Revenge st 2 jpg sd high widescreen 1533625952

Nieuwe films in augustus

Ga je niet zo lekker op die hitte? Trakteer jezelf dan op een koud speciaalbiertje in een koel filmtheater en een uuuhh.. lekkere hete film!

Komkommertijd? Niet in filmland! Sterker nog: er komen zoveel toffe nieuwe films uit dat ik even afwijk van de gebruikelijke vijf aanraders en daar gewoon zeven van maak. En omdat ik zelfs daarin niet alles kwijt kan, gebruik ik dit intro ook even om guilty pleasure The Meg (Jason Statham vs. haai), quirky boekverfilming Juliet, Naked (echtgenote vs. ingeslapen huwelijk), freaky horrorflick Slender Man (tienermeisjes vs. creepy wezen), Crazy Rich Asians (chick vs. rijke schoonfamilie), het Deense Den Skyldige (politieagent vs. criminelen vanuit een meldkamer) en Nina, de winnaar van de VPRO Big Screen Award op het IFFR te noemen. Zo.

Mission: Impossible - Fallout

Het nieuwste avontuur van geheim agent Ethan Hunt (Tom Cruise) heb ik inmiddels al gezien en man, man, man, wat ben ik omvergeblazen. Wat een stunts, wat een actie, wat een spanning! Of je nou Cruise-fan bent of niet, actiefilms haat of aanbidt: van deze spectaculaire rollercoaster ga je hoe dan ook genieten. Beloofd. Zo niet, dan betaal ik je bioscoopkaartje [niet, red.] terug. Wil je iets meer weten over de film, check dan mijn review.
    2 augustus in de bioscoop

Christopher Robin

Ook deze film heb ik al gezien en heeft mij tijdens de persvoorstelling een traantje doen wegpinken. In dit hartverwarmende en prachtig gemaakte live-actionavontuur van Disney speelt Ewan McGregor de rol van Christopher Robin: het jongetje dat vroeger allerlei avonturen beleefde met Winnie de Poeh en z’n schattige vriendjes. We volgen de inmiddels volwassen Christopher wiens leven vrijwel geheel draait om werk, waardoor het gezinsleven er af en toe bij inschiet. Gelukkig komen Winnie en co naar de echte wereld om te helpen. Het sentiment en de moraal liggen er soms dik bovenop, maar stel je er vooral voor open: in dit burnout-tijdperk hebben we de boodschap van deze film misschien allemaal een beetje nodig.
    9 augustus in de bioscoop

Under the Silver Lake

Meng een snufje horror met een eetlepel absurdisme, voeg tijdens het roeren een scheut David Lynch toe en besprenkel het geheel met hommages aan Hollywood-klassiekers, et voilà: Under the Silver Lake, de nieuwe film van It Follows-regisseur David Robert Mitchell. Een regisseur die je inmiddels hipster-Hitchcock of millennial-neo-noir zou kunnen noemen. In Silver Lake speelt Andrew Garfield (erg goed!) een voyeuristische stoner die geobsedeerd raakt door zijn knappe buurmeisje. Als zij kort na hun ontmoeting verdwijnt, begint hij aan een bizarre nachtelijke zoektocht die hem door het zielloze Los Angeles leidt: de ‘city of stars’ waar dromerige meisjes ten prooi vallen aan vieze mannen. Under the Silver Lake is een fascinerende film die volop stof tot nadenken biedt, maar je moet wel van de absurdistische sfeer houden.
    9 augustus in de bioscoop

Tampopo

Ik heb vaak gehoord dat ik de Japanse foodporn klassieker Tampopo gezien moet hebben. En hoe fijn: de film krijgt deze maand een re-release! In de (blijkbaar) onvergetelijke film worden verschillende filmgenres op unieke wijze met elkaar vermengd en speelt eten een smakelijke hoofdrol. We volgen de eetcafé-eigenaresse Tampopo die er na de dood van haar man alleen voor staat. Ook met haar tent gaat het niet best, maar gelukkig schieten een rondtrekkende vrachtwagenchauffeur en zijn assistent haar te hulp. Hun epische zoektocht naar de perfecte ramen mondt uit in sensuele, hilarische en wonderschone avonturen. En alles komt samen in een romantisch hoofdverhaal. Nou, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan niet wachten!
    16 augustus in de bioscoop

Revenge

Een drietal mannen denkt wel even weg te komen met de verkrachting van de jonge Jen (want een verleidelijke flirt) die ze daarop voor dood achterlaten in de woestijn. Nou, potje vergist. Jen neemt wraak, en hoe! Ik heb deze rauwe, bloederige en provocerende rape-revenge nog niet gezien, maar hij maakte aardig furore tijdens het Imagine Film Festival. En veel recensenten wereldwijd loven de manier waarop de debuterende Franse regisseur Coralie Fargeat de male gaze in het eerste gedeelte van de film genadeloos en doeltreffend omzet in een female gaze. Is Revenge de film die we nu nodig hebben van een filmmaker die we nu nodig hebben? Let’s see and find out.
    23 augustus in de bioscoop

The Happytime Murders

Melissa McCarthy, Elizabeth Banks, de onderwereld van Los Angeles, puppets en de regisseur van The Muppets Christmas Carol: ik hoop zo dat The Happytime Murders het hilarische spektakel wordt dat deze opsomming belooft. In de film leven puppets als tweederangsburgers samen met mensen. En wanneer een seriemoordenaar het gemunt heeft op de poppencast uit de kinderserie The Happytime Gang, moet Detective Edwards (Melissa McCarthy) noodgedwongen samenwerken met haar ex-partner Phil Philips (een puppet). Maar als blijkt dat Phil’s ex-vriendin Jenny (Elizabeth Banks) het volgende slachtoffer is, leiden alle sporen maar naar één dader: hijzelf. Dit kan alleen maar knettergek worden. Heerlijk.
    23 augustus in de bioscoop

BlacKkKlansman

Ein-de-lijk! De nieuwe en geprezen film van Spike Lee, de winnaar van de Grand Prix (de tweede prijs in Cannes) draait vanaf eind deze maand in de bioscoop. BlacKkKlansman is gebaseerd op het leven van Ron Stallworth, de politieman die er als eerste Afro-Amerikaan in slaagde om te infiltreren in de Ku Klux Klan. Samen met zijn partner Flip Zimmerman, overigens (gespeeld door Adam Driver, altijd fijn). Ze probeerden de plannen van de KKK om de macht in Colorado Springs over te nemen te dwarsbomen en Spike Lee heeft dat op satirische wijze in beeld gebracht. Een ongelofelijk verhaal, waar ook het team achter het Oscarwinnende Get Out aan meewerkte. Kan niet misgaan.
    30 augustus in de bioscoop

Regular noajohannes1  5a5ecce0a5

De libi st 6 jpg sd low widescreen 1560412038