Informer widescreen 1558182146

Informer: vanaf 18 mei op NPO3 en NPO Start Plus

• Informer
    • 8-/10

Vanaf zaterdag 18 mei kun je op NPO3 wekelijks kijken naar Brits drama, zoals Brits drama bedoeld is. Ben je meer een binger, dan kun je voor het hele seizoen van Informer terecht bij NPO Start Plus. Kijk hoe makkelijk we het je maken!

Luther. The Honourable Woman. The Missing. Broadchurch. What Remains. Wie het is ontgaan dat de Britten al jaren met lekkere drama’s strooien, heeft al die tijd echt onder een rots geleefd. Sky, ITV, de BBC, ieder televisieseizoen komen ze wel weer met een nagelbijtende smuller op de proppen. Ook Informer kan moeiteloos aan dit rijtje bingers worden toegevoegd. Deze combinatie van Top Boy en Bodyguard zag eind vorig jaar het levenslicht bij de BBC en vanaf zaterdag 18 mei zie je hem wekelijks op NPO3. Bepaal jij liever je eigen ritme, dan staat het hele seizoen ook op je te wachten op NPO Start Plus. Hoe handig is dat?!

Infiltreren kun je leren

Wanneer Raza tijdens een avondje stappen wordt opgepakt met een uiterst bescheiden apotheek in z’n binnenzak, neemt zijn leven opeens een nogal vreemde wending. Onder druk van detectives Gabe en Holly – beiden onderdeel van een Britse anti-terreur unit – wordt hij omgeschoold tot informant. Het brein achter een terroristische aanslag in Rotterdam is namelijk het kanaal overgestoken en aan Raza de schone taak om uit te vogelen waar deze moordenaar zich precies ophoudt. Door zijn nieuwe bijbaan raakt Raza verzeild in een wereld die je normaal gesproken alleen bij Opsporing Verzocht ziet. De kantjes er van aflopen behoort niet tot de mogelijkheden, want Gabe en Holly houden een zwaard van Damocles boven Raza’s hoofd en dat kan ernstige gevolgen hebben voor zijn familie. Prettige wedstrijd, Raza.

Wat mij betreft een betere versie van het alom geprezen Bodyguard.

Begin van het einde

Je kijkt Informer niet voor het begin, maar je kijkt het voor het einde. Al zit het einde wel aan het begin. Althans, een nogal verontrustende flashforward naar het einde. Met die verrassende tijdlijn heeft dit BBC drama voor een opzet gekozen die de nieuwsgierigheid meteen kietelt, zelfs al komt de trein in het begin misschien wat langzaam op gang. Echter, naarmate de afleveringen vorderen schuif je vanzelf steeds iets dichter naar het puntje van je stoel. De sfeer doet een beetje denken aan series als River en Marcella en geheel in lijn met hun getroebleerde voorgangers worstelen ook Gabe en Holly met wat uitdagingen in de persoonlijke sfeer. Zo is Holly net zo sociaal-gehandicapt als haar collega’s Saga, Sarah en Marcella en probeert Gabe angstvallig wat rechts-extremistische lijken in de kast te houden. Als vijftien jaar series kijken me iets heeft geleerd, dan is het wel dat je blijkbaar alleen in aanmerking komt voor het detectiveschap als je ze psychisch niet allemaal op een rijtje hebt. Misschien moet ik de politie maar eens een open sollicitatie sturen. Ik bedoel, als ze de zus van Dexter aannemen…

horizontal

Terrorisme

Je zou zeggen dat serieland met titels als Greyzone, Deep State, The Looming Tower en Homeland de “de-Islam-is-de-as-van-het-kwaad”-kaart nu wel voldoende heeft gespeeld, maar Informer zingt toch een ander lied. Het probeert niet makkelijk te scoren door in te tappen op de onderbuik, maar tracht zonder al te veel sensatiebejag te laten zien dat terroristen niet van de één op de andere dag geboren worden. Radicalisering is een proces waarin de betrokkenen – gevoed door teleurstelling, onmacht en boosheid – vaak ten prooi vallen aan uiterst geraffineerde kwaadwillenden. Verkeerde tijd, verkeerde plek, juiste voedingsbodem. Een drieluik wat ook Raza’s leven – gespeeld door de zeer verdienstelijk debuterende Nabhaan Rizwan –  volledig op zijn kop zet. Ja, Informer raakte – in ieder geval bij mij – de juiste snaren en iedereen die de eerste twee afleveringen weet door te komen gaat hier een prima serie aan hebben. Wat mij betreft een betere versie van het alom geprezen Bodyguard. Dus.

• BBC (2018)
    • Vanaf zaterdag 18 mei wekelijks om 20:25 uur op NPO3 en voor de bingers staat het hele seizoen op NPO Start Plus
    • Infiltreren kun je leren