Nieuwe bioscoopfilms in april

Nieuwe maand, nieuwe filmkansen! En april heeft voor ons een heerlijk gevarieerde filmdosis aan strijdende superhelden, cowboys, rebelse tieners en bloedstollende horror in petto.

Of je nu lekker gaat op popcornblockbusters of graag met een rood wijntje achterover leunt voor experimentele arthouse: de maand april heeft voor iedere filmliefhebber lekkere titels op het bioscoopmenu. Keuzestress? Niet nodig! Ik help je hier een handje op weg met de favorieten waar ik het meest naar uitkijk.

Lady Bird

“I was on top! Who the fuck is on top their first time?!”

Als er één film is die het afgelopen awardseizoen veel buzz kreeg, dan is het wel Greta Gerwigs coming-of-age-drama Lady Bird. Is die buzz terecht? Hell ja. Greta Gerwig (zelf ook verdienstelijk indiefilm-actrice) sleepte niet voor niets talloze nominaties voor diverse belangrijke filmprijzen in de wacht. Ze verzilverde onder andere een Golden Globe voor Beste Film, brak een record op de website Rotten Tomatoes met het hoogste aantal positieve reviews ooit én verkocht in Amerika de meeste bioscoopkaartjes tijdens het openingsweekend. Bam! En dat voor een ieniemienie lowbudgetfilm over een 17-jarig meisje dat heerlijk rebels loopt te haten op… nou ja, alles.

'One day I'll fly away...'
    De dolende puber Christine ‘Lady Bird’ McPherson wordt briljant gespeeld door Saoirse Ronan. Ze neemt je gedurende anderhalf uur mee in alle hilarische en tragische kanten van haar uitzichtloze leven in het Californische gat Sacramento. Van de haat-liefdeverhouding met haar moeder en een gênant eerste seksavontuur, tot de onzekere zoektocht naar échte bff’s. Je begrijpt waarom Lady Bird popelt de bekrompen middelmaat van haar hometown te verruilen voor het bruisende New York. Het levert al met al een fijne, droogkomische film op met sterke rollen en gevatte dialogen die je bijblijven. Oh enne, Call Me By Your Name-ster Timothée Chalamet is ook van de partij. Kijken dus!
    Vanaf 5 april in de bios

A Quiet Place

“Who are we if we can't protect them? We have to protect them.”

Laat ik er niet omheen draaien: horror is niet mijn genre. Iets met The Blair Witch en een jeugdtrauma… Doodzonde natuurlijk, want als ik de horrorfanaten uit mijn vriendenkring mag geloven, wordt er veel fantastische creepy shit gemaakt. Toch kwam ik afgelopen jaar niet verder dan Get Out en Mother! Enfin, daar komt dit jaar verandering in en ik ga beginnen met het bejubelde A Quiet Place. Officieel een thriller, maar de intense trailer doet vermoeden dat hij best heel eng is. Babysteps mensen, babysteps.

Ssssttt!
    Picture this: de wereld wordt geterroriseerd door buitenaards gespuis en een gezin probeert in stilte te overleven. Letterlijk heel stil, want de mysterieuze wezens komen op geluid af. Je kunt nog geen scheetje laten of je eindigt als alien-diner. Het gezin houdt het met inventieve trucjes en gebarentaal nog aardig goed vol, maar je voelt al aankomen dat een van de kinderen, of de ongeboren baby in moeders buik, voor problemen gaan zorgen.

Family affair
    Fun fact: de vader en moeder uit A Quiet Place worden gespeeld door reallifekoppel John Krasinski (The Office US) en Emily Blunt (The Devil Wears Prada). De film is in Amerika erg goed ontvangen, dus mijn verwachtingen liggen hoog. Maarre... nu even het allerbelangrijkste: wie gaat er met me mee?
    Vanaf 12 april in de bios

Foxtrot

“Did you know the foxtrot is a dance? No matter where you go, you always end up at the same starting point.”

De titel doet vermoeden dat het rijtje Shall We Dance, Step Up 1 t/m 14 en Make Your Move er een zoveelste zusje bij krijgt, maar niets is minder waar. Het drama Foxtrot van regisseur Samuel Maoz voert je in drie aktes mee in de absurditeit van de Israëlische militaire cultuur.

One, two, three, one, two, three…
    In het eerste gedeelte van de film storten Michael en Dafna in nadat hun zoon Jonathan overlijdt tijdens zijn dienstplicht. In de tweede akte volg je diezelfde Jonathan terwijl hij zijn militaire duty uitvoert bij een verlaten grenspost. En in het laatste deel maakt het verhaal een uitstapje naar de toekomst, waarin alles anders blijkt dan gedacht. Drie perspectieven met elk een eigen beeldtaal waarin de hoofdpersonages de foxtrot dansen met het noodlot. Oe...

Prijswaardig
    De film werd op het prestigieuze filmfestival van Venetië bekroond met de Grote Juryprijs. Ook is hij door het Nederlandse Movies that Matter filmfestival meegenomen in het rijtje Best Of. Een mustsee voor iedereen die een film met inhoud waardeert. Er wordt dus alleen geen Engels of Nederlands in gesproken, dat je het even weet.
    Vanaf 12 april in de bios

The Rider

“No more riding. No more rodeo’s”

“Ravishing, sublime imagery paired with deeply earnest storytelling. Should be hung in a gallery and savored.” Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als de Oscarwinnende Moonlight-regisseur Barry Jenkins dit over een film tweet, is mijn interesse wel gewekt. En als fanboy Jenkins je niet overtuigt, dan doet de Art Cinema Award die deze eigenzinnige western in Cannes ontving dat vast wel.

Darn it!
    The Rider gaat over rodeo-ster Brady die na een val tijdens een rodeoshow howdy kan zeggen tegen z’n veelbelovende carrière. Gedesillusioneerd keert de jongen terug naar zijn gokverslaafde vader op het Pine Ridge reservaart. Brady laat zich niet klein krijgen en werkt koppig als hij is aan een comeback. Maar de ijzeren plaat in z'n hoofd denkt daar anders over... Extra bijzonder aan The Rider is dat de niet-professionele acteurs versies van zichzelf spelen. Sterker nog: hoofdrolspeler Brady Jandreau is in real life ook een rodeorijder die een carrière-vernietigend ongeluk meemaakte. Vervelend voor hem, lucky for us. Want als je de eerste berichten mag geloven, maakte regisseur Chloé Zhao hier een prachtig, intiem portret van dat we allemaal moeten zien.
    Vanaf 19 april in de bios

Avengers: Infinity War

“Evacuate the city! Engage all defenses! And get this man a shield!”

We begonnen het filmjaar superbe met Black Panther en kunnen ons nu alweer opmaken voor een nieuw Marvel-avontuur. Eentje waarin al onze favoriete superhelden bij elkaar komen voor de meest gevreesde confrontatie aller tijden. Big screen material dus: zet die zoute popcorn XL, cola XL en gele M&M’s XL maar klaar!

Feestje no more
    Het is alweer tien jaar geleden dat Marvel de eerste film in hun Cinematic Universe uitbracht. Reden voor een feestje dus. En met alle helden en hun bondgenoten uit de voorgaande films zou dat in potentie een gezellige reünie moeten worden. Maar dat is natuurlijk zonde van al die visual effects: we willen battles, explosies en spectaculaire bijna-doodervaringen. Gelukkig is daar de machtige Thanos, die een bedreiging vormt voor de aarde én de superheldenposse van Iron Man. En om de slechterik te verslaan, moeten de Avengers bereid zijn alles, maar dan ook alles op te geven. Dat belooft een lekkere knaller van een 3D-spektakel.
    Vanaf 25 april in de bios

• 7/10

• 8½/10