Nieuwe bioscoopfilms in mei

Geen Cinevillepas of Pathékaart op zak? Snel halen dan, want de meimaand zit bomvol vette bioscoopreleases! Een sneak peek.

Wat je in mei allemaal kunt verwachten? Houd je vast! We hebben psychiatrische inrichtingen, enge stalkers, honden in een supertof stop-motionavontuur, overspannen moeders, een vervolg op Deadpool… En alsof dat nog niet genoeg is: een gloednieuw Star Wars-spektakel.

Unsane

“Maybe it's all in my head”

Films over stalkers, paranoïde vrouwen: oud nieuws. Maar een film over een stalker en een paranoïde vrouw die compleet met een iPhone geschoten is? Next level! Steven Soderbergh (Erin Brockovich, Ocean’s Eleven, Magic Mike) was blijkbaar toe aan een nieuw filmavontuur en verruilde de gebruikelijke filmcamera’s in voor een iPhone 7 Plus. De regisseur experimenteert graag met nieuwe filmmethodes en was erg onder de indruk van de cinematografische kwaliteit van het mobieltje. Bovendien paste deze camera volgens Soderbergh perfect bij de beklemmende sfeer van zijn nieuwe thriller.

Ben ik nou gek?
    We kunnen vanaf 3 mei beoordelen of Stevens filmexperiment geslaagd is. De trailer ziet er in ieder geval gelikt uit. In Unsane volgen we de jonge vrouw Sawyer Valentini (gespeeld door The Crown’s Claire Foy) die haar woonplaats verruilt voor een nieuwe stad om te ontsnappen aan een griezel die haar al jaren stalkt. Maar in plaats van dat deze viespeuk wordt opgepakt, belandt Sawyer zelf achter de tralies van een psychiatrische inrichting. Yikes! En ze denkt daar ook nog eens haar stalker te zien rondlopen. Of zit het allemaal in haar hoofd…? Niemand gelooft Sawyer en aan de autoriteiten heeft ze natuuuuuurlijk niets. En dat levert als we de eerste geluiden mogen geloven een spannend verhaal vol wisselende perspectieven op. Nu al kippenvel!
    Vanaf 3 mei in de bios

Isle of Dogs

“If he’s alive, we’ll find your dog.”

Yes, een nieuwe Wes! En dan heb ik het natuurlijk over Wes Anderson: de regisseur die bekendstaat om z’n wonderlijke werelden vol geweldige decors, markante figuren en een hoge dosis sentiment. Je vindt het óf geweldig, óf niets. En mocht er inmiddels nog geen filmbelletje rinkelen, dan zeggen titels als Moonrise Kingdom, The Grand Budapest Hotel en The Royal Tenebaums je misschien wel wat. Anderson werkt overigens vaak met dezelfde toffe acteurs en dat doet hij ook in Isle of Dogs. Zo zijn Bill Murray, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton en Tilda Swinton weer van de partij en spreken ook Scarlett Johansson, Liev Schreiber, Frances McDormand en Greta Gerwig stemmen in.

‘Waar is mijn hond?’
    In Andersons nieuwe stop-motionfilm draait het allemaal om de honden uit Megasaki City. Na het uitroepen van de noodtoestand worden de arme diertjes verbannen naar een grote afvalstortplaats op Trash Island. Ze zouden volgens de creepy burgemeester van de Japanse stad besmet zijn met een gevaarlijke hondengriep. Zijn neefje wil echter zijn hondje Spots terug en vliegt in zijn eentje naar het hondeneiland om z’n trouwe viervoeter terug te vinden. En dat mondt uit in een bijzonder avontuur dat deels Engels, deels Japans gesproken is. 西光! Dat is Japans voor ‘awesome!’
    Vanaf 10 mei in de bios

Tully

“No one has treated my hole in a very long time.”

Heb je weleens een uitgebluste vrouw over straat zien lopen in een joggingbroek, met ongewassen haar, wallen tot aan haar knieën en vieze vlekken op haar kleding? Grote kans dat je een kersverse moeder zag. Niet lullig bedoeld, maar hoe leuk baby’s ook zijn: ze zorgen ook voor veel slapeloze én seksloze nachten. Heerlijk dus als je een nanny in zou kunnen huren die ’s nachts oppast. Kunnen mama en papa lekker slapen. Of een potje rummikubben.

Lekker scherp
    In Tully maakt Marlo (gespeeld door Charlize Theron) daar dankbaar gebruik van. Deze jonge moeder had altijd alles onder controle, maar nu kind nummer drie is gearriveerd, trekt ze het steeds slechter. Gelukkig is daar de prachtige nachtnanny Tully (Mackenzie Davis) die ervoor zorgt dat Marlo en haar gezin weer helemaal tot leven komen. Zoetsappig? Think again! Al in de eerste beelden is duidelijk dat de makers er bepaald geen billendoekjes om winden. Bovendien kan de combinatie van een scherpe Charlize Theron en Juno-regisseur Jason Reitman (ook al zo’n heerlijke recht-voor-je-raap-film) bijna niet misgaan.
    Vanaf 10 mei in de bios

Deadpool 2

“We're gonna form a super duper fucking group.”

Tja, Deadpool… ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die niet helemaal in de ban was van het eerste deel. Sterker nog: na het zien van de trailer belandde de film bij mij op het lijstje ‘kijk ik nog wel een keer als er écht niets anders meer is’. Wat doet Deadpool dan in dit rijtje, denk je nu misschien. Om het megagrote succes van het eerste deel kan ik simpelweg niet heen. Sommige filmbuddies blijven bovendien herhalen dat ik toentertijd toch echt iets gemist heb. Nou lieve vrienden, jullie krijgen je zin: met het uitkomen van deel twee zal ik nu eindelijk naar ’s werelds meest grofgebekte superheld gaan kijken.

X-Force
    Deadpool (wederom gespeeld door Ryan Reynolds) moet het in dit vervolg opnemen tegen Cable: een tijdreizende supersoldaat (Josh Brolin) die een kind met geweldige superkrachten om wil leggen. Iets met dreiging en toekomst. Deadpools vriendin spoort hem aan het jochie te beschermen, maar daar heeft de superheld wel wat hulp bij nodig. Samen met oude en nieuwe vrienden vormt hij de X-force (haha!) en geeft hij iedereen er op z’n Deadpools van langs: smerig, grof en met een flinke portie sarcastische humor. Nou, ik ben benieuwd jongens.
    17 mei in de bios

Solo: A Star Wars Story

“I’ve waited a long time for a shot like this.”

Je bent nog aan het nagenieten (of vloeken) van Star Wars: the Last Jedi, of er wordt alweer een compleet nieuw avontuur uit de galaxy far far away uitgebracht. In dit tiende verhaal uit de scifi-reeks volgen we ruimtesmokkelaar Han Solo nog voordat Leia en Luke op z’n pad komen in A New Hope. We zien dus ook hoe hij z’n vertrouwde copiloot Chewbecca ontmoet, waarmee hij samen op een avontuurlijke en allesbepalende reis gaat. Leuk!

Lastige missie
    De jonge versie van het Star Wars-icoon wordt gespeeld door de Amerikaanse hottie Alden Ehrenreich en hij wordt bijgestaan door Woody Harrelson, Emilia Clarke, Thandie Newton en Donald Glover. De regie is bovendien in handen van Ron Howard, die onder andere de films Apollo 13, A Beautiful Mind en Rush maakte. Juicy detail: de film werd aanvankelijk geregisseerd door het duo Phil Lord and Chris Miller (The Lego Movie, 21 Jump Street). Maar zij werden een paar weken voor het einde van de draaiperiode weggebonjourd vanwege geneuzel met de studio. Zal de force met Ron Howard zijn? We kunnen het over een paar weken zelf beoordelen. Fingers crossed!
    23 mei in de bios

Frozen 2: alles wat je wilt én moet weten over de nieuwe Disney-hit

• Frozen 2