Incredibles 2: lachen, gieren, geweldig

• Incredibles 2
    • 8/10

In dit megavermakelijke vervolg steelt vooral ma Incredible de show terwijl pa voor de kinderen zorgt: rot voor hem, hilarisch voor ons.

Een vervolg is natuurlijk altijd spannend, want je hebt zo je successen (Toy Story 2 en 3) en iets minder gedenkwaardige sequels (Monsters University). Bovendien hebben de fans van het ge-wel-di-ge eerste Incredibles-avontuur veertien jaar moeten 'wachten' op dit vervolg: hoge verwachtingen dus. Maar al vanaf de eerste minuten van Incredibles 2 (die gemakshalve precíés begint waar de vorige eindigde) voel je dat het goed zit: dit wordt twee uur lang genieton jongens!

Daddy Day Care
    Voor de familie begint de film iets minder lekker. Doordat hun chaotische poging om een schurk te stoppen de stad in puin achterlaat, moeten de superhelden verplicht stoppen van de overheid. Maar dan ontmoeten ze de rijke ondernemer Winston Deavor die de Incredibles een ambitieus plan voorstelt. Hij wil superhelden weer positief op de kaart zetten met een potje slimme marketing. En daar weet dit zakenmannetje de perfecte poster girl voor: moeder Incredible, aka Helen, aka Elastigirl. Terwijl zij op een sexy nieuwe motor mét camera succesvol boeven achternasjeest, zorgt vader Bob thuis voor de kinderen. De stereotype superheldenwereld even compleet omgekeerd: hoe revolutionair! En compleet tegen Bobs macho-zin: hij wil niets liever dan shinen als Mr. Incredible, maar moet zich nu bezighouden met de huiswerkopdrachten van z’n zoon (wiskunde, bah) en z’n hopeloos verliefde puberdochter (#drama). Je hebt een beetje met hem te doen, maar de omgekeerde rolverdeling zorgt wel voor supergeinige momenten.

OMG die baby

Nog vermakelijker is baby Jack-Jack die in een memorabele scène met een irritante wasbeer ook over superkrachten blijkt te beschikken. Die weet de kleine stuiterbal natuurlijk nog niet te beteugelen, dus moet Bob even met hem naar een oude bekende: Edna Marie 'E' Mode, je weet wel, dat dametje met dat zwarte pittige korte kapsel. Wist je trouwens dat haar stem wordt gedaan door de regisseur Brad Bird himself? Anyway, Edna neemt de baby onder haar hoede om hem te voorzien van z'n eigen Incredible-pakje en een systeem waarmee de familie zijn (17!) magische krachten een beetje in toom kan houden.

Alles is familie
    En dat komt goed uit, want Elastigirl krijgt in de tussentijd te maken met een kwade genieus die ze niet in haar eentje aankan. En dus schieten de familie én goede vriend Frozone (Samuel L. Jackson) haar te hulp. Ook leren we een paar andere markante superhelden kennen, waarvan eentje lavakots als superkracht heeft. Die hij dus letterlijk overgeeft. Echt, hoe kom je erop? Deze nieuwe strijd levert een vermakelijk, scherp, schitterend geanimeerd, dolkomisch en zelfs een tikkeltje maatschappij/helden-kritish avontuur op die je lachend de bioscoop uit doet wandelen. Heerlijk. En je kan er met íédereen (ouders, grootouders, Tinderdate, kleine broertjes en zusjes) naartoe. Ook een dikke plus. Enjoy!

• Incredibles 2 (2018)
    • Animatie, actie, avontuur
    • Duur: 1u, 58min