Juliet, Naked: fanboy doet liever hobby dan vriendin

• Juliet, Naked
    • 7½/10

Wat doe je als je vriend zich liever bezighoudt met z'n idool en z'n fanblog dan met jou? Juist ja, dan begin je iets met zijn idool.

I have a hunch I've wasted the last 15 years of my life.
    What’s the story
    Duncan (Chris O’Dowd) is zó geobsedeerd door de (inmiddels verdwenen) Amerikaanse muzikant Tucker Crowe (Ethan Hawke) dat zijn relatie met Annie (Rose Byrne) erdoor stukloopt. Maar vlak voor de break-up, valt er een demoversie van een oude Tucker-plaat in hun brievenbus. Die besluit Annie uit frustratie nog even flink te bashen op Duncans nerdy Tucker Crowe-fansite. En hoe bizar: de artiest himself leest deze review en laat Annie via een mail weten het volledig met haar eens te zijn. De twee mailen gezellig door terwijl Annie en Duncan uit elkaar gaan en hun chatcontact leidt tot een romantische rendez-vous in Engeland. Tot groot ongeloof van Duncan die enerzijds in de gloria is omdat hij z'n held eindelijk in levenden lijve ziet, maar stiekem Annie voor zich terug wilt winnen.

What’s to like
    Zo op papier klinkt het verhaal (gebaseerd op een boek van Nick -About a Boy- Hornby) nogal vergezocht. Maar het heerlijke acteerwerk van de drie hoofdpersonages maakt dat je Juliet, Naked slikt als een zoete scone. De film gaat op een dieper niveau over drie mensen die een rotzooitje van hun leven hebben gemaakt en je gaat gaandeweg een beetje van deze fuck-ups houden. Ethan Hawke is charmant als altijd (zelfs als vader van vijf kinderen van vier verschillende moeders mét buikje!), Rose Byrne zet de rol van de verveelde dertiger vol ambities en dromen komisch, gevoelig en herkenbaar neer, en Chris O’Dowd is perfect op z’n plek als sukkelige, doorgeslagen fanboy die sympathiek en intelligent genoeg is om te begrijpen waarom Annie in godsnaam voor hem viel. Zijn openingsscène: goud! Net als een moment later in de film waarop hij Tucker Crowe even op z'n plek zet in een monoloog over muziekkunst en de betekenis ervan voor de artiest en voor de fans. Knap ook hoe Girls-regisseur Jesse Peretz moeiteloos balanceert tussen comedy, drama en melancholie. Juliet, Naked duurt bovendien maar 97 minuten: fijn.

What’s not to like
    De film verliest tegen het einde een beetje z’n kracht en gevatheid, maar de slotscène (die schijnbaar afwijkt van het boek, maar who cares) maakt daarentegen veel goed. Juliet, Naked is misschien niet het soort film die je aan het einde van het jaar in je persoonlijke top-10 plaatst (daar is 'ie net te dun en ongeloofwaardig voor), maar wel eentje die je over een jaar of twee graag opnieuw kijkt als hij voorbijkomt op tv. Gewoon een fijne, supergrappige en innemende romcom die nergens te zoetsappig of voorspelbaar wordt. En je kan hem met iedereen kijken, scheelt ook.

• Juliet, Naked (2018)
    • Comedy, drama
    • Duur: 1u, 37min