5 fijne kijktips van: Florian Regtien

Kun je voor je dagelijkse dosis kijkvoer nog wat extra inspiratie gebruiken? Check dan dit fijne tiplijstje van Florian Regtien. De acteur uit de jongerenserie SKAM deelt 5 favo films en series waar hij deze thuisblijfperiode lekker mee doorkomt.

Selfie Florian Regtien NPO3 1

"Ik hou van de skatecultuur en ik geniet van de manier waarop die in Mid90s is vastgelegd."

Je Corontaine-watchlist kan inmiddels vast de nodige aanvulling gebruiken. Daarom delen bekende NPO-gezichten speciaal voor alle thuisblijvers hun favo films, series en documentaires. Deze keer is het de beurt aan acteur Florian Regtien. Hij speelde de rol van Lucas in de NPO3-serie SKAM en was ook te zien in Dokter Tinus, De 12 van Oldenheim en de NTR Kort!-film Mooie Alexander.

la haine

1. La haine

“Deze film van Mathieu Kassovitz is een prachtige experimentele zwartwit-drama waarin je drie jongens uit de Parijse banlieues een dag uit hun leven heel dicht op de huid volgt. Het is een rebels avontuur met dialogen die nergens over gaan, maar tegelijkertijd zeer boeiend zijn. Rauw en naturel vastgelegd. Zeer intrigerend!” TRAILER

turks fruit 3

2. Turks fruit

“Een Nederlandse klassieker van Paul Verhoeven die ik zeker aanraad! Het is de verfilming van het boek van Jan Wolkers over een jonge beeldhouwer die nogal een chaotisch leven leidt in het smerige en heerlijke Amsterdam uit de tijd van mijn ouders. Er zitten mooie shots in en het decor is prachtig. Alleen al dat shot waarin hoofdpersonen Eric (Rutger Hauer) en Olga (Monique van de Ven) als pasgetrouwd stel door de stad fietsen, is een reden om deze film te zien.” ENGELSE TRAILER Check op NPO Plus de special 50 jaar Turks Fruit.

the darjeeling limited

3. The Darjeeling Limited

“Drie broers proberen hun relatie te herstellen door samen een spirituele reis door India te maken. Een heerlijke en kleurrijke film met een rijk avontuur. Ik hou heel erg van de films van regisseur Wes Anderson. Hij heeft vaak een sterke cast, sterk dialoog, werkt heel goed met kleur, filmt zeer symmetrisch en kleedt elk shot fantastisch aan. Als ik het geluid en de ondertiteling van The Darjeeling Limited uit zou zetten, heb ik nog steeds een mooie avond.” TRAILER

mid90s

4. Mid90s

“Ik ben fan van Jonah Hill als acteur en ook met zijn regiedebuut Mid90s heeft hij mij zeker niet teleurgesteld. Zijn film gaat over een jongetje uit Californië dat belandt in een skate scene met veel oudere jongens. Hij raakt bevriend met ze, maakt veel gekke dingen mee en komt zo in een vervroegde puberteit. Ik hou van de skatecultuur en kan echt genieten van de manier waarop die in Mid90s is vastgelegd.” TRAILER

a clockwork orange

5. A Clockwork Orange

“Ik heb één woord voor deze film: gestoord. Denk aan mannen in ‘clownspakken’ die melk drinken en vervolgens de eerste de beste klojo op straat in elkaar rossen… A Clockwork Orange is een memorabele film van Stanley Kubrick waarin hij een verhaal toont vanuit het standpunt van hoofdpersoon Alex. Hij is de leider van een jeugdbende die zich vooral bezighoudt met kattenkwaad, geweld en diefstal. Hij komt in een wetenschappelijk experiment van de regering terecht dat criminelen zou moeten veranderen in goede burgers. Het acteerwerk is onwijs goed en de film heel esthetisch.” TRAILER

Meer inspiratie? Check dan ook de tiplijsten van onder andere Melody Klaver, Hanna van Vliet en Fernando Halman.

Internationale Transgenderdag: 5 films en docs om te checken

God’s Own Country: ontluikende liefde op het ruige platteland