Matthias & Maxime: snavelen voor de gein, dertigersdilemma's en groeipijn

• Matthias et Maxime
    • 9/10

Twee BFF’s laten zich strikken voor een zoenscène en zijn daarna compleet van het padje. Voelen ze meer? Wat nu? Het levert in elk geval een hartverwarmende coming-of-age-parel op over onvoorwaardelijke vriendschap, liefde en dertigersdilemma’s. Douze points voor de soundtrack!

matthias et maxime 3

Ik zeg weleens gekscherend dat ik sommige films zou willen knuffelen. Of dat ik ze in een doosje zou willen stoppen, met een strik eromheen. Met Matthias & Maxime zou ik het liefst vrienden worden. Of beter gezegd, met z’n charismatische hoofdrolspelers en hun aanstekelijk leuke vriendengroep. Ik wil met ze mee op hun weekendjes weg in het prachtige Quebec en op z’n Frans-Canadees meekletsen (die taal, heerlijk). Hard meelachen om hun droge grappen. 30 Seconds spelen op een van hun chille huisfeestjes. In de auto meezingen met Eurovisie Songfestivalhits. En samen aan de tuintafel zitten bij de charmante moeder van Matthias (een geweldige Micheline Bernard) die de vriendengroep al sinds hun kinderenjaren trakteert op Sloppy Joes….

matthias et maxime 4

'Gaan jullie maar even tongzoenen'

Alles en iedereen aan deze fijne coming-of-age-film voelt zo puur en natuurlijk dat je bij de aftiteling wenst nog even langer in dat bubbeltje te kunnen blijven. Dát gevoel bij een kijker teweegbrengen, is wat mij betreft de grootste verdienste van wonderboy Xavier Dolan (nog maar 31 jaar, acht films en 73 prijzen op z’n cv en ook wel de 'kroonprins van Cannes' genoemd), die de film schreef, regisseerde, en de rol van Maxime vertolkt. Maxime en z’n buddies naderen de dertig en staan op het punt ieder hun eigen weg te gaan voor carrières, vervolgstudies en buitenlandavonturen. Wanneer ze een van hun laatste weekendtrips vieren, vraagt ‘omg-Erika’ -het irritante hipsterzusje van een van de boys - om hulp bij haar experimentele studiefilm. Maxime en Matthias (Gabriel D’Almeida Freitas) zijn de lul en krijgen vlak voor hun scène te horen wat ze moeten doen: tongzoenen.

matthias et maxime 2

Vriendschap of liefde?

Dat spannende potje tongworstelen zien we als kijker niet, maar wel de enorme impact die het heeft op M&M. De kus maakt een hoop gevoelens en verwarring los bij de jonge mannen, maar veel ruimte en tijd (en zin) voor reflectie hebben ze niet. Matthias heeft een keurige advocatenbaan met uitzicht op een ‘two window office’-promotie en weet al niet eens wat hij career-wise nou eigenlijk allemaal wil. Plus: hij woont samen met een lieve vriendin; ook niet handig. Maxime staat op zijn beurt op het punt voor twee jaar naar Australië te verhuizen en daar zijn geluk te beproeven. Het huis dat hij deelt met z’n ‘ex’-verslaafde depressieve moeder en hun agressieve ruzies laat hij het liefst zo ver mogelijk achter zich. Maar de kus maakt de laatste weken voor Maximes vertrek, en alle afscheidsfeestjes die daarbij horen, wel retespannend. Laten hij en Matthias elkaar écht voor altijd gaan?

Matthias-et-Maxime st 2 jpg sd-low -Shayne-Laverdiere

Net echt

Matthias & Maxime is geen film in de categorie ’ik struggle met m'n coming-out'. Het is een film over volwassen worden, vriendschappen, liefde en al het soul searching waarmee je kampt rond je dertigste. De herkenbaarheid van die emo-reis zit ‘m niet alleen in het goede script, maar ook in de sterke en naturelle vertolkingen van de cast. Dolan is zo gevoelig en kwetsbaar als Maxime dat je hem na iedere kutruzie met z’n moeder het liefst vasthoudt. En de betweterige Matthias doet zo irritant-krampachtig z’n best om aan z’n steady leventje vast te klampen, en het deksel van z’n gevoelskruidvat potdicht te houden, dat je hem door elkaar wil schudden en zeggen dat het goedkomt. Ook hun vrienden, moeders, tantes, zusjes en collega’s maken diepe indruk, soms in slechts een paar minuten schermtijd. Met hun alleszeggende blikken, onderlinge chemie, dynamiek en eigen maniertjes geven ze het gevoel echt te bestaan en niet alleen maar sterk te acteren. Alsof al hun gesprekken, belevenissen en levens gewoon doorgaan nadat wij de bioscoopzaal verlaten.

matthias et maxime 5

#stijlvol

Mag ik tot slot nog even een alinea besteden aan Dolans lekkere gevoel voor stijl? Van de kleur van z’n slaapkamermuren en de puike outfits tot de timelapse-feestscène en de briljante soundtrack met onder andere Britney Spears, Arcade Fire en Mozart: het is allemaal on fleek. Net als de composities van de camera, overigens. Soms zijn deze erg onrustig en soms juist très calme, net als de turbulente gevoelens en momenten van bezinning van onze hoofdpersonen. Maar over iedere compositie is goed nagedacht en je zou er een aantal van willen  inlijsten zo mooi. Een intieme sleutelscène waarbij de camera voyeuristisch naar binnen tuurt -en wij als kijker dus ook- zou ik de hashtag beeldschoon geven. Door het moment vanuit de tuin te filmen terwijl de regen met bakken uit de lucht komt en mensen een deur verder snel hun schone was van de lijn halen, komt het nog inniger, liever en warmer tot je.

Matthias-et-Maxime st 1 jpg sd-low -Shayne-Laverdiere

Beetje abrubt

Het enige jammere aan Matthias & Maxime is z’n abrupte einde. Een íííéééts te snelle afwikkeling voor een film die juist zo prettig de tijd neemt. Met als bij-effect dat het liefdeslijntje van deze film wat minder raakt. Maar het doet weinig af aan het plezier dat je beleeft aan deze charmante vriendengroep, hun aanstekelijke chemie en de andere hartverwarmende momenten. De fijne en naturelle sfeer doet soms zelfs un petit peu denken aan Call Me By Your Name, ook zo'n juweeltje waarbij je het liefst aan tafel wil schuiven. Matthias & Maxime zal voor degenen die de Dolan-stilo en de vriendensquad niet zo voelen ongetwijfeld een andere kijkervaring opleveren. En Dolan-kenners zullen z’n achtste titel gegarandeerd afmeten aan z’n eerdere werk en mede daarop hun sterrenaantal baseren. Maar als eerste kennismaking met deze getalenteerde regisseur (ik weet het, je suis une laatbloeier) is Matthias & Maxime wat mij betreft meer dan aangenaam. Wat zeg ik, briljant.

• Matthias & Maxime (2019)
    • Cijfer: 9
    • Drama, coming of age, romantiek