Killing eve widescreen 1526289762

Killing Eve: MI6-agent Cristina Yang nu op NPO Start Plus

• Killing Eve
    • 8/10

27 augustus start op NPO3 het even spannende, als grappige Killing Eve. Ongeduldig en nu al willen zien hoe Cristina Yang het ervan afbrengt als MI6-agent? Het hele eerste seizoen Killing Eve staat nu al op NPO Start Plus. Whoop whoop!

Phoebe Waller-Bridge is de koningin van de fijnbesnaarde humor. Van de ongemakkelijke, cynische, ietwat zwartgallige, fijnbesnaarde humor. Het zat in Crashing, het zat in Fleabag en nu zit het ook in haar allernieuwste liefdesbaby, Killing Eve. Voor deze nieuwe van BBC America is Waller-Bridge aan de haal gegaan met de Vilanelle-reeks van schrijver Luke Jennings. Een serie boeken over een geniale, beeldschone seriemoordenaar, die voor haar werkgever de hele wereld over reist om nietsvermoedende mensen om te leggen. In de basis een serieus verhaal, maar gecombineerd met Waller-Bridge’s haarfijne gevoel voor humor is het een cocktail waar alleen de allersterksten weerstand tegen kunnen bieden. Ik was dus op voorhand al volslagen kansloos. Wat een lekkere serie.

Killing Eve is niet alleen verrassend grappig, het is vooral een hele goeie serie.

Obsessie
    Sommige mensen zijn zo leijp van de rechtshalf van ADO Den Haag dat ze hun zoontje er naar vernoemen. Anderen liggen twee dagen lang in de vrieskou op de stoep van de Ziggo Dome, omdat zelfs ernstige onderkoelingsverschijnselen hen er niet van zullen weerhouden om hun onderbroek naar Harry Styles te gooien. Eve Polastri wordt niet warm of koud van voetballers en tieneridolen, zij is betoverd door een heel ander soort artiest, een Russische huurmoordenaar met jukbeenderen to die for. De beeldschone Oksana trekt moordend door Europa en het is aan MI6-agent Eve en haar team om die tour du mort een halt toe te roepen. Echter, hoe meer Eve zich in haar doelwit verdiept, hoe groter haar fascinatie voor de geraffineerde doodslaagster wordt. Het is dat er geen Oksana dekbedovertrekken te koop zijn, anders was Eve er stante pede onder gaan liggen. Als dat maar goed gaat.

Gewoon een goeie serie
    Killing Eve is niet alleen verrassend grappig, het is vooral een hele goeie serie. Het is spannend, mooi gefilmd en lekker vlot geëdit. Met enige regelmaat moest ik mijn Shazam aanslingeren, omdat de beelden worden begeleid door een meer dan prima soundtrack. Ook niet onbelangrijk. Maar boven alles beschikt Killing Eve over een onfeilbare cast. Ieder personage klopt. Het is fijn om die grijze baard van Kim “zonder-jou-was-The-Bridge-niet-meer-hetzelfde” Bodnia weer even te zien, maar het succes van deze serie is toch met name het acteerwerk van Eve en Oksana. Hun onderlinge chemie zorgt voor een enerverende parendans tussen jager en prooi. De vraag werpt zich alleen als vanzelf op: wie is er hier nou eigenlijk de jager en wie is de prooi? Het antwoord daarop zal gelukkig nog even op zich laten wachten, want inmiddels is al bekend dat BBC America in al haar wijsheid heeft besloten om Killing Eve ook een tweede seizoen te geven. Goed nieuws, want dit gaat ongetwijfeld één van de betere series van 2018 zijn.

• BBC America (2018)
    • Cristina Yang gaat voor de Britse geheime dienst achter een killer aan.

Vanaf 27 augustus zie je bij BNNVARA op NPO3 elke dag een dubbele aflevering Killing Eve. Te ongeduldig om nog tot het eind van de zomer te wachten? Niks aan de hand. Het hele eerste seizoen kun je nu al kijken op NPO Start Plus. Hoe nice is dat?!

Sorry for your loss widescreen 1539249987

Sorry For Your Loss: eerste kennismaking met een Facebookserie

• Sorry For Your Loss