Films, talks en fissa’s: hier wil je naartoe tijdens IFFR 2020!

• IFFR

Pak je agenda er maar bij, want van woensdag 22 januari tot en met zondag 2 februari vindt het International Film Festival Rotterdam plaats. En ik geef je de beste tips.

300725-IFFR9 BasCzerwinski-7bb8b5-original-1547212951

Rotterdam is vanaf 22 januari twaalf dagen lang de filmhoofdstad van Nederland met de 49e editie van het International Film Festival Rotterdam. Hier zie je de mooiste (inter)nationale speelfilms, korte films en documentaires. Ook aan borrels, live performances, expo’s en talks met filmmakers en acteurs geen gebrek. En iedere dag eindigt in Club IFFR: livemuziek en dj's in Theater Rotterdam Schouwburg. Check hier ter inspiratie een aantal festivaltips. En kom op NPO Start Plus alvast in de stemming met een fijn pakket aan oudere IFFR-must sees.

mosquito

Openingsfilm: Mosquito

Het festival trapt af met het visueel overdonderende Mosquito: een drama van de Portugese filmmaker João Nuno Pinto dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hierin volgt hij de 17-jarige Portugese soldaat Zacarias die honderden kilometers door Mozambique aflegt op zoek naar zijn peloton. Naweeën, eenzaamheid, honger en uitputting maken hem echter in toenemende mate verward. Wat is echt en wat niet? Spannend!

Little-Women st 4 jpg sd-low Copyright-2019-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Greta Gerwigs Little Women

Het voor 6 Oscars genomineerde Little Women draait vanaf 6 februari in de Nederlandse bioscopen, maar op IFFR krijg je de kans om de film van Greta Gerwig (Lady Bird) al eerder te zien! Little Women is de verfilming van het beroemde gelijknamige boek van Louisa May Alcott over het leven van een aantal bijzondere zussen (en moeder en tante en lovers) tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Met grote namens als Saoirse Ronan, Meryl Streep, Florence Pugh, Emma Watson, Laura Dern en Timothée Chalamet.

The-Lighthouse st 4 jpg sd-low Copyright-Universal-Pictures-International

The Lighthouse

Wedden dat je deze bizarre horrortrip niet snel vergeet? In The Lighthouse van Robert Eggers (The Witch) volg je twee zeelieden (Robert Pattinson en Willem Dafoe) die een vuurtoren beheren op een afgelegen eiland. Er valt daar niet veel meer te doen dan hard werken en hard zuipen. En vooral dat laatste mondt uit in quasi-seksuele spanningen, gewelddadige fitties en bovennatuurlijke waanbeelden. Of zijn ze toch echt? Pattinson en Dafoe zijn geweldig op dreef in deze bijzondere zwart-witte psychologische horrortocht. Zien!

babyteeth

Ook uit de VS: uncut gems, babyteeth en tom hanks

En nog meer Amerikaanse diamantjes op IFFR. Wat te denken van Uncut Gems? De veelbesproken en bejubelde film van de gebroeders Safdie met een opzienbarende hoofdrol voor Adam Sandler. Of de slotfilm van het festival A Beautiful Day in the Neighbourhood, een Oscargenomineerde feelgood met Tom Hanks. En ook een interessante titel: Babyteeth. In deze tragikomedie van Shannon Murphy (Killing Eve) gaat de 16-jarige Milla (die lijdt aan een vergevorderde vorm van kanker) een relatie aan met een drugsdealer. Vindt zij spannend, haar ouders niet...

Ema st 4 jpg sd-low

Wie is Ema?

Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd naar de nieuwe film van Pablo Larraín, Ema. De synopsis en trailer beloven een kleurrijk, explosief en stijlvol portret met een soundtrack vol pompende pompende ambient-reggaeton. In het verhaal volg je de jonge Ema (Mariana di Girolama) die danst in het experimentele dansgezelschap van haar man Gastón (Gael Garcia Bernal). Na een schokkende gebeurtenis besluit het stel hun 7-jarige adoptiezoon Polo af te staan. Uitgerust met een vlammenwerper, en met hulp van haar vriendinnen, smeedt Ema een plan hem terug te krijgen. Oké dan!

Atlantique st 1 jpg sd-low

Vive la France! Atlantique en Les Misérables

Ook uit Frankrijk komen enkele must sees die in februari uitkomen maar eerst schitteren op IFFR: Atlantique en Les Misérables. Met Atlantique werd de Frans-Senegalese Mati Diop als eerste zwarte vrouwelijke filmmaker geselecteerd voor de hoofdcompetitie van Cannes en ze won er ook meteen de Grand Prix. Het prijswinnende bovennatuurlijke drama wordt omschreven als een betoverende film over opgroeien, eerste liefdes en loslaten. Erg benieuwd! Ook veel lovende woorden voor Les Misérables van Ladj Ly, die in Cannes de juryprijs won. In dit explosieve drama volg je een politieagent uit de provincie tijdens zijn eerste werkdag bij een anti-criminaliteitsbrigade in een rumoerige Parijse voorstad.

Matthias-et-Maxime st 3 jpg sd-low -Shayne-Laverdiere

Matthias & Maxime

Met Matthias & Maxime levert de jonge Canadese acteur en regisseur Xavier Dolan (30) alweer z’n achtste film af. En niet alleen dat: hij speelt ook de rol van Maxime. Hij wordt tijdens een feestje gevraagd om voor een afstudeerfilm een scène te spelen met zijn buddy Matthias. Mét zoenen, zo blijkt later. Een onverwachte wending die veel gevoelens en vragen oplevert bij de laat-twintigers.

parasite bw

Masterclasses: Parasite’s Bong Joon-ho komt op bezoek!

IFFR ontvangt ook dit jaar bijzondere gasten die tijdens een masterclass ingaan op hun werk en oeuvre. Eentje daarvan is Bong Joon-ho die momenteel wereldwijd furore maakt met zijn fantastische film Parasite (tijdens IFFR te zien in zwart-wit). Hij wordt tijdens het festival door nog meer ‘masters’ vergezeld, waaronder filmcomponist Howard Shore (Crash, The Lord of the Rings, Gangs of New York), de Mexicaanse cinematograaf Diego Garcia (Wildlife, Nimic) en de Londense kunstenaar/filmmaker Jenn Nkiru (Black to Techno).

the wild goose lake

Aziatische must sees: Not in This World, First Love en The Wilde Goose Lake

Ook Azië is zoals altijd goed vertegenwoordigd op IFFR. Zo kun je naar het Gouden Palm-genomineerde The Wild Goose Lake: een bloederig, neonverlicht visueel hoogstandje van de Chinese filmmaker Diao Yi'Nan waarin hij film-noir-style de uitwassen van het hedendaagse China toont. Of ga naar First Love, waarin een bokser en een callgirl verwikkeld raken in een mislukte drugsdeal. En Not in This World van de Zuid-Koreaan Park Jung-bum, waarin een tienermeisje zich vol overgave in verderf stort. Geen lichte kost, maar wel beklijvend.

Paradise-Drifters st 1 jpg sd-low

Van eigen bodem

Tijdens het festival beleeft het speelfilmdebuut van Mees Peijnenburg (Geen koningen in ons bloed) zijn première. In zijn indringende roadmovie Paradise Drifters volgt hij drie jongeren die op het randje van de afgrond staan. Hoofdrollen zijn voor Jonas Smulders (Broers), Bilal Wahib (De Libi) en Tamar van Waning (Dream School). Ook interessant: het coming-of-age-turndrama Goud van Rogier Hesp én het voor een Tiger Award genomineerde Drama Girl van Vincent Boy Kars.

raw

Extra: IFFR-films op NPO Start Plus

Speciaal in het teken van de IFFR weken zijn er op NPO Start Plus films te zien die tijdens eerdere edities op het filmfestival hebben gedraaid. En daar zitten geweldige titels tussen zoals A Single Man, Slumdog Millionaire en Raw.

341231-190128-IFFR-sfeer-JandeGroen-339-a01400-original-1577179103

Er is natuurlijk nog veel meer te zien op IFFR. Check snel het programma en zorg dat je niet te lang wacht met het bestellen van tickets. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van films uit dat megagrote festivalaanbod? Goed nieuws: IFFR voorkomt keuzestress met een handige Film Finder-tool.

(Foto's IFFR: Bas Czerwinski, Jan De Groen)

Les Misérables: blunderende flikken en rellen in de Parijse ghetto

• Les Misérables