Love, Simon: heerlijke én baanbrekende teen movie

• Love, Simon
    • 8/10

De 17-jarige Simon is gay en nog niet van plan daarvoor uit te komen. Totdat al z’n digitale liefdesbrieven op een populaire blog worden gelekt...

Simon is een doodnormale jongen, uit een doodnormale suburb, uit een vrij normaal gezin met een hondje dat Bieber heet. Cute. Deze leuke tiener (erg sympathiek gespeeld door Nick Robinson) valt op jongens en er is niemand die dat weet. Z’n opluchting is daarom groot wanneer een medescholier onder het pseudoniem ‘Blue’ op een populaire blog opbiecht dat hij gay is. Simon komt onder z'n eigen pseudo 'Jacques' met hem in contact en hun digitale briefwisseling neemt al snel de vorm aan van een online crush. Totdat een snotneus achter Simons geheim komt en hem ‘out’ op een veelgelezen blog. Deze naaiactie zet Simons leven compleet op z’n kop en de relaties met z’n familie en vrienden komen even flink onder druk te staan.  Alsof het middelbareschoolleven al niet dramatisch genoeg is…

Jeeee doorsnee!
    Love, Simon is zeeeeker niet de eerste highschoolfilm over een tiener die uit de kast komt (check Dorian Blues of Geography Club) en hij bevat alle highschoolfilmscliché’s die we kennen uit films als Never Been Kissed en Easy A. Je weet wel: pijnlijke kantinetaferelen, alcoholrijke house party’s, catchy en poppy soundtracks, nerdy schooldirecteuren die zich iets te cool gedragen voor hun leeftijd... same old same old. Toch is deze film van Greg Berlanti een bijzondere. Het is namelijk de eerste mainstream coming-out tienerromcom van één van ’s werelds grootste filmstudio’s. Fox in dit geval. En dat brengt het thema nu bij een groter, doorsnee bioscooppubliek. Chapeau!

Dream team
    Maar Love, Simon is meer dan dat. Het is vooral een heel vermakelijke en warme film waarin humor en drama blenden als een perfecte milkshake. Geen grote verrassing als je een blik op het cv van de regisseur en schrijvers werpt. Greg Berlanti schreef voor succesvolle jongerenseries als Dawson’s Creek en Everwood en was producent van Riverdale. En Elizabeth Berger en Isaac Aptaker schreven mee aan die oh zo fijne dramedy This is Us. Zet deze drie creatievelingen bij elkaar en je hebt een team dat niet alleen de gevoelswereld van tieners haarfijn aanvoelt, maar ook de juiste gevoelssnaren raakt. Bij gays en niet-gays overigens. De ontroerende en herkenbare manier waarop Simon met z’n verliefdheid omgaat: de vlinders, de angsten, het obsessieve staren naar je telefoon totdat je éíndelijk een nieuw berichtje ontvangt… we’ve al been there.

Nailed it?
    Of de film, wat betreft Simons coming out, de juiste toon aanslaat onder jonge gays? Lastig te zeggen als niet-gay. Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen opgroeit in dezelfde liberale omgeving als Simon. En zich dus ook niet volledig met hem identificeert. Desondanks voel je de oprechtheid van de makers om dicht bij de worstelingen van hun hoofdpersoon te komen. En ze laten zien hoe een coming out ook in een heel zoete en warme familie nog steeds moeilijk kan zijn. Gelukkig garandeert dit filmgenre altijd een happy end en dat is voor Simon niet anders. Tel daar de fijne eighties tunes, de leuke frisse cast (waaronder Katherine Langford uit 13 Reasons Why), de hilarische bijrollen van de schooldirecteur en de dramadocent bij op, et voilà: gegarandeerd een heerlijk bioscoopavondje. En misschien wel een kleine revolutie in filmland.

• Love, Simon (2018)
    • Comedy, drama, romance
    • Duur: 1u, 50min
    • Regie: Greg Berlanti
    • Cast: Nick Robinson, Jennifer Garner, Josh Duhamel, Katherine Langford, Alexandra Shipp, Jorge Lendeborg Jr.

Regular 32 noa1

Cinefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan doet ze q&a’s voor het Nederlands Film Festival en IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl, bij Riza op NPO Radio1 en bij Club Hub. Hoe leuk is dat?!

All you need is love st 2 jpg sd high widescreen 1544012992

All You Need Is Love-actrice Eva Laurenssen: haar nieuwe film én haar Kerstfavorieten

• All You Need Is Love