Les Misérables: blunderende flikken en rellen in de Parijse ghetto

• Les Misérables
    • 9/10

Een drone filmt drie agenten op een très ongelukkig moment in een Parijse banlieu. Het laat een al gefrustreerde wijk nog verder ontsporen in de intense en bekroonde must see Les Misérables.

“There are no bad plants or bad men; there are only bad cultivators.”

Terug naar het Parijs van 2005, toen twee jongeren uit de voorstad Clichy werden geëlektrocuteerd toen ze in een elektriciteitscabine schuilden voor de politie. Het was voor veel buurtbewoners de druppel die de emmer deed overlopen. Al jaren voelden ze zich zwaar in de steek gelaten door de Franse overheid en waren clashes met de politie dagelijkse kost. Het incident leidde tot heftige rellen, brandende auto’s en het uitroepen van de noodtoestand.

Les-Mis-rables st 4 jpg sd-low ©SRAB-Films

Er veranderde in de jaren erna weinig. Tot groot verdriet ook van de autodidactische filmmaker Ladj Ly, die opgroeide in de naastgelegen banlieue Montfermeil: de verwaarloosde wijk waar ook Victor Hugo’s 19e-eeuwse klassieker Les Misérables zich afspeelt. Ly maakte de rellen van 2005 van dichtbij mee en legde ze vast op camera. Beelden die media wereldwijd graag wilden hebben. Drie jaar later bleek zijn camera opnieuw invloedrijk, toen het filmen van politiegeweld leidde tot de veroordeling van een paar agenten.

Les-Mis-rables st 7 jpg sd-low ©SRAB-Films

Gemotiveerd door de impact van beeld, en geïnspireerd door alle misère (én die andere bekende banlieu-film La Haine), maakte Ly in 2017 de korte prijswinnende film Les Misérables. Die heeft de regisseur met minimale middelen nu uitgewerkt tot z’n eerste gelijknamige lange speelfilm. Met weer een hoop succes: Les Misérables 2.0 ontving afgelopen jaar in Cannes de Grand Prix, een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film en was een van de grootste publieksfavorieten op IFFR.

Les-Mis-rables st 5 jpg sd-low ©SRAB-Films

Gezien zijn ervaringen had Ladj Ly z'n verhaal kunnen vertellen vanuit het perspectief van de buurtbewoners. Maar de regisseur focust daarentegen op de agenten. Ly volgt in Les Misérables de ervaren flikken Chris en Gwada die newbie Stéphane op zijn eerste dag bij de unit op sleeptouw nemen in Montfermeil. Er heersen in de wijk veel onderlinge spanningen die door een diefstal verder verergeren. Wanneer de agenten tijdens een interventie buitensporig geweld gebruiken, blijkt alles door een drone gefilmd. En dan is de shit echt aan. Waar gaan die beelden heen? De pers, de hoogste politiebaas? Of erger: naar een van de buurtbendes die het tot in den treure kunnen gebruiken als chantagemateriaal?

Les-Mis-rables st 3 jpg sd-low ©SRAB-Films

Wie hoopt op een gelikte actiefilm vol hiphopbeats, snelle camerabewegingen en continue geweldexplosies, is bij Les Misérables aan het verkeerde adres. Ladj Ly neemt (flink) de tijd om z’n verhaal op te bouwen, zijn personages achtergrond en diepgang te geven en de uiteindelijke climax (daardoor) extra intens te maken. Die tijd geeft de regisseur ook ruimte voor nuance en grijze gebieden. Niemand is slecht, alles is complex. Iedere partij in deze overtuigende film is een product van een fucked up systeem dat alleen verliezers kent. Of 'monsters voortbrengt', aldus Ly. Hoe het systeem zo verkloot is, komt in de film overigens niet aan de orde. Het is een gegeven, en de regisseur levert van daaruit een noodkreet.

Les-Mis-rables st 1 jpg sd-low ©SRAB-Films

Denk na het zien van Les Misérables nog even terug aan de indrukwekkende openingsscène. Dezelfde jongetjes die we later zien rellen in Montfermeil, staan dan nog euforisch met Franse vlaggen in een grote menigte voetbalsupporters op de Champs-Élysées. Frankrijk wint het WK voetbal en er heerst verbroedering en saamhorigheid. Je voelt al, het is van korte duur. Iedereen keert zo dadelijk weer terug naar z’n eigen wijk, z’n eigen problemen. Maar heel eventjes is alles zoals het zou moeten zijn… Pijnlijk.

• Les Misérables (2019)
    • Cijfer: 9
    • Drama