Man Up: wanhopige single lady steelt blind date in verrassende romcom

• Man Up
    • 7½/10

Stel: een man ziet je onterecht aan voor zijn blind date. Wat doe je? Single dertiger Nancy is toe aan avontuur en besluit zich als Jacks date voor te doen. Met alle hilarische gevolgen van dien. Check deze fijne en verrassende romcom vrijdagavond op NPO 3 of NPO Start!

“Na deze borrel ben ik sterker, wijzer en ga ik voorwaarts. Fuck het verleden!"

Man Up draait om de leuke single Nancy (Lake Bell) die na een pijnlijke break-up al een tijdje droog staat. Onder aanmoediging van haar zus pusht de dertiger zichzelf om wat meer risico te nemen, maar zonder romantisch resultaat. Wanneer ze met tegenzin onderweg is naar het 40-jarige huwelijksfeest van haar ouders, komt Nancy op het station de leuke Jack (Simon Pegg) tegen. Hij ziet haar aan voor zijn blind date en Nancy besluit erin mee te gaan. Die gewaagde (of krankzinnige) beslissing voert de twee langs Londense kroegen, heel veel drank, fijne gesprekken, een bowlingbaan en zelfs een etentje met Jacks overspelige ex én haar nieuwe lover (awkward!). Nancy en Jack vinden elkaar overduidelijk erg leuk, maar haar leugen gaat natuurlijk een keertje uitkomen… spannond!

man up 2

Niet je typische romcom

Leuk aan deze feelgood is dat hij typische (en fijne!) ingrediënten van een romcom bevat, maar je op veel momenten ook verrast. Zo komt Nancy’s echte identiteit al supersnel aan het licht en is de toon van de film heerlijk eigentijds, scherp en direct. Lake Bell en Simon Pegg zijn op het eerste oog misschien geen gebruikelijk romcom-setje, maar juist dat maakt de film en de personages alleen maar authentieker. Daarnaast is zowel hun spel als hun chemie erg prettig om naar te kijken.

man up 4

‘Pijp me of ik verraad je…’

Maar niet alle pijlen zijn raak. Zo kan de verhaallijn van Nancy’s vieze oude buurjongen Sean wat mij betreft de prullenbak in. De Britse acteur Rory Kinnear (The Imitation Game, Skyfall) speelt de dirty boy best leuk, maar hoe deze freak Nancy chanteert door haar te vragen hem te pijpen op de wc slaat werkelijk nergens op. Ook jammer dat het einde van de film net iets te zoet is, terwijl die sweetness juist op andere momenten vermeden wordt. Maar ach, Man Up is in z’n totaliteit meer dan een opeenstapeling van sentimentele romcom-clichés of flauw vermaak. En daarom een absolute aanrader als je trek hebt in een vermakelijke feelgoodfilm met een verfrissend sausje.

man up 3

Fun fact: ik las dat de scenarioschrijver Tess Miller haar verhaal baseerde op een ontmoeting uit haar eigen leven. Een man sprak haar op een station aan en vroeg of zij z'n date was. Miller zei nee, maar vroeg zich altijd af wat er misschien gebeurd zou zijn als ze ja had gezegd.

Man Up zie je vrijdagavond 20 juni om 22.20 uur op NPO 3. Andere plannen? No worries, want hij staat daarna ook een week lang op NPO Start.

Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit

• Quiz