• 8/10

Hoe verandert een tienermeisje uit Bos en Lommer in een geradicaliseerde moslima die met haar lover afreist naar Syrië? Je ziet het vrijdagavond 20 september op NPO 3 in Mijke de Jongs indringende én award winnende film Layla M.

In Layla M. schetst Mijke de Jong een boeiend portret van de 18-jarige Marokkaans-Nederlandse Layla (Nora El Koussour). Ze woont in Bos en Lommer, komt uit een warm en liberaal gezin, heeft leuke vrienden en doet het goed op school. Maar de opstandige tiener voelt zich steeds meer buitengesloten en onbegrepen. En de frustraties lopen steeds hoger op. Layla gaat bovendien steeds intenser met haar geloofsovertuiging om: ze draagt uit protest een burka, post politieke films online en deelt flyers uit. Tot groot verdriet en frustratie van haar familie by the way, die er echt helemaal niets van begrijpen. Ze lijkt wel op een 'fucking autist', aldus broertje lief.

layla m 6b

Liefde maakt nog blinder

Wanneer ze de charmante Abdel (Ilias Addab) ontmoet, voelt Layla zich eindelijk begrepen en is ze uiteraard in één klap dolverliefd. Ze denkt er dan ook niet lang over na om met deze leuke boy te trouwen, naar het Midden-Oosten af te reizen en daar een nieuw leven op te bouwen. Maar dat liefdesavontuur blijkt al snel een stuk minder romantisch dan de Amsterdamse had gedacht. En Abdels vrienden zijn ook niet zo gezellig...

layla m 1

Net echt

Layla M. laat op een boeiende en genuanceerde manier zien hoe een opstandig meisje langzaam radicaliseert en hierdoor extreme keuzes maakt. Dat de film realistisch aanvoelt, is mede te danken aan de jarenlange research van regisseur Mijke de Jong en co-schrijver Jan Eilander. Maar ook aan het sterke en overtuigende acteerwerk van de debuterende actrice Nora El Koussour. Je vindt Layla het ene moment naïef en irritant en hoopt stiekem dat ze vooral opflikkert. Maar El Koussour weet je ook te verrassen en Layla op bepaalde momenten heel kwetsbaar neer te zetten. Ze laat je begrijpen waarom Layla is zoals ze is en bepaalde (achterlijke) beslissingen maakt.

layla m 4

Internationaal succes

Layla M. beleefde z’n première op het prestigieuze filmfestival van Toronto, ontving vier nominaties voor een Gouden Kalf en verzilverde daar twee van. Nora El Koussour werd Beste Actrice en Mohammed Azaay (Layla’s vader) won het Gouden Kalf voor Beste Mannelijke Bijrol. Ook won de film diverse prijzen op het Philadelphia Film Festival én het filmfestival van München. Ben je benieuwd naar het verhaal van een meisje achter de krantenkoppen die je weleens voorbij ziet komen? Kijk dan zeker naar Layla M.

Layla M. zie je vrijdagavond 20 september om 21:20 uur op NPO 3.
    Gemist? De film is na de uitzending vier dagen beschikbaar op NPO Start. Ook zien: een interview dat Mijke de Jong en Nora El Koussour deden bij Pauw. En daarin kwam een interessante vraag aan de orde. Raakt die Layla zichzelf steeds meer kwijt of komt ze (mede door haar radicalisering) juist dichter bij zichzelf? Je ziet het gesprek terug op NPO Start

Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit

• Quiz
    • 6/10