Mid90s: Jonah Hills liefdesverklaring aan hiphop en skaten (en blowen en chillen)

• Mid90s
    • 7½/10

Jonah Hill bewijst met zijn regiedebuut Mid90s dat hij meer kan dan alleen acteren. Is zijn skatedrama de meest diepgaande film van het jaar? Nee. Chill, vermakelijk en stijlvol? Yes.

Je zou haast vergeten dat Jonah Hill ooit grote bekendheid kreeg als de grofgebekte oversekste obese nerd in de hilarische film Superbad. De acteur werkte zich de afgelopen jaren behoorlijk op in filmland en vulde zijn cv met toffe rollen in films van Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street) en Gus van Sant (Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot). Maar de getalenteerde Hill hield er in de tussentijd stiekem een andere droom op na: zelf schrijven en regisseren. En zijn coming-of-age-film moest hoe dan ook een ode worden aan de hiphop- en skatecultuur, zijn twee grote jeugdliefdes (naast blowen en chillen...). Zelfs kon Hill vroeger overigens nog geen 3 seconden normaal op een skateboard staan. Maar hij was een enthousiaste toeschouwer wanneer hij even niet hoefde te werken in de Californische skateshop Hot Rod. Leerscholen en inspiratie genoeg dus voor een niet-biografisch maar superpersoonlijk regiedebuut.

Jeuj, vrienden!

En het resultaat mag er wezen. Mid90s is een stijlvolle throwback naar de jaren negentig die heerlijk retro aandoet met z’n 4:3 beeldverhouding (bijna vierkant dus) en de 16mm-film waarop Jonah de film schoot. Het verhaal draait om de 13-jarige loner Stevie (Sunny Suljic) die met zijn alleenstaande moeder en gefrustreerde oudere broer (Lucas Hedges) opgroeit in L.A. Veel aandacht hebben zij niet voor voor de jongste uit het gezin (klappen wel), dus Stevies blijdschap is groot als hij een groep oudere skateboarders ontmoet. Het zijn niet per se de beste rolmodellen (het gehalte schijt aan autoriteit plus homofobe, seksistische en racistische taal ligt hoog), maar verplaats je even in je onzekere 13-jarige ikke en je snapt dat deze jongens helden zijn in de ogen van Stevie. Van de een op de andere dag maakt het jochie deel uit van een squad. En op dat moment in je leven zijn vrienden ineens alles. Fuck iedereen, fuck familie. Wij tegen de wereld… weet je nog?

Echte skateboarders

De baggy jeans, de Street Fighter T-shirts, het gebrek aan mobiele telefoons en de soundtrack vol nineties hiphop en rock: Hill maakt z’n nostalgische feestje tot in de details compleet. En je voelt gewoon dat hij dat met veel toewijding doet. De regisseur was dan ook niet te beroerd om bijvoorbeeld al zijn favoriete artiesten aan te schrijven met het verzoek om een track te doneren aan de film; veel geld voor een soundtrack was er namelijk niet. Zijn beslissing om echte skateboarders om te scholen tot acteur in plaats van andersom, draagt bovendien bij aan de authentieke feel van de film. De skaters doen hun eigen rol-en-stuntwerk. En als ze vallen, dan vallen ze ook echt. Ook dat voel je.

Smaakt naar meer (diepgang)

Wat karakterontwikkeling en diepgang betreft, had Hill een iets beter voorbeeld mogen nemen aan z’n leermeesters als Scorsese en Van Sant. Voor een coming-of-age-film heeft Stevie een wel heel kleine ‘journey’. Die beperkt zich vooral tot de levensles dat iedereen zo z’n shit heeft. Dat erbij willen horen met harde gevolgen komt. En oh ja… hij heeft een chick gevingerd. Oké oké, ik chargeer nu een beetje. Als gemiddelde 13-jarige maak je misschien ook niet veel meer mee dan dat. Maar dat maakt de plot van Mid90s niet heel bijzonder en echt raken doet de film uiteindelijk niet. Tenzij je tiener bent, dat zou het verschil kunnen maken. Gelukkig houdt Hill het vrij dunne verhaal binnen de 90 minuten waardoor z’n regiedebuut nergens saai wordt. Mid90s is stijlvol, chill en de vele mooie plaatjes verdienen een groot scherm.

• Mid90s (2018)
    • Drama
    • Duur: 1u, 25min