Kijkvoer voor koningshuisfetisjisten

• Victoria
    • 8-/10

Een soort The Crown light voor liefhebbers van kronen, tronen en in paleizen wonen. Het levensverhaal van Queen Victoria.

Queen Elizabeth zit al driehonderd jaar zó stevig in ‘t zadel, dat je bijna zou vergeten dat er ooit andere koningen en koninginnen over Engeland heersten. Je hoeft in je geschiedenisboek echter maar een paar hoofdstukken terug te bladeren en je krijgt de eveneens indrukwekkende regeerperiode van Queen Victoria voorgeschoteld. Tussen 1837 en 1901 transformeert zij het Verenigd Koninkrijk van een degelijke middenmoter naar één van de meest welvarende en machtigste landen ter wereld. Een koninklijk jongensboek dus en daarom leek het ze bij ITV wel een goed idee om daar een serie van te maken. Good call!

Het Victoriaans tijdperk
    Net als Queen Elizabeth krijgt Victoria de sleutels van ‘t Verenigd Koninkrijk al vroeg in de schoot geworpen. Op achttienjarige leeftijd moet zij opboksen tegen het gefrustreerde testosteron dat zich niet wil laten leiden door een jonge vrouw die hun dochter had kunnen zijn. Aan de hand van Prime Minister en vaderfiguur Lord Melbourne leert zij de fijne kneepjes van ‘t vak en zet ze de eerste stappen richting een tijdperk van plenty. Overvloed verkregen door het hoogtepunt van de industriële revolutie en het gewetenloos leegroven van de koloniën. Lekker bezig, Vicky!

The Crown Light
    Victoria is eigenlijk gewoon een soort The Crown. Op zich ook niet gek, want beide series vertellen in grote lijnen hetzelfde verhaal. Jonge vrouw wordt van de één op de andere dag koningin van Engeland, alles met een baard moet er niks van hebben, jonge vrouw blijkt stiekem belachelijk veel skills te hebben, baarden moeten hun woorden terugnemen. The End. Sommige mensen zullen deze dus zien als een herhaling van zetten, maar eenmaal door de eerste afleveringen ontvouwt zich een verhaal dat voldoende afwijkt om geboeid te blijven kijken. Écht.

117304

Schildpad en de haas
    Daar waar The Crown bij vlagen een tempo hanteert dat veel weg heeft van je moeder op Whatsapp, zit er bij Victoria iets meer vaart in. Zo nu en dan heb je zelfs ‘t idee dat je in een bouquetroman terechtgekomen bent. Lekker voor de kijkbaarheid, maar daardoor kan het niet tippen aan ‘t verpletterende oog voor detail van The Crown. Dat wil niet zeggen dat Victoria niet mooi gemaakt is, want dat is ‘t zeker. De decors en kostuums zijn om door een ringetje te halen. Of zoals een groot voetbalcoach en filosoof zou zeggen: “Joe ken poel de kloots troe à littol ring.”. Misschien kun je deze qua look & feel het best vergelijken met het Versailles van Canal+ en ook de vergelijking met Downton Abbey dringt zich meer dan eens op. Als dat dus series waren waar jij liggend op de bank met een doos After Eights op je buik van genoten hebt, dan ga je Victoria zeker lusten.

• Gumstarr Scores 8-ITV (2016)
    • Lekker veel drama in 't koningshuis van begin 1800

20 must see miniseries.