Mental sekasin widescreen 1523531002

Kijk hier de eerste aflevering van Mental terug.

• Sekasin A.K.A. Mental

In het kader van #trueselfie zendt NPO3 deze maand Mental uit. Een toegankelijke miniserie over het worstelen met psychische problemen. Aangrijpend, maar met hier en daar ook zeker ruimte voor een knipoog.

Een toegankelijke serie over het worstelen met psychische problemen.

If life gives you lemons, try to make something that resembles lemonade. Dat is wat de makers van Mental, of zoals de Finnen zelf zeggen: Sekasin, gedacht moeten hebben. Geholpen door jongeren die zelf worstelen met de nodige uitdagingen op het psychische vlak, schreven zij een aangrijpende, maar ook bij vlagen grappige 4-delige miniserie over wat jongeren met uiteenlopende psychische problemen zoal voor hun voeten geworpen krijgen. Met Mental proberen zij samen meer licht te schijnen op stoornissen die misschien wat minder duidelijk zichtbaar zijn dan een gebroken been, maar daarom zeker niet minder zorg en aandacht verdienen. En liefde. Laten we vooral liefde ook niet vergeten. De verhalen van de jeugdige ervaringsdeskundigen kunnen hopelijk bijdragen aan meer begrip van een vaak clueless buitenwereld en een aanmoediging zijn voor andere worstelende jongeren om hulp te vragen als ze er zelf niet meer uitkomen. De eerste aflevering was afgelopen dinsdag te zien en die kun je nu hier terugkijken.

Hun vriendschap is misschien wel het beste medicijn.

4 musketiers
    Sofia, Hyde, Eetu en Sneeuwwitje zitten alle vier om hun eigen redenen in een psychiatrisch ziekenhuis. Hyde is bipolair, Sofia heeft last van paranoïde schizofrenie, Sneeuwwitje snijdt zichzelf en Eetu heeft waanbeelden na iets te ambitieus drugsgebruik. Het ziekenhuis zoekt voor ieder van hen naar de juiste behandeling, maar al snel wordt duidelijk dat hun vriendschap misschien wel het beste medicijn is. Prima oplossing zolang ze samen op hetzelfde adres wonen, maar hoe pakt dat uit zodra ze weer afzonderlijk van elkaar de wereld in moeten?

Serieuze kost
    Mental gaat over suïcidale gedachten, over zelfmutilatie en waanbeelden. Het gaat over wat er gebeurt als je hoofd ongevraagd kwade spelletjes met je speelt. Over hoe gedachten soms zo donker kunnen worden dat er nauwelijks nog licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is. Dat je opgesloten zit in jezelf en de sleutel met het grofvui is meegegaan. Serieuze kost. Ontegenzeggelijk. Maar het gaat ook over sterk, of juist kwetsbaar durven zijn. Over roeien met de riemen die je hebt en je demonen onder ogen komen. En het gaat dus over vriendschap. De kunst van Mental is dat ze serieuze onderwerpen op een hele toegankelijke manier bespreekbaar maken en daarbij de nodige dosis humor ook niet schuwen. Daarnaast is het ook nog eens lekker gefilmd. Altijd mooi meegenomen. Het maakt van dit Finse vierluik een serie die ik iedereen aan kan raden. Wellicht steek je er iets van op of geeft het jou net dat laatste zetje in de rug wat je nodig hebt om hulp te zoeken. Hoe dan ook, kijken. Vier keer dertig minuten, daar kun je je geen breuk aan vallen.

Sekasin

Succes
    Mental was in Finland een doorslaand succes. Meer dan de helft van de Finnen, en dan met name jongeren onder de 24 jaar, hebben de serie gekeken. Nou niet cynisch gaan lopen doen dat dat voor zo'n klein landje helemaal niet zo moeilijk is. Bijna 3 miljoen kijkers, Matthijs van Nieuwkerk zou er een moord voor doen. De serie leverde ook heel veel reacties op. Bekende Finnen deelden op social media hun eigen ervaringen met psychische problemen, al dan niet persoonlijk of in hun omgeving. Het zorgde voor een sneeuwbaleffect waarbij heel veel jongeren naar buiten durfden te komen met hun verhalen. Not bad for a hard day's work.

Nieuwe afleveringen Mental zie je iedere dinsdagavond om 22:40 bij de KRO-NCRV op NPO3. Terugkijken kan natuurlijk ook via npo.nl.

Meer weten over de week van de depressie? Check dan #trueselfie of npo3.nl.

The first widescreen 1537366646