De tofste films en fissa's tijdens IFFR

• IFFR

Pak je agenda, want van woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari vindt het International Film Festival Rotterdam plaats. Hier vind je 11 tips!

Rotterdam is vanaf  23 januari twaalf dagen lang de filmhoofdstad van Nederland. Dan vindt namelijk de 48e editie van het International Film Festival Rotterdam plaats. Hier zie je de mooiste (inter)nationale speelfilms, korte films en documentaires. En er is meer: borrels, live performances, debatten en talks met filmmakers en acteurs. Bovendien eindigt iedere festivaldag met Club IFFR: feesten op de beats van Rotterdamse dj’s en live muziek in Theater Rotterdam Schouwburg. Nice! Nu is het aanbod op het festival enorm. Maar IFFR voorkomt keuzestress met een handige Eerste Hulp Bij Filmkeuze-tool. En ik help jullie ook alvast een handje op weg met mijn eigen lijstje aan festivalfavorieten. BTW: wist je dat we op NPO Start Plus een mooi pakket aan topfilms hebben die op eerdere IFFR-edities zijn vertoond? Ook daarover meer.

Openingsfilm: Dirty God

Aan Sacha Polak (Hemel, Zurich) de eer om het festival te openen. En dat doet ze met het drama Dirty God, haar eerste Engelstalige film. Hierin pakt een jonge Londense moeder haar leven weer op na een zoutzuuraanval. Dat resulteert in een krachtig portret van een vrouw op zoek naar een nieuwe identiteit. Polaks film draait in de dagen na de wereldpremière in Rotterdam eveneens op het Sundance Film Festival. De eerste Nederlandse speelfilm die daar in een van de competities meedingt. Well done, Sacha!

Sangria + LSD = Climax

Ga je lekker op drank, drugs en horror? In de veelbesproken Franse film Climax loopt een feestje van een groep dansers compleet uit de hand wanneer iemand stiekem LSD in de sangria gooit. De een waant zich in het paradijs, de ander in een nachtmerrie. Of zeg maar gerust de hel. Deze hallucinerende trip won vorig jaar een prijs in Cannes en is nu in Rotterdam te zien. Bedenk wel even wat je eet en drinkt voordat je deze film beleeft… TRAILER

Dreissig: dertigersdilemma op z’n Berlijns

Het filmfestival is verdeeld in vier onderscheidende secties: Bright Future, Voices, Deep Focus en Perspectives. In Bright Future (gewijd aan jong en opkomend filmtalent) spotte ik de Duitse film Dreissig. Hierin volg je 24 uur lang een groep Berlijnse vrienden in hun minimalistische appartementen en het Berlijnse nachtleven. Alledaagse sores, grote levensvragen en de zoektocht naar zingeving: het zit er allemaal in. Ik ben wel benieuwd of onze Berlijnse buren met hetzelfde dertigersdilemma’s-geneuzel kampen als wij. TRAILER

Chicks huilen niet in BNK48

In het onderdeel Voices (krachtige films met een unieke kijk op het leven) springt de titel BNK48 Girls Don’t Cry erbovenuit: een documentaire over de populairste meisjesband van Thailand. Net zoals in Japan moet alles ‘kawaii’ zijn, cuteness overload dus. Maar tot de top behoren vergt ook een hoge dosis competitiedrang, stress en een scheepslading volgers op social media. De band vertelt er alles over. Ik ben benieuwd! TRAILER

Nog meer NL: Bloody Marie en Nocturne

Naast Dirty God zijn er op IFFR genoeg andere Nederlandse films te zien. Bloody Marie bijvoorbeeld, van Guido van Driel (De wederopstanding van een klootzak). Hierin volg je de ooit succesvolle striptekenares Marie die op de Amsterdamse wallen woont. Ze houdt nogal van een borrel en belandt als ongeleid projectiel van het ene conflict in het andere. Ook interessant: Nocturne van Viktor van der Valk, waarin een filmmaker zwervend door de nacht op zoek gaat naar de essentie van zijn film. Zowel vader als zoon Scholten van Aschat (Gijs en Reinout dus) spelen hoofdrollen in deze poëtische film noir.

Vox Lux: Natalie Portman als destructieve popster

Natalie Portman stelt nooit teleur. En als ik de eerste berichten moet geloven, speelt de Oscarwinnares ook in haar nieuwste film Vox Lux de sterren van de hemel. Ze vertolkt de rol van superster Celeste, die haar roem dankt aan een gewelddadig incident op haar middelbare school én de hulp van haar oudere zus. Het onconventionele en visueel spectaculaire drama beslaat een periode van 15 jaar en toont naast een geweldige Portman de belangrijkste culturele revoluties van 1999 tot nu. TRAILER

Beats: raven in de bios

Wat doe je als jij en je bestie op het punt staan om ieder je eigen weg te gaan? Dan maak je er een waardig afscheid van en feest je er nog even lekker op los. Dat vinden ook de tieners Johno en Spanner een strak plan in de rauwe zwart-witfilm Beats. Tegen de achtergrond van de opkomende raves in Schotland circa 1994 zie je hoe de twee hun laatste nachtje uit beleven op de beats van de electromuziek.

Countrymuziek, soul en fangirls

Tijdens IFFR wordt iedere avond een ander muziekgenre belicht in een uniek decor met live extra’s. Zo is er de vertoning van ‘It All Begins with a Song: The Story of the Nashville Songwriter’: een muziekdocu over de grote songwriters die sterren als Johnny Cash en Elvis Presley groot maakten met hun lyrics. Of wat dacht je van I Used to Be Normal: A Boyband Fangirl Story, over vrouwen en hun obsessie met boybands. Heerlijk (en in het laatste geval pijnlijk herkenbaar) kijkvoer, lijkt me. En ik wil zeker ook naar Mr. Soul! over Amerika's eerste zwarte talkshowhost Ellis Haizlip: intellectueel, openlijk gay en hij had gasten als Stevie Wonder en Patti LaBelle in zijn show.

Kort maar krachtig 010 stijl

Op vrijdag 25 januari staat LantarenVenster opnieuw volledig in het teken van 010, met onder andere het programma RTM Short. Hierin is ruimschoots aandacht voor beginnende en ervaren Rotterdamse filmmakers en de wereldpremières van Marina (Kate Villevoye), Joost (Bouba Dola) en La brêve visite de ma fille (J.W. van Dam). Ook Michael Middelkoop (Netflix & Chill, Vakkenvullers) presenteert zijn nieuwste korte film Snor. En Roffa Film Club trakteert je op een compilatie van al het weirde en experimentele filmwerk dat zij bij hun maandelijkse avonden in WORM voorbij zagen komen.

Rafiki: queer in Kenia

In de sprankelende Keniaanse coming-of-age-film Rafiki krijgen de meiden Kena en Ziki hun leven lang één ding te horen: “Brave Keniaanse meisjes worden brave Keniaanse echtgenotes.” Hetero echtgenotes. Maar Kena en Ziki willen plezier, avontuur én ze worden ook nog eens verliefd op elkaar. Houdt hun verliefdheid stand wanneer iedereen over ze heen valt? Regisseur Wanuri Kahiu brengt het verhaal in ‘Afro-bubblegumstijl’ in beeld: check de toffe trailer maar even om te zien wat ze daarmee bedoelt. Ik ben fan!

High-Life st 1 jpg sd-high

High Life: Robert Pattinson in erotische space thriller

Ik hoor nu al maaaaaanden van alles over de film High Life van de Franse regisseur Claire Denis. En nu kan ik tijdens IFFR eindelijk ontdekken wat de fuzz en buzz is all about. In het sci-fi drama maakt Pattinson deel uit van een groep gevangenen die de ruimte ingestuurd wordt om een 'energiebron te exploiteren in een zwart gat'. Maar wat blijkt? Ze zijn er om te worden uitgebuit als proefkonijnen in de seksuele experimenten van hun arts (Juliette Binoche). Oh my... TRAILER

Schermafbeelding 2019-01-22 om 13.31.26

Extra: IFFR films op NPO Start Plus!

Speciaal in het teken van de IFFR weken zijn er op NPO Start Plus veertien films te zien die tijdens eerdere edities op het filmfestival hebben gedraaid. En daar zitten geweldige titels tussen zoals Moonlight, Das Leben der Anderen, A Single Man, Slumdog Millionaire en een van mijn favoriete Nederlandse films Matterhorn. Veel kijkplezier!

Check voor meer films en events www.iffr.com

(Foto header: MarwanMagroun)

• 9+/10