uit dit ingewikkelde trio volgt, zie je vanaf vrijdag 1 mei. TRAILER

Voor jou iets minder glazuur? Zet dan All Day and a Night van Joe Robert Cole (co-schrijver Black Panther) op je watchlist. In dit drama probeert de zachtaardige jongen Jahkor (Ashton Sanders) vooral niet in de voetsporen van zijn criminele vader (Jeffrey Wright) te treden. Maar tegen wil en dank raakt hij toch verwikkeld in het gangsterleven en kan hij na een arrestatie alle gemiste quality time met z’n pa inhalen in de gevangenis. De grote vraag is niet óf Jahkor de lik uitkomt, maar hoe. TRAILER

1 mei: Ema

Mijn film was het niet, maar misschien dat het spraakmakende drama van Pablo Larraín (Jackie) vol reggaeton-beats, seks en onsympathieke personas jou wél overdondert. In het verhaal volg je de jonge Ema (Mariana di Girolama) die danst in het experimentele dansclubje van haar man Gastón (Gael Garcia Bernal). Na een tragisch voorval besluit het stel hun 7-jarige adoptiezoon Polo af te staan. Uitgerust met een vlammenwerper, en de hulp van haar vriendinnen, smeedt Ema een plan om Polo terug te krijgen. Op 1 mei organiseert platform MUBI een exclusieve gratis view én q&a met Mariana. TRAILER

4 mei: Star Wars: The Rise of Skywalker

Als er een ultiem moment is om nu eindelijk te ontdekken wat er zo bijzonder is aan Star Wars, dan is dat deze thuisblijfperiode wel. Want deze maand dropt Disney+ het negende en voorlopig laatste Star Wars-avontuur The Rise of Skywalker. Niet de grandioze finale waar ik zelf op hoopte, maar wél prima vermaak voor een avondje thuisbioscoop in een galaxy far, far away, waarin alle overgebleven rebellen van het verzet zich klaarmaken voor een definitieve epische battle tegen het keizerlijke leger. In een notendop. TRAILER

4 mei: Bankier van het verzet en meer oorlogsdrama op NPO 3

De eerste dagen van mei staan natuurlijk geheel in het teken van de Nationale Herdenking en Bevrijdingsdag. En nu alle activiteiten en feestjes zijn afgelast, heb je alle tijd om te kijken naar mooie oorlogsdrama’s. De Kalf-winnende film Bankier van het verzet bijvoorbeeld, die op 4 mei om 20.30 uur wordt uitgezonden op NPO 3. Hierin bedenkt bankier Walraven van Hall (Barry Atsma) samen met zijn broer Gijs (Jacob Derwig) een riskante constructie om het verzet te financieren tijdens de Tweede Oorlog. Kijk voor nog meer oorlogsfilms ook op NPO Plus. TRAILER

20 mei: Atlantique

Je hebt deze titel vlak voor het sluiten van de filmtheaters vast voorbij zien komen: Atlantique. De prijswinnende film van de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop is vanaf 20 mei onder andere te zien op het arthouse streamingplatform CineMember. In dit beklijvende horror-light drama volg je Ada en Souleiman. Ze zijn jong en verliefd, maar Ada gaat trouwen met een andere man. En Souleiman staat op het punt om (samen met andere gedupeerde collega-bouwvakkers) een gevaarlijke oversteek naar Spanje te maken in de hoop daar geld te verdienen. Mooie tragiek met een heel verrassende twist. TRAILER

22 mei: Bad Boys for Life

Will Smith en Martin Lawrence keerden afgelopen januari terug als de bad boy-agenten Mike Lowrey en Marcus Burnett. En dat was leuk voor de fans, maar misschien nog wel leuker voor het jonge regisseursduo van de vermakelijke actiefilm. Voor de Vlaamse Adil el Arbi en Bilall Fallah kwam namelijk een grote droom uit toen ze van topproducent Jerry Bruckheimer hoorden dat ze deze derde Bad Boys film mochten regisseren. Ze vertelden ons er alles over. Bad Boys for Life zie je bij Pathé Thuis. TRAILER

the lovebirds

22 mei: The Lovebirds

Deze crime comedy was eigenlijk voorbestemd om te shinen op festival South by Southwest (SXSW) om daarna de bioscopen in te gaan. Maar de coronacrisis stak een stokje voor de premières en rode lopers. En Netflix greep z’n kans. The Lovebirds volgt het koppel Jibran (Kumail Nanjiani) en Leilani (Issa Rae) dat op een gevoelig punt in hun relatie onbedoeld betrokken raakt bij een bizar moordmysterie. De regie is in handen van Michael Showalter die eerder de geprezen comedy The Big Sick maakte (ook Nanjiani in de hoofdrol). Laten we hopen dat The Lovebirds net zo sick is. TRAILER

21 mei: Crazy Rich Asians

Dit kan nog wel eens een van de meest gestreamde films van de maand worden. Crazy Rich Asians was een enorme bioscoophit in 2018. Geen perfecte film, maar wel vermakelijk en vooral heel belangrijk: voor het eerst in de geschiedenis van Hollywood bevatte zo’n ‘cliché romcom’ namelijk een volledig Aziatische cast. En ook nog eens een erg leuke, met acteurs als Awkwafina (The Farewell), Constance Wu (Hustlers), Henry Golding (Last Christmas) en Michelle Yeoh (Tomorrow Never Dies). In de film ontmoet een eenvoudige meid de stinkend rijke ouders van haar vriend en dat levert de nodige struggles, hilariteit en drama op. Een Cinderella story 3.0 waarvan sentimentele romcomhartjes gegarandeerd sneller gaan kloppen. TRAILER

maradona

29 mei: Diego Maradona én Catacombe op NPO 3

Op NPO 3 sluiten we de maand af met mucho voetbal. Op vrijdag 29 mei start om 20.25 uur de documentaire Diego Maradona van Asif Kapadia, de Oscarwinnende regisseur die ook Amy maakte. Zijn swingende en tragische portret verhaalt over de opkomst en ondergang van de legendarische Argentijnse voetballer en zit vol memorabele matches, vrouwen, maffia en coke. Geloof me, deze documentaire lust je ook als je niet van voetbal houdt. TRAILER

catacombe

Direct daarna begint om 22.30 uur Catacombe, de film waarmee Opposites-rapper Willem ‘Willy’ de Bruin zijn indrukwekkende acteerdebuut maakte. In dit duistere, tragische drama speelt hij de gokverslaafde profvoetballer Jermaine Slagter die ongewild terechtkomt in de wereld van matchfixing. TRAILER

Genoeg lekker kijkvoer dus en voor ieder wat wils dacht ik zo. Veel plezier!

Golden boy David Wristers over Goud: van de turnhal naar de filmset

• Goud