322768 1 widescreen 1502181174

De Spaanse versie van The Killing?

• Sé Quién Eres A.K.A. I Know Who You Are
    • 8/10

De Spaanse Bram Moszkowicz ramt z'n auto tegen een boom en verliest zijn geheugen. Niet best, want hij wordt beschuldigd van een verdwijning.

We moeten wel realistisch blijven met z’n allen.

Als het op series aankomt consumeer ik over alle landsgrenzen heen, zolang het maar een beetje te pruimen is. Vlaams, Brits, Scandinavisch, Italiaans en Frans, ik check het allemaal. Echter, om de één of andere onduidelijke reden is Spanje al die tijd onder de radar doorgeschoten. Raar, want ik ga over het algemeen bovengemiddeld goed op Spaans(talig)e films en waarom zou dat voor series anders zijn? Tijd dus voor een kleine inhaalslag, te beginnen met een serie die door sommigen al wordt omschreven als de The Killing van Spaanse bodem. Iets wat ik hierbij meteen kan ontkrachten, want I Know Who You Are is spannend, maar trekt in de vergelijking met grote Scandinavische thrillers toch echt aan het kortste eind. We moeten wel realistisch blijven met z’n allen. Vind ik dan.

Wie ben ik?

Juan Elías is de Spaanse Bram Moszkowicz. Met zijn advocatenkantoor is hij redelijk succesvol in het vrijpleiten van ongure figuren. Ongure figuren die eigenlijk, gehuld in een oranje overall, knijpers in elkaar zouden moeten zetten in de streng bewaakte werkplaats van een willekeurige gevangenis. Nadat hij zijn auto net iets te enthousiast tegen een boom heeft geparkeerd, gaat het niet helemaal lekker in Juan’s bovenkamer. Hij heeft geen idee meer wie hij is en moet met behulp van zijn omgeving alle zeilen bijzetten om zijn geheugen weer een beetje te kickstarten. Hoe meer Juan over zichzelf te weten komt, hoe duidelijker het wordt dat hij een lul van ongekende proporties is. Onprettig ontdekking natuurlijk, maar niet half zo onprettig als het nieuws dat de politie in de achterbak van Juan’s auto bloedsporen heeft gevonden van zijn nichtje. Op de dag dat Elías zijn auto om een boom heeft gevouwen, is zij spoorloos verdwenen en haar DNA in zijn kofferbak is niet bepaald een geruststellende ontwikkeling. Wat is Juan’s rol in haar verdwijning? Heeft hij zijn nichtje ergens ondersteboven in een waterput hangen of probeert iemand hem er in te luizen? Wie het weet mag het zeggen. Bij wijze van spreken dan, want mensen die spoileren worden geëxcommuniceerd.

Hoe meer Juan over zichzelf te weten komt, hoe duidelijker het wordt dat hij een lul van ongekende proporties is.

Sprichst du Spanisch?
    Door de taalbarrière heb je bij buitenlandse series niet altijd in de gaten of je wel naar acceptabel acteerwerk zit te kijken of niet. Subtiele dingen waar je je in een Nederlandse serie soms mateloos aan kunt ergeren, worden door je gebrek aan kennis van het Deens, Italiaans of Frans toch vaak een beetje gemaskeerd, behalve bij I Know Who You Are dan. Je hoeft geen connaisseur te zijn om in de gaten te hebben dat je hier niet met een serie te maken hebt die uitblinkt in weergaloos acteerwerk. Sterker nog, bij vlagen moet je het gevoel onderdrukken dat je naar een goed gemaakte telenovela zit te kijken. Is niet erg, maar wel goed om je vooraf een beetje op in te stellen. Ook het knuffelgehalte van de cast laat wat te wensen over. Prima dat die Juan een halve psychopaat is, maar het zou dan wel lekker zijn als je één van de andere karakters in je hart kunt sluiten. Maar nee hoor, zelden zag ik zoveel zurige, onsympathieke personages in één serie. Is op zich ook een prestatie.

quien-eres-tele-1448276540548

Het is zo’n korstje wat langzaam loskomt omdat je voorzichtig aan de randjes loopt te pulken.

Aan een korstje pulken
    Maar als het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven is en je niet snel een tatoeage van één van de hoofdpersonen in je nek zult laten zetten, waarom moet je deze dan kijken?! Nou, omdat I Know Who You Are best een potje spannend is. Niet laagvliegende-helikopters-met-ratelende-machinegeweren spannend, maar meer Kasparov-versus-Karpov-in-een-monsterpartij-over-drie-dagen spannend. Het is een ingenieus schaakspel waarin je meer dan eens op het verkeerde been wordt gezet en pas op het einde weet hoe de vork in de steel zit. Dat einde laat alleen wel een beetje op zich wachten. Daar waar de Spanjaarden bekend staan om hun ongeëvenaarde mañana mañana-skills, is het deze keer de BBC die je geduld op de proef stelt. Zonden ze in Spanje gewoon alle zestien afleveringen in één ruk uit, aan de andere kant van het kanaal hebben ze in al hun wijsheid besloten om de boel in tweeën te hakken. Als je dus niet zo goed tegen krankzinnige cliffhangers kunt, dan is het misschien beter om deze pas te bingen als de BBC, later dit jaar, ook de resterende zes afleveringen heeft uitgezonden. Heb jij totaal geen moeite met de nodige vraagtekens in je leven, dan zou ik vanavond nog aan I Know Who You Are beginnen. Het is zo’n korstje wat langzaam loskomt omdat je voorzichtig aan de randjes loopt te pulken. Hier en daar wat ongemakkelijk, maar het gevoel van opluchting op het einde meer dan waard. Vamos!

• Telecinco, maar te zien bij BBC4 (2017)
    • Spaanse Bram Moszkowicz op zoek naar zijn geheugen.
    • 70 minuten per aflevering