Een prima Scandinavisch tussendoortje

• Midnight Sun
    • 7+/10

In een Zweeds mijndorpje gaat een moordenaar lekker los en het is aan een Franse rechercheur om hem een halt toe te roepen. Oui, oui, oui!

Na Borgen, Arvingerne en The Bridge was het even wennen dat niet élke serie van Scandinavische bodem bijna buitenaardse vormen aan nam. Zweden, Noren en Denen bleken ook maar gewoon mensen te zijn die zo nu en dan de serieplank goed konden misslaan. Ik weet niet hoeveel vrienden jou bijvoorbeeld geappt hebben dat Blue Eyes, Springfloden en Modus absoluut gekeken moesten worden, maar dat kunnen er nooit veel zijn geweest. Gelukkig maar, want dat zou direct een reden zijn om die vriendschap nog eens goed tegen het licht te houden.

Rechttoe rechtaan vermaak met een zak cheese onion op je buik.

Toch zijn er de afgelopen jaren met series als Mammon, Follow The Money en Acquitted ook voldoende tussendoortjes geserveerd die de honger naar grimmige Scandinavische stillevens wél wisten te stillen. Geen onnavolgbare hoogvliegers waar je trillend op de bank nog uren over na moest praten met je support group, maar series die je er op een drassige zondag prima doorheen kunt timmeren. Midnight Sun is er dus ook zo één. Hij gaat je persoonlijke top tien waarschijnlijk niet binnen denderen, maar is zeker goed voor een paar uur rechttoe rechtaan vermaak met een zak cheese onion op je buik. Bij mij thuis wel in ieder geval.

Sëriemøørdenær
    Kahina Zadi, een Franse rechercheur met wat issues op ‘t mentale vlak, wordt door haar baas naar het Zweedse mijnstadje Kiruna gestuurd. Ze gaat daar werken aan de zaak van een Fransman die ook wat problemen ondervindt met zijn hoofd, die zit namelijk niet meer vast aan z’n romp. Als dat geen probleem is, dan weet ik het ook niet meer. De gruwelijke moord blijkt slechts de aftrap van een stortvloed aan ellende en voordat ze het weet zit Kahina met een mortuarium vol lichamen. Samen met de openbare aanklager Anders Harnesk probeert ze de onderste steen boven te krijgen, maar de inwoners van Kiruna staan niet bepaald te springen om de helpende hand toe te steken.

Het maakt deze Frans-Zweedse coproductie echter niet tot een slechte serie, hooguit wat voorspelbaar.

Bekend recept
    Midnight Sun maakt gebruik van een beproefd recept en kookt dus met herkenbare ingrediënten. Mensen die met enige regelmaat een grimmige detective aanzwengelen zullen waarschijnlijk niet meer opkijken van emotioneel verwarde rechercheurs, afgelegen dorpen die gebukt gaan onder geheimen en de vaak stroeve samenwerking tussen onwaarschijnlijke detectiveduo’s. Midnight Sun wijkt nauwelijks af van die heilige drie-eenheid, waardoor het soms een beetje aanvoelt als een herhaling van zetten. Het maakt deze Frans-Zweedse coproductie echter niet tot een slechte serie, hooguit wat voorspelbaar. Visueel heeft het dat lekkere ongepolijste sausje waar veel Europese series bekend om staan, maar mist het dat duistere, scherpe randje van een serie als The Killing. Het gebrek aan grimmigheid wordt overigens meer dan goed gemaakt door de vaak verpletterende shots van het Zweedse landschap. Ik kreeg bij vlagen acute zin om met een grommende quad wat onbegaanbare heuvelruggen te bedwingen. Wat een schoonheid. Ben je op zoek naar een degelijke whodunnit met hier en daar wat visueel spektakel, dan kun je Midnight Sun prima een kans geven.

• Gumstarr Scores 7  internal thumb large-1496152296Canal Plus en SVT (2016)
    • Een massamoordenaar gaat flink tekeer in een klein Zweeds mijndorpje

Harkum: heerlijk absurdisme vanaf zondag 20 oktober op NPO3